Vedci objavili revolučný superenzým, ktorý môže zachrániť planétu. Plasty vďaka nemu miznú za hodiny
Simona Gálová

Enzým dokáže plasty rozložiť na častice, ktoré môžeme znovu využívať bez toho, aby sme použili ďalšiu ropu.

Ilustračná fotografia. — Foto: Pexels

Pláže posiate plastovými fľašami, žalúdky morských korytnačiek naplnené plastom, ostrovy plastov väčšie ako Slovensko. Problém znečistenia plastami je znepokojivo známy a vedci robia maximum, aby našli ten najúčinnejší spôsob, ako zachrániť svet pred katastrofou. Skupina vedcov z Texaskej univerzity v Austine vytvorila unikátny enzým, ktorý dokáže rozložiť plasty v priebehu niekoľkých hodín.

„Potenciál enzýmu je prakticky neobmedzený, pokiaľ ide o pomoc pri recyklácii,“ povedal profesor Hal Alper, jeden z výskumníkov. Texaskí vedci nadviazali na výskum japonských kolegov, ktorí v roku 2016 objavili baktériu, ktorá pomocou enzýmov rozložila PET plasty za niekoľko týždňov. Americkí vedci upravili enzým natoľko, že dokáže PET plasty „stráviť“ šesťnásobnou rýchlosťou. Nový superenzým dokáže naviac rozložiť celý rad plastových výrobkov PET na ich pôvodné zlúčeniny, z ktorých sa neskôr dajú znova vyrobiť plasty, a to bez ďalšieho použitia ropy. „Jedna vec, ktorú môžeme urobiť, je, že plasty môžeme rozložiť na pôvodné monoméry,“ povedal Hal Alper.

„A potom, keď máte svoj pôvodný monomér, je to, ako keby ste vyrábali čerstvý plast od nuly, s výhodou, že nepotrebujete ďalšie zdroje ropy,“ vysvetlil. Kritici tohto objavu upozorňujú na to, že najlepším spôsobom, ako bojovať proti odpadu, je prestať ho vyrábať.

Vedci z Texasu zase argumentujú, že ich spôsob môže byť zatiaľ dostatočne revolučný. Nový superenzým je totiž účinnejší oproti tradičnej recyklácii plastov. „Ak by ste plast roztavili a potom preformovali, začali by ste strácať kvalitu plastu v každom recyklačnom cykle. Ale ak ste schopní depolymerizovať a potom chemicky repolymerizovať, môžete zakaždým vyrábať čistý PET plast,“ dodal na záver Alper, ktorý verí, že sa im podarilo dosiahnuť techniku, ktorá je prenosná, cenovo dostupná a dá sa použiť v priemyselnom meradle. Na túto technológiu podali patent a dúfajú, že sa bude využívať na skládkach a v znečistených oblastiach.

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…