Zostaňme v práci šťastní. Psychológ a riaditeľ medzinárodnej spoločnosti vedia, ako na to
Silvia Mabena
Silvia Mabena

Zostaňme v práci šťastní. Psychológ a riaditeľ medzinárodnej spoločnosti vedia, ako na to

Nie sú to peniaze ani kvetnato opísané benefity, prečo ľudia chodia s radosťou do práce. Kouč motivácie, Patrik Pauko a riaditeľ spoločnosti Webglobe, Igor Strečko, v piatich bodoch vysvetľujú, čo potrebujú zamestnanci, aby ich práca bavila.  

Firmy často investujú nemalé financie do vytvárania imidžu a povesti pred zákazníkmi. Šťastní zamestnanci, ktorí robia svoju prácu radi, tieto ukazovatele úspechu budujú automaticky. — Foto: Webglobe, PEXELS/k. Grabowska

Motiváciu a chuť niečo vytvárať máme prirodzene v sebe. Psychológ Pauko tvrdí, že v momente, keď sa upneme na plnenie cieľov a tabuľkových výkonov, môžeme motiváciu stratiť. Firmám aj zamestnancom pomôže, ak vnútorné hodnotenie a ukazovatele výkonnosti posunú na druhú koľaj. Cielene sa zameriavajme na radosť, s ktorou chceme svoju prácu robiť.

1. Práca musí byť spoločný projekt

Práca musí byť spoločný projekt tímu. Inak nadšenie zo zamestnancov vyprchá rýchlejšie ako v lete z trávy ranná rosa. „Podnikáme v oblasti IT biznisu, kde sa špecialisti ťažko zháňajú a všeobecne sú to všade veľmi dobre platení ľudia. Pri ich práci sú motivačné iné veci, ako len peniaze. Tie môžu dostať kdekoľvek. Zaujímajú sa o dobré vzťahy v práci, pracovné prostredie, slobodu v práci,“ hovorí o svojich skúsenostiach so zamestnancami Igor Strečko, riaditeľ spoločnosti Webglobe. Vedenie ľudí  si cibril vo vlastnej spoločnosti. Igorovi, dnes už ostrieľanému manažérovi, pod rukami vyrástla malá študentská firma s web stránkami na veľkú spoločnosť, ktorá sa odvážne zlučuje s konkurenčnými firmami aj v zahraničí.

Podľa Igora Strečka, riaditeľa a skúseného manažér spoločnosti Webglobe, kvalitných zamestnancov si firma neudrží peniazmi. Mala by brať ohľad na ich štýl práce a osobné potreby a ak sa dá, prispôsobiť im pracovné podmienky. Foto: Foto: I. Strečko, Webglobe

„Plat zamestnancov nikdy nerobil šťastnými a spokojnými a nikdy ani robiť nebude," hovorí priamo aj pracovný psychológ, Patrik Pauko. Podľa neho táto ilúzia vznikla pred sto rokmi, kedy platilo, že úkolová  mzda podnecuje výkon. Mnohé firmy podceňujú budovanie povedomie o zmysle a význame práce svojich zamestnancov. Moderné spoločnosti pritom prosperujú najmä preto, že majú zamestnancov, ktorí chcú svoju prácu odvádzať najlepšie ako vedia. To je dôvod, prečo si na pestovaní nadšenia zo spoločného diela dávajú záležať aj manažéri. „Nie je to o tom, že kúpime firmu, zoberieme si jej zákazníkov a všetko zahodíme. Mnohé maličké firmy majú zaujímavé riešenia a technológie alebo produkty. Spoločnými silami pod spoločnou značkou ich posúvame ďalej a podporujeme to dobré, čo v nich je,“ hovorí Igor Strečko z Webglobe. Tento prístup sa mu osvedčil nielen medzi vlastnými zamestnancami, ale aj s novými tímami, ktoré prichádzajú po zlúčeniach.

Patrik Pauko zdôrazňuje, že motivácia a nadšenie sú v pracovnom kolektíve mimoriadne nákazlivé. To isté, bohužiaľ, platí aj o demotivácií a znechutení. Foto: PEXELS/A. Piacquadio, A. Shvets

