Do hlavného mesta prichádzajú autobusy budúcnosti, spájajú výhody elektrických a tradičných vozidiel
TASR, Dobré noviny
TASR, Dobré noviny

Do hlavného mesta prichádzajú autobusy budúcnosti, spájajú výhody elektrických a tradičných vozidiel

Bratislavský dopravca hľadá spôsoby, ako znižovať emisie.

— Foto: TASR a DPB

Dopravný podnik Bratislava bude môcť objednať prvé štyri vodíkové autobusy. Umožní mu to zmluva o nenávratnom finančnom príspevku z eurofondov, ktorú mestský dopravca uzatvoril s ministerstvom investícií. Zmluvu následne uzavrie aj s dodávateľom, poľskou spoločnosťou Solaris Bus & Coach ako víťazom súťaže. Vozidlá by mohli začať premávať na jeseň 2023.  

Dlhší dojazd, rýchlejšie tankovanie

"Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Bratislavský dopravný podnik bude už čoskoro priekopníkom v tejto technológii," skonštatoval predseda Predstavenstva DPB Martin Rybanský.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/DPBratislava/posts/pfbid0axb7u3VZ3gE8Y2QoCLVWjXQmpFn9BV9gCo2gzkTsK3gRFL4zc2vjFMMWfpwMqS6ul

Polovica vozidlového parku DPB je v súčasnosti nízkoemisná (elektrobusy, pohon CNG či autobusy spĺňajúce prísnu normu Euro 6). Dopravný podnik patrí na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov. V porovnaní s nimi je však výhodou nových vodíkových autobusov vyšší dojazd či rýchle tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno dotankovanie prejsť viac ako 350 kilometrov, čím by mal dokázať plnohodnotne nahradiť bežné autobusy v celodennej prevádzke.

Hľadajú spôsoby, ako znížiť emisie

Autobusy tvoria v súčasnosti vyše polovice výkonov mestskej dopravy v Bratislave. Mestský dopravca preto hľadá spôsoby, akými by znížil objem emisií a zároveň zefektívnil prevádzku. Čoskoro by mohol byť prvým dopravcom prevádzkujúcim flotilu vodíkových autobusov MHD na Slovensku.

Víťazný dodávateľ vodíkových autobusov, poľská spoločnosť Solaris Bus & Coach, vzišiel zo súťaže vyhodnotenej koncom minulého roka. Úspešným uchádzačom sa stal s cenou 24,4 milióna eur.

Už ste čítali?

Jusufova rodina zmenila Šamorín na hlavné mesto zmrzliny: Práškové…

Vraví sa, že Juhoslovania sú všade. Niektorí Šamorínčania…

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Aj keď je úplne nevidiaca, učí na strednej škole: Študenti sa…

Odmalička snívala o tom, že sa bude predvádzať na javisku. Košičanka…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…