Dobré noviny
FOTO: Leží medzi nebom a zemou. Na najvyššie položenej železničnej stanici je aj jaskyňa v útrobách ľadovca
TASR
TASR

FOTO: Leží medzi nebom a zemou. Na najvyššie položenej železničnej stanici je aj jaskyňa v útrobách ľadovca

Jungfraujoch ponúka nádherne výhľady.
Jungfraujoch ponúka nádherne výhľady. — Foto: flickr.com/othree, jungrafu.ch

Výstavba priekopníckeho projektu v Alpách sprevádzali neúspechy i drámy.

Ide o jednu z najznámejších úzkokoľajných železníc švajčiarskych Álp, ktorá leží doslova medzi nebom a zemou. Jungfraubahn vedie k železničnej stanici Jungfraujoch. Tomuto miestu, prezývanému Top of Europe, patrí dodnes prívlastok najvyššie položenej železničnej stanice v Európe, keďže sa nachádza vo výške 3454 metrov nad morom.

Dnes, 1. augusta, uplynie 110 rokov od sprevádzkovania stanice. Totiž, prví turisti sa vydali na cestu po novovybudovanej železničnej trati do konečnej stanice Jungfraujoch 1. augusta 1912.

Priekopnícky projekt

Výstavba železnice Jungfraubahn je priekopníckym projektom v Alpách. Sprevádzali ho neúspechy i drámy. Krok za krokom si vizionári razili cestu najskôr cez hory Eiger a Mönch v Bernských Alpách.

Foto: Wikipedia/Salamanamanjaro
Foto: Facebook/Jungfraujoch - Top of Europe

Horský masív Jungfrau oddávna fascinoval básnikov, maliarov, ale aj inžinierov, politikov i podnikateľov. Prvé pokusy zdolať ho spustili zároveň aj túžbu postaviť cez tieto trojité vrcholy železnicu. Táto myšlienka začala dostávať konkrétne kontúry koncom 19. storočia počas rozmáhajúcej sa „horskej železničnej horúčky“, kedy vo Švajčiarsku vybudovali veľký počet takýchto tratí. Jungfraubahn bola vrcholom tejto vlny železničných stavieb.

Čaro Álp

Už v roku 1869 politik z mestečka Interlaken vo švajčiarskom kantóne Bern Friedrich Seiler naplánoval pneumatickú železnicu z Lauterbrunnenu až do Rottalu na úpätí vrchu Jungfrau. Na vrchol mal viesť bezpečný horský chodník. O 20 rokov neskôr vyvolali kontroverziu hneď tri súčasne spustené projekty. Všetci videli ako východiskový bod železnice obec Lauterbrunnental.

Švajčiarsky podnikateľ Adolf Guyer-Zeller, ktorý bol na turistike v horskej dedinke Mürren, to však videl ináč. V nedeľu 27. augusta 1893 mu preletel pohľad ponad obec Lauterbrunnental na hory Eiger, Mönch a Jungfrau a zbadal novú železnicu v lyžiarskej oblasti Wengernalp v smere na vysokohorský priesmyk Kleine Scheidegg. Vtedy mu zišlo na um postaviť železnicu práve z Kleine Scheidegg do Jungfrau. V kúpeľnom hoteli Mürren ešte v tú noc načrtol na papier plán budúcej železnice.

Viac si môžete prečítať na ďalšej strane.

Časť 1 / 2

Už ste čítali?