Dobré noviny
Vieme ako vybrať originálny darček pre milovanú osobu. Je zábavný, praktický a zohľadňuje životné prostredie.
Silvia Mabena
Silvia Mabena

Vieme ako vybrať originálny darček pre milovanú osobu. Je zábavný, praktický a zohľadňuje životné prostredie.

Poctivé a nadčasové kúsky vyrobené  šikovnými rukami domácich tvorcov očarili aj veľkú česko-slovenskú značku. Kofola si totiž
Poctivé a nadčasové kúsky vyrobené šikovnými rukami domácich tvorcov očarili aj veľkú česko-slovenskú značku. Kofola si totiž "vyskladala" zaujímavú kolekciu pre fanúšikov od výsostne lokálnych výrobcov. — Foto: ABRAKA, Kofola

Ich príbehy sú inšpirujúce. Presadili sa v záplave lacného textilu z Ázie. Pred okázalou reklamou uprednostnili kvalitu a precízne spracovanie v dielňach na Orave či východe Slovenska. Posvietili sme si na naše originálne značky.       

Neohurujú pobočkami v každom nákupnom centre. Vďaka ich nápadom však vieme získať výnimočný kúsok do šatníka s vedomím, že ho ušila pani zo susedného okresu. Najnovšie pozoruhodný priestor dáva slovenským výrobcom Kofola. Táto najznámejšia česko-slovenská značka obľúbeného nápoja s viac ako 60-ročnou tradíciou svoj úplne prvý merch vytvorila výsostne z toho najlepšieho, čo máme doma - na Slovensku, aj v susednom Česku.

„Či krajčírka z Piešťan, chalani z pražského vnútrobloku alebo dizajnérka zo Zlína. Veci v našom e-shope vyrábajú v limitovanom počte, väčšinou čo kus, to originál a za každým produktom stojí príbeh toho, kto ho vyrobil,“ vysvetľuje jedinečnosť reklamných predmetov marketingová manažérka spoločnosti Kofoly Ľubica Mieresová. Foto: Ladime

Menej je niekedy viac

Začiatkom jari prišla tradičná Kofola s ochutenými verziami, z ktorých ubrala takmer tretinu cukru a ponúkla ich so sloganom Menej cukrovania, viac lásky! Premyslene sa trafili do múdrosti našich starých mám: Menej je niekedy viac. V súčasnosti sa ňou riadi aj veľa slovenských značiek oblečenia, ktorým sa darí zvládať turbulentné a neisté časy. „Vnímame zmenu, ktorá vedie od masového nakupovania vecí, k vyberaniu si a zvažovaniu, čo si človek kúpi. Prechádza sa od masových výrobcov, k tým lokálnym a to je dobré,“ hovorí optimisticky Tomáš Kaliarik zo Slippsy, ktoré vyrábajú veselé papučky a zábavné trenírky pre páry už od roku 2015. Mia Hierweg, ktorá stojí za značkou Ladime tvrdí, že svojich zákazníkov k tejto filozofii vychováva. Zdá sa že úspešne, pretože sa jej klientela pekne rozrastá a to aj napriek tomu, že jej dizajnové kúsky nepatria k najlacnejším. Obľúbenými darčekmi na Slovensku sa stali aj  nápadité legíny či ponožky z lokálnych dielní. Návrat zažívajú aj minimalistické folklórne vzory na súčasnom modernom oblečení. Kofola napríklad ponúka v rámci svojho merchu mikiny vyzdobené modrotlačovými motívmi, ktoré navrhuje módna dizajnérka z Lastomíra, Mišena Juhász.

Značka Slippsy ponúka hravé farebné produkty. „Myslíme však aj na konzervatívnejších zákazníkov a ich eleganciu. Chceme, aby každý kto si u nás kúpi darček pre niekoho milého, týmto darčekom urobil aj radosť,“ hovorí spoluzakladateľ značky Tomáš. Foto: Slippsy

Podľa environmentálnej konzultantky zo spoločnosti NATUR PACK, Ľubice Vargovej, moderný a ekologicky zmýšľajúci človek uprednostňuje kvalitu pred kvantitou: „Určite sa oblieka originálne, kreatívne a nepodlieha módnym trendom. Vo finále sa možno samotnej móde a obliekaniu venuje dôslednejšie, ako impulzívny zákazník, či nákupný maniak, ktorý nákup odevov využíva na zlepšenie nálady a vyplnenie voľného času.“