Experiment: peniaze verzus zmysel práce  

Psychológ Patrik Pauko opisuje jeden z amerických experimentov, ktorý aplikovali v slovenských firmách. Skúmali, čo ľudia vnímajú, ako silnejšiu motiváciu. Zamestnancov požiadali, aby na hárkoch papiera s  textom hľadali konkrétne, desaťkrát sa opakujúce, písmeno. Za každý hárok s nájdenými písmenami im ponúkli honorár, ktorý sa postupne znižoval. Zamestnancov zapojených do experimentu zároveň vyzvali, aby s hľadaním písmen a odovzdaním hárkov skončili vtedy, keď to za ponúknutý honorár nebudú chcieť robiť. Jednej skupine zamestnancov pri experimente povedali, aby hárky označovali svojím symbolom, pretože ich chcú ďalej vyhodnocovať. Pri odovzdávaní hárku sa vedúci experimentu na naň pozreli a starostlivo  ho odložili. Druhej skupine povedali, že hárky vyhodnocovať nebudú a pri odovzdaní ich bez záujmu hodili do skartovačky. Zároveň ľuďom ponúkli za rovnakú zníženú odmenu ďalší hárok. Experiment potvrdil, že ľudí viac motivuje práca, v ktorej vidia zmysel. Viac hárkov papiera odovzdala skupina, ktorá si myslela, že sa ich hárky budú vyhodnocovať. „Zaujímavým zistením bolo, že skupina, ktorej hárky končili v skartovačke, by si pri druhom kole experimentu vypýtala v priemere asi raz tak veľkú odmenu, ako skupina s vyhodnocovanými hárkami,“ dodáva k experimentu lektor a psychológ, Patrik Pauko.

Skúsený kouč Patrik Pauko sa motivácii ľudí v zamestnaní venuje viac ako 10 rokov. Bývalý skautský vedúci a psychológ sa zameriava najmä na obnovovanie osobnej motivácie zamestnancov.  Foto: PEXELS/B. Millennial, P. Pauko

2. Sloboda je kľúč

Slobodu najčastejšie vnímame v súvislosti s pracovným časom a miestom. „Mal som kolegu, ktorý čerpal inšpiráciu a motiváciu cestovaním po Ázii. Popri tom pracoval. Po pár dňoch cestovania sa usadil na týždeň v co-workingovom centre, kde pracoval na diaľku. Potom si zasa urobil pauzu na cestovanie. Všeličo sa dá, keď sa ľudia navzájom rešpektujú,“ hovorí Igor Strečko. V súčasnosti to nie sú len IT firmy, v ktorých sa zamestnanci dožadujú takejto flexibility. Už pred pandémiou nastúpila do firiem generácia ľudí, ktorá si slobodu v práci vážila viac ako plat. „Sloboda je jeden z atribútov vnútornej motivácie. Býva zväčša postavená na tom, či dokážem ovplyvňovať veci okolo seba,“ vysvetľuje lektor Patrik Pauko. Zamestnávateľ, ktorý vníma svojich ľudí  ako individuality s rôznymi potrebami a dokáže im prispôsobovať pracovné podmienky, má v súčasnosti na trhu práve navrch. „Po covide sme nechali ľuďom voľnosť, nech robia ako im to vyhovuje. Máme kancelárie, ale môžu pracovať aj z domu alebo odkiaľ chcú. Zamestnancom tiež nechávame toľko dní dovolenky, koľko potrebujú. Podstatné je, ako si robia svoju prácu,“ hovorí Igor Strečko. Vybudovaná lojalita k tímu zabezpečí to, aby zamestnanec slobodu nezneužíval na úkor ostatných.

Zamestnanci, ktorí po nápore práce potrebujú čas na zotavenie prípadne dlhšie voľno si slobodu mimoriadne cenia. Na Slovensku sú firmy, ktoré zamestnancom dni dovolenky nerátajú a spoliehajú sa na ich zodpovednosť. Foto: PEXELS/T. Mirošnichenko, R. Silva

Webglobe

Spoločnosť sa venuje webhostingu, registrovaniu domén a ponúka aj netechnickým zákazníkom jednoduché vytváranie vlastných web stránok a ich spravovanie. „Pomáhame ľuďom podnikať aj digitálne. Poskytujeme im služby od úplne základných vecí, ako si zaregistrovať doménu. Vedia si jej dostupnosť pozrieť hneď v mobile. Svoju webovú stránku si u nás dokáže urobiť kvetinárka alebo malá logistická firma. Zároveň ponúkame infraštruktúru a riešenia aj pre veľké online obchody,“ vysvetľuje, kto sú zákazníci spoločnosti Webglobe, Igor Strečko. Podnikanie podľa neho prináša slobodu, digitálne podnikanie spolu s ňou aj viac možností: „Človek sa oslobodzuje od miesta a dokáže osloviť aj zákazníkov, ktorých by inak nemal šancu stretnúť.“  Pridanou hodnotou technických produktov a služieb spoločnosti Webglobe je  zákaznícka podpora o najúčinnejších nastaveniach stránok a vhodného digitálneho marketingu. „Kým pred dvadsiatimi rokmi stačilo ľuďom mať stránku na internete, dnes chcú byť v záplave obsahu videní cieľovými zákazníkmi,“ dodáva riaditeľ Strečko.

