Otravným eurocentom na Slovensku odzvonilo. Tieto zásadné zmeny nás čakajú pri platbách a zaokrúhľovaní cien
Od 1.júla začnú platiť pravidlá zaokrúhľovania pri platení v hotovosti, ktoré majú zamedziť zdražovaniu.
Už o pár dní začne na Slovensku platiť nenápadná zmena. Od 1. júla sa obmedzí používanie jedno- i dvojcentových mincí a vstúpia do platnosti pravidlá pre zaokrúhľovanie nákupov platených v hotovosti. Stiahnutie najmenších mincí má mnohé výhody. Obchodníci sa však na zmeny musia pripraviť.
Platíte kartou alebo v hotovosti?
Najmenšie centové mince v našich peňaženkách už dávno stratili praktický význam. Obmedzenie ich používania by malo byť výhodné nielen pre zákazníkov, ale aj pre obchodníkov a banky, ktorým odpadnú zbytočné náklady pri manipulácii s kovovými peniazmi nízkej hodnoty. Navyše, zmena bude mať tiež pozitívny vplyv na životné prostredie, keďže mince nebude potrebné vyrábať, baliť a prepravovať.
Slovensko sa tak začiatkom júla pridá ku krajinám, ako napríklad Taliansko, Belgicko či Holandsko, kde už obmedzenia pre používanie najmenších centových mincí sú realitou. Prvý júlový deň zároveň prinesie pravidlá zaokrúhľovania pri platení v hotovosti, ktoré majú zamedziť zdražovaniu a zabezpečiť férové podmienky pre zákazníka aj pre obchodníka.
Pravidlá zaokrúhľovania sa týkajú, samozrejme, iba hotovostných transakcií, pri bezhotovostných platbách sumu nie je potrebné meniť. V prípade kombinovanej platby, teda ak chce zákazník zaplatiť časť sumy kartou a druhú v hotovosti, zaokrúhľuje sa iba tá, ktorá je platená cash.
Pozor na nákup cez internet
Kuriérska spoločnosť DPD upozorňuje, že nové pravidlá ovplyvnia aj internetové obchody. „Obmedzenie obehu najmenších mincí v konečnom dôsledku zjednoduší život zákazníkom i obchodníkom. Podnikatelia sa ale musia na zmenu pripraviť,” vysvetlil Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD na Slovensku.
Aj keď e-shopy spravidla hotovostné transakcie nepoužívajú, zákazníci majú možnosť platiť týmto spôsobom. A to napríklad pri dobierke alebo pri preberaní tovaru na odberných miestach. Obchodník by mal vedieť ku každej transakcii správne priradiť spôsob, akým bola cena uhradená. „Internetovým obchodom môžu vznikať drobné odchýlky v sumách pri zaúčtovaní transakcií. Mali by vedieť rozlišovať, akým spôsobom zákazník platil. Od začiatku júla by ich interné systémy mali s možnosťou zaokrúhľovania počítať, aby dokázali správne priradiť platby,” uviedol Pavuk. Komplikácia môže nastať aj v prípade vrátenia tovaru alebo reklamácie.
„Obchodník by mal vedieť priradiť konkrétnu platbu tak, aby dokázal v prípade reklamácie zákazníkovi vrátiť sumu, ktorú za tovar skutočne zaplatil,” dodal Peter Pavuk s tým, že internetovým obchodom odporúčajú zaokrúhlenie cien priamo v obchode. A to tak, aby nevznikala cena, ktorú je potrebné pri doručení tovaru zaokrúhľovať. Vyhnú sa tým viacerým komplikáciám.