Športovo-elegantná móda Ladíme

„Ráno si oblečiem jedny šaty, v lodičkách v nich absolvujem biznis stretnutie. Poobede idem v nich so synom na pieskovisko a večer si k nim doladím doplnky a vyberiem sa v nich do divadla,“ takto zhrnula koncept nadčasového univerzálneho módneho kúsku v šatníku Mia Hierweg. Jej jednoduché šaty, tričká a nohavice sú vhodné na každú príležitosť a sú kombinovateľné s čímkoľvek v šatníku. Do jej šiat sa „zapozerala“ aj značka Kofola, ktorá špeciálnu kolekciu pre rodiny ponúka ako svoje nositeľné kúsky.  Mia najskôr po kurze šitia vyrobila tričko z kvalitnej bavlny pre svojho syna Jergyho. Kamarátky si vypýtali ďalšie pre svoje deti. S rovnakou odozvou sa stretli aj šaty, ktoré si pôvodne navrhla pre seba. Takto jej hobby za tri roky prerástlo do vážneho biznisu, ktorý už potrebuje precíznu prácu viacerých profesionálnych krajčírok.  „V súčasnosti sa starám najmä o výber kvalitných látok, komunikáciu s dodávateľmi, tvorím modely a strihy. So šitím nám pomáhajú šikovné panie na Orave a hlavnú dielňu máme v Trnave,“ vysvetľuje Mia, ktorá zo záľuby vybudovala rodinnú značku kvalitného oblečenia budúcnosti.

Mia slovenskú značku Ladime orientuje na nadčasové oblečenie pre celú rodinu. Tvrdí, že iné kúsky ako svoje v skrini už nemá. Do Ladime je oblečený aj jej syn Jerguško, ktorí ju inšpiroval začať šiť z kvalitných a ekologických látok. Foto: Ladime

 Príbeh je dôležitý

Najmä mladšej generácii už nie je jedno, čo si kupuje. Myslí si to aj zakladateľka občianskeho združenia SLAVKINE, Slávka Dvořáková: „Je to pridaná hodnota, ak si človek kúpi vec a presne vie, od koho ju má. Vie, že ju nevyrábalo dieťa v Bangladéši za 30 centov, ale že ju vyrábala konkrétna žena. Viac si ju potom váži.“ Vo vyspelých západných krajinách v Holandsku či v Kanade tento trend badať už dlhšie. Najmä pri nakupovaní darčekov a drobností pre blízkych si ľudia dávajú záležať na príbehu za darovanou vecou. Kto ju vyrobil, či prakticky poslúži a či má nápad. „Sme veľmi radi, že žijeme v dobe, kedy sa ľudia začínajú zaujímať o to, ako a kde ich oblečenie vzniká, z čoho je vyrobené, alebo či je bezpečné na nosenie,“ hovorí Andrea Pawlovská, ktorá spolu zakladala značku obľúbených slovenských legín Abraka. O nich sa napríklad dozviete, že prispievajú k čistejšiemu životnému prostrediu. Príjemný materiál totiž vyrábajú aj z vyhodených PET fliaš.

Od nápadu, cez náčrt až po ušitie hotového produktu. Všetko sa udeje na Slovensku. Konečne začíname byť na to hrdí. Foto: Ladime

Slávkine dizajnové pletenie

Atmosféru starodávnych páračiek, háčkovanie, súčasné módne trendy a pomoc znevýhodneným ženám dokázala novinárka Slávka Dvořáková zmixovať do jedinečného a veľmi úspešného sociálneho podnikania. „Začalo sa to všetko mojou túžbou, robiť niečo kreatívne počas materskej dovolenky. Klbko a háčkovanie som mala v kabelke, aj keď som čakala u lekára s deťmi, alebo na ihrisku. Neskôr som si uvedomila, že by sa takto dalo pomáhať ženám, ktoré z rôznych dôvodov nemôžu chodiť do zamestnania,“ rozpráva o zrode občianskeho združenia Slávkine jeho zakladateľka. Vyhľadala a podporila komunity žien v domovoch sociálnych služieb, v rómskych osadách, v krízových centrách či medzi telesne postihnutými, ktoré dnes vyrábajú unikátnu pletenú módu na objednávku. Okrem toho pletú  láskavého maskota Kofoly MenejViac, ružového medvedíka s príbehom, ktorý patrí v online obchode Kofoly medzi najobľúbenejšie produkty. „Okrem objednávok pre jednotlivcov a firmy sme začali počas pandémie koronavírusu nakrúcať aj profesionálne audiovizuálne nahrávky, niečo ako moderná škola pletenia a háčkovania.  Ukázalo sa totiž, že ručné práce majú pozitívny psychologický efekt aj na mladých ľudí. Urobili sme tiež verzie pre nepočujúcich a nevidiacich. Jeden náklad inštruktážnych DVD nám  takmer kompletne vykúpili školy,“ vysvetľuje Slávka, kam posúva spoluprácu s komunitou šikovných žien.  