Spoločnosť Webglobe sa orientuje na podporu digitálneho podnikania. Vytváranie a spravovanie webstránok urobili jednoduchým a intuitívnym do takej miery, aby si webovú stránku u nich vedeli urobiť malý živnostník aj začínajúca firma. Foto: PEXELS/Tram, J. Borba

3.  Vzťahy na pracovisku dokážu zázraky

Chuť chodiť do práce významne ovplyvňujú aj vzťahy na pracovisku. Atmosféru medzi kolegami vo veľkej miere formuje aj manažér, myslí si psychológ Pauko. „Ak máte v práci partiu kamarátov a radi s nimi robíte, to je dobrý hnací motor,“ potvrdzuje Igor Strečko z Webglobe a dodáva: „To je dôvod, prečo nebudujeme veľký formálny korporát. Chceme zostať bandou nadšencov, ktorých práca baví a navzájom si vedia poradiť.“ Zároveň skúsený manažér Igor Strečko priznáva, že to nie je vždy jednoduché: „Po zlúčeniach bývajú ľudia šokovaní zo zmeny a neistoty, ale darí sa nám budovať dobré tímy. 90% zamestnancov, ktorí pracovali pre firmy, ktoré sa s nami zlúčili, zostáva napokon s nami.“ Podľa odborného časopisu Harward  Business Review priateľské vzťahy v pracovnom kolektíve dokážu zvýšiť spokojnosť zamestnanca až o 50 % a až sedemnásobne podnecujú jeho pracovné nasadenie a angažovanosť pri plnení zadaných pracovných úloh.

Dobré vzťahy na pracovisku sú tiež jedným z dôvodov, prečo človek chodí rád do svojej práce, zhodujú sa odborníci. Foto: Webglobe

Šťastie ľudí sa vypláca aj v biznise

Ukazuje sa, že takzvaní „happy manažéri“ vo veľkých firmách nie sú rozšafným manierom. Medzi prosperitou spoločnosti a šťastím zamestnancov totiž existuje priama úmera. Podľa štúdie uverejnenej v časopise Forbes, šťastní zamestnanci sú minimálne o 20% produktívnejší ako ich nespokojní kolegovia. V prípade povolaní, akým sú napríklad predajcovia, šťastný zamestnanec dokáže byť produktívnejší až o 37 %. Okrem uznania, platového ohodnotenia a osobnej motivácie podľa prieskumov ku šťastiu každého človeka prispieva aj priateľská atmosféra na pracovisku.

„Motiváciu v pracovnom kolektíve a jej úroveň zistíte veľmi rýchlo. Stačí tento kolektív chvíľu pozorovať a vnímať ho,“ vysvetľuje Patrik Pauko. Foto: PEXELS/A. Piacquadio

4. Úprimná pozornosť nad zlato

Pandémia koronavírus odhalila, že motiváciu významne podkopáva, ak sa stratí osobný kontakt manažéra so zamestnancami alebo medzi kolegami vzájomne. Vytráca sa totiž prirodzený a úprimný záujem, ktorý máme o ľudí vo svojom okolí. Práve vďaka nemu vieme pomenovať problém a zväčša ho aj vyriešiť. „Moja práca ma naučila, aké dôležité je mať vzájomné pochopenie a rešpekt. Hoci sme už pomerne veľká firma, naši ľudia sú zároveň individuality. Každý z nich má svoju predstavu o tom, ako chce žiť svoj život. Snažíme sa to v práci rešpektovať,“ hovorí o svojom prístupe manažér Igor Strečko. Za zamestnancami pravidelne cestuje do šiestich ofisov a nespolieha sa výlučne na kamerové online hovory. Kouč pre motiváciu Patrik Pauko lídrov tímov varuje pred direktívnym riadením a vytváraním neférového prostredia: „Manažér by si mal dávať pozor na neférovú pozornosť, ak ho napríklad s nejakou skupinou spájajú spoločné záujmy, prestávky na cigaretu alebo niečo podobné.“ Demotivovaných ľudí, ktorí dokonca prenášajú zlú náladu na ostatných, netreba hneď zo spoločnosti posielať preč. Patrik Pauko zo skúseností hovorí, že za takýmto správaním môže byť pocit krivdy. Manažérov tiež vystríha pred všeobecnými pochvalnými frázami typu „dobrá práca.“ Tie nezaberajú. „Dobrý šéf by sa mal snažiť „nachytať“ zamestnanca pri jeho úspechu, v momente, keď sa mu niečo podarí a má z toho radosť. Keď tento úspech konkrétne pomenuje a úprimne ho ocení, to je to čo naozaj funguje,“ radí Pauko.

