Meteorit Black Beauty je najstarším objaveným kúskom Marsu
SITA

Meteorit Black Beauty je najstarším objaveným kúskom Marsu

Nový výskum ukázal, že vek meteoritu nájdeného na Sahare je omnoho vyšší, ako určili pôvodné testy.

BRATISLAVA 21. novembra - Najnovšie testy na kúsku meteoritu nájdeného na Sahare ukázali, že skutočný vek úlomku z Marsu je až 4,4 miliardy rokov.

Meteorit s prezývkou Black Beauty (v preklade Čierna kráska) je tak starší o viac než dve miliardy rokov, čo bol vek určený pôvodnými testami. V časopise Nature to uviedli vedci z Floridskej štátnej univerzity.

Meteorit bol súčasťou Marsu

Meteorit Black Beauty bol pôvodne súčasťou Marsu. Pravdepodobne dopadom asteroidu alebo kométy na povrch červenej planéty sa kúsok horniny odštiepil a letel vesmírom až na Zem, kde ho objavili v roku 2011.

Tvorí ho päť fragmentov obsahujúcich najmenej šesť druhov nerastov. Kým vedci pôvodne skúmali fragment NWA 7034, nový výskum sa zameral na fragment NWA 7533.

Ten tvoria omnoho staršie horniny, pochádzajúce z čias, keď planéta Mars mala iba 100 miliónov rokov a jej povrch ovplyvňovala intenzívna sopečná činnosť.

Zmeny na Marse pravdepodobne vytvorili oceán

"Kôra Marsu sa vtedy menila neskutočne rýchlo. Povrch sa zmietal v sopečných erupciách. Po tom, čo stuhol, sopky utíchli a do atmosféry sa uvoľnila vodná para, oxid uhličitý, dusík a ďalšie plyny, ktoré pravdepodobne vytvorili počiatočnú atmosféru... a následne aj oceán," vysvetlil Munir Humayan z Floridskej štátnej univerzity.

Vedci toto obdobie považujú za fascinujúce. Predpokladajú, že práve vtedy mohol na Marse vzniknúť život. Meteorit Black Beauty preto podrobia ďalším testom, ktorými budú skúmať, či na červenej planéte existovali formy života.

Informácie pochádzajú z webstránok www.bbc.co.uk a www.nasa.gov.