Dobré noviny
Bezstarostný let sa zmenil na boj o prežitie. Posádka dokázala pristáť, aj keď sa z lietadla stal kabriolet
Romana Mináriková
Romana Mináriková

Bezstarostný let sa zmenil na boj o prežitie. Posádka dokázala pristáť, aj keď sa z lietadla stal kabriolet

— Foto: FAA / National Transportation Safety Board (NTSB)

Dramatické chvíle na palube Boeingu 737-200 zachytáva aj film Zázračné pristátie.

Hoci piloti v kabíne okrem hluku nič nepočuli a mohli sa dorozumievať maximálne gestami, bolo im jasné, že majú obrovský problém. Keď sa kapitán Schornstheimer obzrel a zbadal oblohu tam, kde ešte pred chvíľou bola strecha, musel bezodkladne konať. Skúsený pilot si uvedomoval, že hoci sa tlak vyrovnal, cestujúci sú stále v smrteľnom nebezpečenstveLen si to predstavte. Vrch lietadla bol odtrhnutý, cestujúci nemohli použiť rezervný kyslík, pretože najdôležitejšie rozvody boli preč. Vo výške cez sedem tisíc metrov je kyslíka len veľmi málo a pasažierov postihuje stav zvaný hypoxia," objasnil riziká Greg Feith, letecký expert a dodal: Čím dlhšie zostanú v tejto výške, tým väčšie fyzické postihnutie im hrozí. Strecha lietadla bola preč, do kabíny fúkal vietor o rýchlosti 480 kilometrov za hodinu, čo je trikrát viac, než je sila hurikánu. Ľudia mali oblečenie vhodné pre Havaj na jar, nie pre mínus päťdesiat stupňov. Ešte chvíľu v tejto výške a všetci by zomreli."

Foto: Wikipedia Commons

Pilot okamžite prevzal velenie od svojej kolegyne a pokúsil sa klesnúť do výšky, ktorá by im umožnila voľne dýchaťPri prudkom klesaní však zažívali cestujúci ďalšiu hrôzu. Lietadlo sa pod vplyvom silného tlaku začalo postupne rozlamovať a držalo len na podlahových nosníkoch. Cestujúcim vo výhľade zároveň bránili aj trosky, ktoré okolo nich neustále lietali no a čo bolo najdesivejšie, nemali informáciu, či ich lietadlo niekto riadi a či sú piloti vôbec ešte nažive. Michelle nás obchádzala a kričala každému z nás do ucha: 'Viete riadiť lietadlo?' Bolo to hrozné. Všetci sme sa báli. Bol snáď pilot tiež mŕtvy? Pretože nikto nedokázal povedať, či niekto je v pilotnej kabíne," spomína si Patricia.

Zázračné manévre

Tri minúty po výbuchu sa posádke prvýkrát podarilo nadviazať kontakt so zemou, konkrétne s vežou na letisku v Maui, kde piloti požiadali o núdzové pristátie za asistencie záchranných zložiek. Všetkým problémom však ešte ani zďaleka nebol koniec a pilot musel spraviť niekoľko riskantných rozhodnutí. Lietadlo pre jeho stav a zlú ovládateľnosť nedokázal pripraviť na pristátie, a tak sa rozhodol pristáť bez zmeny nastavení. Problém sa objavil aj pri vysunutí podvozku, kedy sa neobjavila zelená kontrolka pri prednom podvozku. Vzhľadom na situáciu a vzhľadom na to, že kapitán nemal úplný prehľad o poškodení lietadla, sa rozhodol pristáť za každú cenu.

Článok pokračuje na ďalšej strane:

Časť 2 / 3

Už ste čítali?