Slavkine ponúkajú svojim klientom výrobky s príbehmi. Okrem peknej ručnej práce sú práve tie pridanou hodnotou každého vyrobeného darčeka. Foto: SLAVKINE o.z., P.Bošanská

Kde hľadať originálne darčeky?

Nemusíme sa vydať na nekonečné prechádzky nákupnými centrami. Väčšina etablovaných slovenských výrobcov má svoje e-shopy, ktoré spoľahlivo fungujú. Ich kreatívu a lokálny prístup k výrobe využila pri štarte svojho nového online obchodu aj značka Kofola. Po spolupráci s iniciatívou Obleč sa doma, ktorá združuje lokálnych dizajnérov a výrobcov textilného priemyslu, vytvorila svoju prvú vlastnú kolekciu vtipného a nositeľného merchu. „Chceli sme podporiť lokálny textilný priemysel. Spoluprácou sme nadšení. Členov iniciatívy sme nechali vytvoriť, upcyklovať a navrhnúť kolekciu Menej-viac. Od prvého stretnutia s výrobcami po odoslanie prvého balíčka zákazníkovi to trvalo presne 4 mesiace. “ hovorí o novej spolupráci marketingová manažérka značky Kofola,  Ľubica Mieresová.

Občianske združenie SLAVKINE si vytvorili dokonca špeciálny tím žien, ktoré háčkujú obľúbených ružových medvedíkov pre Kofolu. Slávka sa smeje, že ženy boli z tejto objednávky nadšené a na whasapp majú Kofola skupinu, kde sa radia ako medvedíka vyrobiť čo najkrajšie. Foto: Kofola, P. Bošanská

Ekologické oblečenie s dobrou energiou

Kamarátky Andreu a Ninu spája obľuba v aktívnom životnom štýle a obe sú zamilované do  prírody.  Práve o tú sa pri výrobe ich športového oblečenia veľmi dbá. Šijú totiž z materiálov, ktoré sa vyrábajú aj z vyhodených PET fliaš, či obnovených rybárskych sietí. „Naše recyklované materiály spĺňajú prísne štandardy bezpečnosti nosenia a zároveň udržateľného prístupu pri ich výrobe. Tkajú nám ich v Taliansku a Španielsku. Kvalitou aj pocitom sú na nerozoznanie od tých nerecyklovaných. Navyše sa pri ich výrobe použije o 90% vody a spotrebuje o 70% menej energie ako pri výrobe materiálu z nerecyklovaných vlákien, “ vysvetľuje Andrea Pawlovská, spoluzakladateľka značky Abraka. Legíny, čelenky a plavky ponúkajú s vlastnými jedinečnými vzormi a ručia za to, že ich ušili slovenské krajčírky za férovú odmenu. „Neporovnávame sa so značkami fast fashion. Nikdy sme to nerobili, a nerobíme to ani dnes. Vnímame, že zákazníci si našu filozofiu a prístup k výrobe vážia,“ hovorí Andrea, ako sa im ich trvanie na etickom a ekologickom lokálnom podnikaní vypláca. Pri šití svojich produktov tiež kreatívne využívajú zvyšky látok, aby odpadu bolo čo najmenej. Napríklad zo zvyškového materiálu, ktorý vzniká pri šití legín Sladká rebelka, vyrábajú čelenky Menej-viac.

Dielňa Abraka si svoje látky z recyklovaných materiálov necháva tkať v Taliansku a Španielsku. Pre kolekciu legín Sladká rebelka značky Kofola vytvorila Andrea dokonca originálny dizajn látky s motívom ovocia. Foto: ABRAKA

Ťažšia, no poctivejšia cesta

Zdá sa, že odvaha a nápady odhodlaným slovenským značkám vychádzajú. Dokázali obstáť aj v tvrdej konkurencii takzvanej rýchlej módy. Pre malé rodinné spoločnosti či organizáciu združujúcu znevýhodnené ženy je spolupráca s veľkou česko-slovenskou značkou mimoriadne zaujímavá. „Vydali sme sa zložitejšou cestou, ale zadanie bolo jednoduché. Chceli sme, aby nám výrobcovia  vytvorili jedinečné, praktické a lokálne veci s ich osobnosťou, a zároveň plné lásky ku Kofole, aj k prírode," hovorí Ľubica Mieresová z Kofoly o hľadaní produktov, ktoré by mali najbližšie k menej-viac prístupu značky obľúbeného nápoja. „Férové podnikanie, udržateľnosť alebo etickosť sú v módnom priemysle pojmy, ktoré zákazníci začínajú čoraz viac sledovať,“ hovorí Andrea Pawlovská, spoluzakladateľka značky Abraka. Práve uvedomelí spotrebitelia vyhľadávajú  dizajnové trhy, ktoré sú pre lokálne značky tiež významným priestorom nielen pre predaj a propagáciu svojich výrobkov. Výrobcovia ich majú radi zasa preto, že sa tam priamo so zákazníkmi rozprávajú o tom, čo sa im páči a aké produkty im chýbajú.

