Čo všetko ponúka deťom moderná škola? Jednu takú otvorili v Bratislave. Dočkáme sa ďalších?

V Bratislave otvorili školu s priestormi premyslenými do posledného detailu, ktorých súčasťou bude aj verejná hvezdáreň. Týmto by sa mohli pri modernizácii inšpirovať aj ďalšie školy.
Prostredie, v ktorom trávime čas dokáže podnietiť našu kreativitu aj pracovný či študijný výkon. A môže ho aj totálne utlmiť. Nahliadnime vďaka otvoreniu novej budovy súkromnej nemeckej školy v Bratislave do priestorov školy budúcnosti. Dá sa predpokladať, že tam žiaci budú študijne prekvitať aj vďaka podnetným priestorom. Tie pritom nepostavili nanovo. Vyčarili ich šikovnou a účelovou prestavbou budovy z komunistických čias.

Moderná nielen budova, ale aj vyučovanie
Už v priestoroch novej školy vidieť, že Nemci pristupujú k vzdelávaniu inak, ako my Slováci. „Mimoriadne dôležitá je flexibilita a mobilita. V triedach máme zámerne mobilné stoly a sú rozdelené tak, aby mohli študenti pracovať v menších skupinách, ak je to potrebné,“ hovorí Peter Kršák, predseda predstavenstva Deutsche Schule Bratislava. Učiteľka slovenčiny, Lucia Strapáčová si pochvaľuje, že škola od začiatku dbá na moderné technické vybavenie učiteľov: „Ešte pred sťahovaním sme mali napríklad interaktívne tabule. Vybavenie veľmi ovplyvňuje kvalitu vyučovania. Dokážem bez problémov pracovať s rôznymi digitálnymi materiálmi. Keď sa informácie a učebná látka dostáva k deťom cez viaceré kanály, lepšie jej rozumejú a zapamätajú si ju.“ Ďalšou výhodou nového sídla, dnes už renomovanej školy, je okolitá zeleň a odstup od ruchu veľkomesta. Pritom sa učitelia a žiaci nemusia sťahovať na perifériu Bratislavy.

Vyučovanie systematicky a cielene vedie deti k samostatnosti a tiež v nich pestuje ducha pre spoluprácu. Učitelia to dosahujú aj tým, že deti často nechávajú pracovať v malých skupinách po troch - štyroch žiakoch na rôznych úlohách. Tí samostatne na základe získaných vedomostí riešia nejaký projekt. Učiteľ je ich rešpektujúci partner. Rozvrhnutie tried je pre tento štýl vyučovania ideálne. „Je tu viac miesta, kam sa menšie skupiny žiakov môžu utiahnuť a spoločne pracovať na zadaní,“ vysvetľuje učiteľka Lucia. Pre nás, ktorí sme drali nohavice v tradičných prísnych slovenských školách, boli novinkou takzvané študijné ostrovčeky na každom poschodí novej školy. „Tie sú určené na skupinovú prácu. Je to veľmi pohodlné a moderné, páči sa mi to,“ hovorí študentka Kristína. Škola je navrhnutá tak, aby mali žiaci pracovné ostrovčeky aj mimo formálneho triedneho priestoru, napríklad na priestranných chodbách svojej školy.


Riaditeľka: „Slovenskí žiaci sú usilovnejší.“
Na otvorení novej budovy školy sme sa rozprávali s otcom, ktorý na nemeckú školu zapísal všetky svoje tri deti. Najstarší potomok je druhák na základnej, najmladší nastupuje od septembra do škôlky. Jeho dôvody sú trochu úsmevné a prekvapujúce zároveň. Nemeckú školu pre svoje deti vybral preto, lebo tam nie sú samí jednotkári. „To je kľúčová vec. Existujú tu totiž pravidlá, ktoré sa dodržiavajú. Napríklad už len to, že samému jednotkárovi tu nikto z telesnej nedá jednotku, keď nezabehne 1500 metrov, len preto, že v iných predmetoch exceluje a tak by to malo byť,“ vysvetľoval nám otecko. Riaditeľka školy, Carmen Nasse, vidí rozdiel medzi nemeckým a slovenským vzdelávacím systémom v zameraní na kompetencie žiakov: „Nesústredíme sa veľmi na fakty a čísla, ale snažíme sa pracovať na projektoch.“

„Slovenskí žiaci sú podstatne usilovnejší ako nemeckí, najmä čo sa týka učenia nemčiny,“ prekvapuje svojím tvrdením riaditeľka Carmen Nasse. Žiakmi Deutsche Schule Bratislava sú Slováci aj Nemci, škola je však otvorená študentom všetkých národností. Vyučujúci u detí významne podporujú pozitívny a tolerantný postoj k iným kultúram, vďaka čomu je škola harmonickým medzinárodným prostredím.

Investícia za 13 miliónov
Deutsche Schule Bratislava sa do budovy voňajúcej novotou sťahujú z prenajímaných priestorov na Panenskej ulici a na Palisádach. „Sú to pekné historické budovy, ale už dosť schátrané. Neustále sa tam robili rekonštrukčné práce. Veľmi sa teším z nových priestorov,“ hovorí učiteľka Lucia Strapáčová. Pri ich výbere sa prejavila nemecká pragmatickosť. Školu nestavali na zelenej lúke. Kúpili a prebudovali chatrajúcu budovu Ústavu vzdelávania a služieb na bratislavských Kramároch.

Vďaka návrhom architektov Moniky Šutej a Marcela Dzurillu komunistickú "opachu" funkčne prebudovali na nízkoenergetickú budovu, ktorá využíva fotovoltiku a zadržiava dažďovú vodu. Zaujímavosťou okrem hvezdárne je aj multifunkčné ihrisko vybudované na streche telocvične. „Náklady na budovu školy vrátane vybavenia boli 13 miliónov eur. Polovicou nám prispela Nemecká spolková republika,“ hovorí o finančnej náročnosti projektu predseda predstavenstva školy Peter Kršák. Nové príjemné priestory však vytvárajú priateľskú komunitnú atmosféru nielen pre žiakov a učiteľov, ale aj pre ostatných zamestnancov školy. Sú tiež inšpiráciou, akým smerom by sa mohla uberať modernizácia ďalších slovenských škôl.
Článok bol pripravený v spolupráci s Deutsche Schule Bratislava.