“Ako sa v cyklistike meria výkon sekundami, podnikanie sa hodnotí cez zarobené peniaze. To však neznamená, že cyklista sa športu venuje iba pre ocenenia. V našej spoločnosti tiež nejde  iba o zisk. Snažíme sa prinášať hodnoty zákazníkom a dobré pracovné prostredie zamestnancom,“ opisuje vlastnú motiváciu Igor Strečko z Webglobe. Foto: Webglobe, I. Strečko

Šéf, ktorý nechce, aby sa ho báli

Igor Strečko je výkonným riaditeľom spoločnosti Webglobe, ktorú si v roku 1999 ešte ako študent vysokej školy založil so svojím spoločníkom, vtedy tiež študentom, Jurajom Hantákom. Internet bol na Slovensku v plienkach, keď obaja uverili v jeho potenciál. Igor Strečko tvrdí, že ich prvotný zámer bol iný: „Chceli sme vyvíjať webstránky. Život aj biznis je zmena. Dnes sa venujeme najmä  webhostingu.“ Malá skupina nadšencov Webglobe vyrástla na pomerne veľkú medzinárodnú spoločnosť s vyše sto zamestnancami. Investujú veľa do vlastného tímu pre vývoj technologických riešení a nástrojov. Okrem slovenského trhu sa spoločnosť postupne zlučovala  s menšími spoločnosťami v Českej republike a v Srbsku. „Zaujímavý aspekt nášho akvizično-zlučovacieho dobrodružstva sú ľudia. Mňa extrémne baví práca s našimi tímami,“ hovorí Igor Strečko, ktorý rád nadväzuje spoluprácu so zamestnancami spoločností, ktoré sa pridali pod značku Webglobe.  Ako výkonný riaditeľ  neustále sleduje technologický vývoj a novinky a dbá o budovanie dobrej pracovnej atmosféry. „Starať sa o dobrých zamestnancov, aby nevyhoreli a boli spokojní je pre firmu prínosné a sedí mi to aj ľudsky. Šťastní zamestnanci sú lojálni a pomáhajú vám firmu budovať,“ vysvetľuje Igor Strečko, prečo si dáva záležať, aby pracoval medzi spokojnými ľuďmi.

Psychológ Patrik Pauko si myslí, že motiváciu by sme mali v prvom rade hľadať u seba, ako ju očakávať z vonkajšieho prostredia. Foto: PEXELS/V. Boltneva, K. Grabowska

5. Hľadanie osobnej motivácie

Pri state radosti zo svojej práce by sme sa nemali vyčítavo pozerať na okolie. Prameň motivácie odporúča psychológ Patrik Pauko dolovať najskôr vo svojom vnútri. Môže pomôcť, ak sa človek aspoň v myšlienkach vráti do obdobia, keď ho práca bavila a uvažuje nad tým, čo vtedy prežíval. Vášeň, pre to čo robím, môže vyprchať, ak sa zo špecialistu stane manažér. Prípadne zamestnanca s výbornými výsledkami povýšia na pozíciu s pracovnou náplňou, ktorá mu nie je blízka. Tento fenomén potvrdzuje aj Igor Strečko: „Niektorých majiteľov webhostingových firiem, s ktorými sme sa zlúčili, veľmi prekvapilo, že uspeli. Odrazu museli okrem programovania, riešiť manažment, marketing a podnikanie. Oni však chceli zostať pri tých technických veciach, programovať, ako kedysi na začiatku, lebo to ich baví.“ Tým, ktorí bojujú s nechuťou k svojej práci môžeme poradiť, aby sa zameriavali a uvedomovali si najmä to, čo sa im podarilo. „Takéto zameranie pozornosti môže zvýšiť u človeka jeho kreativitu, angažovanosť a chuť dokončiť prácu,“ vysvetľuje psychológ.  Ak pri hľadaní osobnej motivácie pomôže zamestnancovi vnímavý šéf alebo kolega, radosť z práce sa môže dostaviť naozaj rýchlo.

Článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Webglobe.

 

Už ste čítali?

Jusufova rodina zmenila Šamorín na hlavné mesto zmrzliny: Práškové…

Vraví sa, že Juhoslovania sú všade. Niektorí Šamorínčania…

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Aj keď je úplne nevidiaca, učí na strednej škole: Študenti sa…

Odmalička snívala o tom, že sa bude predvádzať na javisku. Košičanka…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…