Vybrané dizajnové kúsky slovenských a českých výrobcov ponúka Kofola aj na svojich sociálnych sieťach #merchcochces. Foto: Kofola

Prvé veselé papučky a trenírky

Hovoríme o značke Slippsy, ktorú si pred siedmymi rokmi založili spolužiaci z vysokej školy, Mirka Buvalič a Tomáš Kaliarik. „ Začali sme šiť veselé domáce papuče a neskôr aj párové trenírky pre všetkých, ktorí sa neberú príliš vážne,“ hovorí Tomáš trochu úsmevne o začiatkoch. Na Slovensku aj v Čechách boli jedineční v tom, že takéto veselé oblečenie a darčeky dovtedy nikto nevyrábal. Nápad prišiel, keď Tomášovi a Mirke známi podarovali papuče. „Boli to otrasné papuče vyrobené zo zvyškov. Vtedy sme si povedali, že aká milá praktická vec, len škoda toho vzhľadu,“ spomína Tomáš. Dnes sa rozrástli a zábavné papuče, trenírky na voľný čas a na spanie pre nich šijú viaceré krajčírske dielne na Slovensku a v Čechách. Napriek ťažkostiam, obaja tvrdohlavo trvajú na lokálnych krajčíroch a látkach vyrábaných v Európe. Táto filozofia a ich párové trenírky a tričká zaujali aj Kofolu. Slippsy pre značku tradičného česko-slovenského nápoja navrhli originálne kúsky na voľný čas. „Ľudia chcú byť pekne a pohodlne oblečení aj doma,“ tvrdí Tomáš, ktorý sa záplavy lacného „veselého“ textilu z Ázie nezľakol.

Tomáš a Mirka zo Slippsy začali medzi prvými u nás navrhovať veselé praktické darčeky. Foto: Slippsy

Veľké výzvy pre malých lokálnych výrobcov

Najväčšou výzvou je a zrejme dlho bude tvorba cien. Nemuselo ani nastať mediálne ohlásené zdražovanie, Slováci sa vždy v prvom rade pozerali na cenu. Tu však environmentálna konzultantka z NATUR PACKU, Ľubica Vargová pripomína, že na prvý pohľad lacné kúsky, nás v konečnom dôsledku môžu vyjsť draho:  „Odporúčam si položiť otázku: „Naozaj to potrebujem?” Ak Vás o kúpe presvedčila nízka cena, vypočítajte si hodnotu „Cost per wear” voľne preloženú ako cenu za nosenie. Vzorec je jednoduchý. Cena za jednotlivý kúsok sa vydelí počtom nosení.“ Tučný šatník nekvalitných lacných handier nás napokon vychádza drahšie ako skromnejší s drahšími no nadčasovými kvalitnými odevmi. Mia z Ladíme nevzdáva osvetu medzi zákazníkmi: „Rozumiem postoju Slovákov, veď veľa ľudí si naozaj drahšie oblečenie nemôže dovoliť. Bežne sa nezamýšľajú, čo je skutočná cena trička za 5 eur z Ázie. Kto a za akých podmienok ho vyrobil. Ja sa o tomto so zákazníkmi rozprávam. Potrebujú to počuť z viacerých zdrojov.“

Poctiví slovenskí výrobcovia textilu dbajú aj na poctivú odmenu krajčírkam. V kurze sú originálne kúsky, nie masová výroba. Foto: ABRAKA

Tradičná Kofola sa stará o lokálne značky

Kto by nepoznal nápoj nášho detstva – Kofolu. Tím docenta Blažeka dostal z najvyšších štátnych miest zadanie vytvoriť rýdzo česko-slovenský nápoj, ktorý bude schopný konkurovať západným kolám. A tak vznikla receptúra na sirup KOFO z bylinných a ovocných látok doplnených o kofeín. Táto tradičná česko-slovenská značka napokon obstála aj v konkurencii sódoviek zo západu a našla si fanúšikov dokonca aj za našimi hranicami.  Dnes si ju však môžeme dopriať aj v piatich ochuteniach Kofola MenejViac, ktoré obsahujú o 30 % menej cukru a žiadne umelé sladidlá - citrus, melón, marhuľa, malina a višňa. Ak patríte medzi priaznivcov tejto značky, Kofola vás poteší aj originálnou ponukou lokálnych a udržateľných kúskov vo svojom nedávno spustenom e-shope #merchcochces.

Kofola začala ponúkať priaznivcom vlastnú kolekciu oblečenia. Vyrábajú ju prísne lokálne. Foto: Kofola

Článok bol spracovaný v spolupráci so značkou Kofola.

Už ste čítali?