Dobré noviny
Prišli na prvú silnú zbraň proti klimatickej katastrofe. Oxid uhličitý by mohli z atmosféry vytiahnuť vlaky
Marián Tabakovič
Marián Tabakovič

Prišli na prvú silnú zbraň proti klimatickej katastrofe. Oxid uhličitý by mohli z atmosféry vytiahnuť vlaky

— Foto: časopis Joule a NASA

Ľudstvo by mohla zachrániť celosvetová vlaková sieť.

Planéta horí. Každé leto je teplejšie ako to predchádzajúce a vedci nemajú dobré odpovede na otázku, či by sa to mohlo v dohľadnom čase zlepšiť. Dôvodom tohto smrteľne nebezpečného javu je obrovské množstvo oxidu uhličitého v atmosfére, ktorý v nej pôsobí ako skleníkový plyn a otepľuje Zem. Teraz ľudstvo dostáva do rúk prvú silnú zbraň, ktorá by mu mohla pomôcť zachrániť sa.

Vypúšťa sa ľahko, zachytáva sa ťažko

Ľudstvo oxid uhličitý vypúšťa vo veľkom množstve už od priemyselnej revolúcie a v posledných desaťročiach je to čoraz horšie. Nepomáhajú klimatické summity ani výzvy na zelenšie fungovanie ekonomík.

Následky už cítime, toto leto už bolo na Slovensku 40 stupňov a bojujeme aj s katastrofálnym suchom. Problémom je, hoci sa CO2 do atmosféry vypúšťa ľahko, oveľa ťažšie je ho odčerpať späť. Aj keď by sa ľudstvo stalo klimaticky neutrálnym, skleníkový plyn sa vo vzduchu udrží ďalšie stáročia a bude otepľovať Zem. 

Obrie lapače skleníkového plynu

Americký start-up CO2Rail Company teraz prišiel s veľkou novinkou. Ide o technológiu priameho zachytávania vzduchu (DAC), ktorá by vedela z atmosféry odčerpať obrovské množstvá oxidu uhličitého. Informuje o tom portál ČT24 s odvolaním sa na text v odbornom časopise Joule

Technológia by využívala celosvetovú železničnú sieť, vlaky by slúžili ako akési obrie lapače CO2. Vlaky by počas svojho pohybu zachytávali vzduch. Vo vnútri jedného z vozov by prechádzali chemickým procesom, ktorý by oddelil CO2 a vyčistený vzduch by sa opäť vypustil do prostredia. 

Vyťahovanie CO2 z atmosféry malo doteraz jeden veľký problém - nasávanie vzduchu statickými zariadeniami stojí množstvo energie a peňazí. Vlaky však môžu popri čistení vzduchu naďalej prevážať cestujúcich a žiadne energetické náklady navyše by nevznikli.

Už ste čítali?