Slováci hlásia preplnené letiská aj zrušené lety. Na čo máte nárok, ak neodletíte do vytúženej destinácie?
Letná sezóna sa rozbieha s obrovskými problémami. Nezúfajte, v prípade problémov máte nárok na niekoľko vecí.
Kolabujúce letiská či zrušené lety si na vlastnej koži aktuálne vyskúšal nejeden Slovák. Dôvodom sú pretrvávajúce štrajky a nedostatok pracovníkov leteckých spoločností, ktorí sa na problém rozhodli upozorniť práve počas vyťaženého prázdninového obdobia. Pozreli sme sa na to, aký nárok na odškodnenie máte v prípade, že pre tieto problémy neodletíte do svojej vytúženej destinácie.
Zrušené lety a nekonečné čakania
Ako uvádza portál Čas, hoci slovenské letiská zatiaľ veľké problémy nehlásia, európske letiská Slovákom skomplikovali nejednu dovolenku. Paradoxom je, že spoločnostiam sa oplatí radšej lety zrušiť, ako odletieť s meškaním a tak dovolenkári prichádzajú o vytúžené zážitky. Namiesto nich trávia hodiny čakaním v preplnených letiskových halách, v ktorých často nie je ani miesto na sedenie.
Masívne problémy hlásia letiská vo Francúzsku, v Holandsku, Anglicku či Španielsku, ktoré Slováci s obľubou využívajú. Pre meškanie lietadiel z iných krajín zrušili lety aj na Slovensku, bratislavské letisko však cestujúcich ubezpečuje, že ide skôr o výnimočnú situáciu. Napriek tomu však cestujúci v podobných prípadoch majú nárok na odškodné, o ktorom často ani nevedia.
Na čo máte nárok?
V prípade, že bol let zrušený, cestujúci má spravidla nárok na náhradný let. Ak bola situácia zavinená dopravcom, a let bol zrušený 14 dní a menej pred odletom, cestujúci má nárok aj na finančné odškodné. To sa pohybuje od 250 eur do 600 eur, v závislosti od dĺžky letu.
Ak nastane situácia, ktorú nevedel dopravca ovplyvniť (napr. nepriaznivé počasie), cestujúci nemá nárok na finančné odškodnenie. Ak sa jedná o štrajk, nárok na odškodnenie síce cestujúci nemá, ale spoločnosť mu musí poskytnúť stravu a prenocovanie, resp. príspevok na uvedené položky.