Pred 125 rokmi vzlietol prvý vrtuľník. Šikovného Slováka pozná málokto, jeho vynález pritom zmenil svet
TASR, Dobré noviny
TASR, Dobré noviny

Pred 125 rokmi vzlietol prvý vrtuľník. Šikovného Slováka pozná málokto, jeho vynález pritom zmenil svet

V zahraničných encyklopédiách jeho meno takmer nenájdete. Talentovaný slovenský vynálezca zostal v tieni legendárnych bratov Wrightovcov

Ján Bahýľ a prvá helikoptéra — Foto: Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky

Pred 125 rokmi vynálezca, strojný inžinier a konštruktér Ján Bahýľ uskutočnil v Bratislave prvý let vrtuľníkom vlastnej výroby. Jeho výnimočné tvorivé myslenie dopomohlo k tomu, aby sa 30. mája 1897 vôbec prvý vrtuľník odpútal od zeme. Kto letel ako úplne prvý? Odpoveď v encyklopédiách znie: Predsa bratia Wrightovci. Američanov ale predbehol málo známy Ján Bahýľ, no jeho veľký počin zostal neprávom v zabudnutí.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/107218409358728/photos/basw.AboqnMYgUQMOD6ET2DPD9eb8o6v3YgDBZGCqui7tJR6GMB_OBCYsJIlyHf2Cd2tg6x6HxJxjGEyUhfQB3rkeLH0Ca0iAMFj00Ia90LoMI_wKTJoxvM1ATd3EV0ZwBGCEzC66vYOP4wOkfqD9E_DdINbR/273869022693665/?opaqueCursor=AboT317TEKducZZ-_iVlGfrRY0VQr1lHsKjRVc18luVGYZPZT4Vkdntbg-eEeR389vjBI3tSwFyckvUtXwFlm4Z2Lzc48JORZ2nVIwKUANqxS-sjzYkX2ZdM0ej6SyvxocLovfyEg1DW7oItpmr2u1EX78dpucWX5gX55TROC8eE6de9PayQW70_sLu-yN_O1ublfcq6cbzv26JVFEkrBe5Fmkfv7yk-b8Bopw-qKRUrImaSQWoclIKw_A_giXoibldRHi58Tt5TpzSruFeVSMokrp9x4O1CE9bm-BENxiwqOr6tWjk64kWQITuocefdWCguDavJmj1Y7_vv-49z93W2QKrHi7g6VDwAll6ivIZ4fHK1YHxTRtVD7WUpU3ENePUBXWz34nUZdHfQqU2I_PBaMyID0IJUP8PVSUTDSBjUKCi3A_QtZtGZK11reaxOdwUBNJpkJzgQ77KYwBrnVcCEGoQcjYQ2tD2TBfrmkOyJd2YNcWOl9KnE6Mlwh_cCv_Ct9xj-TcrXG2_MRyRbDnzBTOP8JPntpaZjFVA48Qa61r3z9QGLDfCn6IZwCs53vfWoOzVGan2V-2ZapvZQ5_kYGLlHY6HMA0eauMPKDJa4QLbkv0gkpxEbtWB3FMYu8OYDdHi-GnanbceJr8bRpFOQICKxld-3jlFc8sGyKwilx6AUoSJqB0LSde19SJZfMRnOrumfpoyiztqMS05sg2VkDrpk8ggj47-_jKnfD1cOtmBa4QsfdWKt8NhuMUfje-weOimtf_1V0up8gEe3K3duu7O9DDxyMmV_6xMz8aVnwZj3aKB_sfzcCpBjZxFiQbKzw0ldmboNsHXeRF1AHJu0

Syn roľníkov sa stal inovátorom

Prvé náčrtky akéhosi "vrtuľníka" vypracoval už slávny taliansky renesančný maliar, vynálezca a konštruktér Leonardo da Vinci. Autorom významných pokrokových myšlienok v tejto aj v iných oblastiach bol však práve slovenský rodák, ktorý svojimi pokusmi s motorovým vrtuľníkom predstihol najmenej o štyri roky Francúzov Louisa Brégueta a Paula Cornua, v technickej literatúre označovaných za vynálezcov vrtuľníka. Ján Bahýľ, ktorý vynašiel horizontálnu vrtuľu, je spolu s Antonom Marschallom aj prvým konštruktérom benzínového motora na Slovensku (1897).

Ján Bahýľ sa narodil 25. mája 1856 vo Zvolenskej Slatine v nemajetnej rodine roľníka. Po absolvovaní základnej školy v rodisku študoval na vtedajšej Baníckej akadémii v Banskej Štiavnici, kde vynikal najmä dokonalosťou v technickom kreslení. V roku 1869 zmaturoval a získal diplom technického kresliča. Nastúpil na vojenskú službu najskôr do Lučenca, ďalší rok slúžil v Komárne, kde podal niekoľko podnetných technických námetov a zlepšení pre uhorskú armádu v odbore techniky a stavebníctva.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10207269975296352&set=bc.AbozCEgnxk1EusjluIjQ8cwVcsMkbbRtBLKNxrKuLDOKvs_kyRzu9-ttMYMt4RprbNRL-9sb8ePayHW5hI1olC-fqSeiqA1G5P4BYPi9k82zlswkUeDcA-hJTYDrBgBzfa6ONoo0jBX3Myp96kyj-IoR&opaqueCursor=AbrLyDwhJaX3rJ6jRFYrEvtqcbJNEc_GKVkOvrziRv7b0XNYH_V-w_OtTqyP0eby2LlAsBfAhB9RI4tf1ZzuHGkWyHTY1zkmDeg1cUjf7j1YAmLKIdvcZj1GMeb6j6f29KoSYUEIfDwd1ESuATgGGgNDMlUnCYX9lDnfbUgkCWgYDkC8FKv4kr67R0dis_wxktUfmq1HXqs9-4kQvdHCF0oeLFN9eDDbsHcp_1v6afTjUUqrtJ4qznwS4z7Hl6CcQg8Gu8I8s75KCIhJf1GaFYjTa3tKPkJekI6j5mNNk0Xbdh4DNU01bBQY-qAE0BZeVbbezwlN06wZD1rEauERveFAFzRApjZHkadktrLjsDA3W4vw3UElPxKvEaNwUh6hIGUK9qsMte3mZk5_De7cpd6x9jlajGniizq2ZG2f42XIIY6DyRiGdTPnmZS2UtTjHlEzVlX04daYN57llMD7GqsgRUmFWY0fpDAF6ZUXLaqfATywGLjlQfZO2StonEj7_GHLFJDl3ENoadavZ75u0BD2BDrBSS6T_CUTNuq0MRQmNV3DAY-FEXSvoDXaBrMorFJKoxH4KGlWL4XMETtKGx4Q2voUoUR7DFjU6rWDWIorxyihk5aQ7v539n69EdK1h9CLAhiaGC6V0dndpU2764GmlAtrUZ60g0QzmMo2eyN5Up-ZOAMdD4t1Ck4cdHky_nw

Nadanie mladého Jána Bahýľa si všimli aj jeho nadriadení dôstojníci a zaradili ho do technického štábu, kde ho poverovali dôležitými a zložitými technickými a stavebnými úlohami. Umožnili mu tiež štúdium na Vojenskej akadémii v dnešnej rakúskej Viedni, ktorú v rokoch 1871 až 1876 s úspechom absolvoval v hodnosti poručíka a pôsobil ako vojenský staviteľ.

Automobil s benzínovým motorom? Aj za tým stál Bahýľ

Článok pokračuje na druhej strane:

Časť 1 / 2

Už ste čítali?

Jusufova rodina zmenila Šamorín na hlavné mesto zmrzliny: Práškové…

Vraví sa, že Juhoslovania sú všade. Niektorí Šamorínčania…

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Aj keď je úplne nevidiaca, učí na strednej škole: Študenti sa…

Odmalička snívala o tom, že sa bude predvádzať na javisku. Košičanka…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…