Bezstarostný let sa zmenil na boj o prežitie. Posádka dokázala pristáť, aj keď sa z lietadla stal kabriolet
Dramatické chvíle na palube Boeingu 737-200 zachytáva aj film Zázračné pristátie.
Hoci piloti v kabíne okrem hluku nič nepočuli a mohli sa dorozumievať maximálne gestami, bolo im jasné, že majú obrovský problém. Keď sa kapitán Schornstheimer obzrel a zbadal oblohu tam, kde ešte pred chvíľou bola strecha, musel bezodkladne konať. Skúsený pilot si uvedomoval, že hoci sa tlak vyrovnal, cestujúci sú stále v smrteľnom nebezpečenstve. „Len si to predstavte. Vrch lietadla bol odtrhnutý, cestujúci nemohli použiť rezervný kyslík, pretože najdôležitejšie rozvody boli preč. Vo výške cez sedem tisíc metrov je kyslíka len veľmi málo a pasažierov postihuje stav zvaný hypoxia," objasnil riziká Greg Feith, letecký expert a dodal: „Čím dlhšie zostanú v tejto výške, tým väčšie fyzické postihnutie im hrozí. Strecha lietadla bola preč, do kabíny fúkal vietor o rýchlosti 480 kilometrov za hodinu, čo je trikrát viac, než je sila hurikánu. Ľudia mali oblečenie vhodné pre Havaj na jar, nie pre mínus päťdesiat stupňov. Ešte chvíľu v tejto výške a všetci by zomreli."
Pilot okamžite prevzal velenie od svojej kolegyne a pokúsil sa klesnúť do výšky, ktorá by im umožnila voľne dýchať. Pri prudkom klesaní však zažívali cestujúci ďalšiu hrôzu. Lietadlo sa pod vplyvom silného tlaku začalo postupne rozlamovať a držalo len na podlahových nosníkoch. Cestujúcim vo výhľade zároveň bránili aj trosky, ktoré okolo nich neustále lietali no a čo bolo najdesivejšie, nemali informáciu, či ich lietadlo niekto riadi a či sú piloti vôbec ešte nažive. „Michelle nás obchádzala a kričala každému z nás do ucha: 'Viete riadiť lietadlo?' Bolo to hrozné. Všetci sme sa báli. Bol snáď pilot tiež mŕtvy? Pretože nikto nedokázal povedať, či niekto je v pilotnej kabíne," spomína si Patricia.
Zázračné manévre
Tri minúty po výbuchu sa posádke prvýkrát podarilo nadviazať kontakt so zemou, konkrétne s vežou na letisku v Maui, kde piloti požiadali o núdzové pristátie za asistencie záchranných zložiek. Všetkým problémom však ešte ani zďaleka nebol koniec a pilot musel spraviť niekoľko riskantných rozhodnutí. Lietadlo pre jeho stav a zlú ovládateľnosť nedokázal pripraviť na pristátie, a tak sa rozhodol pristáť bez zmeny nastavení. Problém sa objavil aj pri vysunutí podvozku, kedy sa neobjavila zelená kontrolka pri prednom podvozku. Vzhľadom na situáciu a vzhľadom na to, že kapitán nemal úplný prehľad o poškodení lietadla, sa rozhodol pristáť za každú cenu.
Článok pokračuje na ďalšej strane: