Dobré noviny
Na letisku žil celých 18 rokov. Za Terminálom s Tomom Hanksom stojí skutočný príbeh jedného utečenca
Simona Gálová
Simona Gálová

Na letisku žil celých 18 rokov. Za Terminálom s Tomom Hanksom stojí skutočný príbeh jedného utečenca

Tom Hanks vo filme Terminál / Mehran Karimi Nasseri na letisku v Paríži.
Tom Hanks vo filme Terminál / Mehran Karimi Nasseri na letisku v Paríži. — Foto: Wikimedia Commons; DreamWorks SKG

Boj s úradmi zadržal muža na letisku celé roky. Keď dostal napokon šancu odísť, odmietol to.

 

Bez toho, aby vedel čo i len jediné slovo po francúzsky, prežíval na letisku týždne, mesiace a napokon roky. Podľa svedectiev zamestnancov letiska sa Nasseri živil drobnými prácami na letisku, stravoval sa v okolitých reštauráciách, umýval sa na verejných záchodoch a väčšinu času trávil pozorovaním ľudí a čítaním kníh. Okolo seba si zhromažďoval ten najzvláštnejší majetok – zbierky slamiek, listy od priaznivcov z celého sveta a najmä denník, do ktorého si zaznamenával každý deň bizarnej existencie.

Červená lavička - spálňa aj obývačka

Mnohým sa zdalo, že z letiska ani nechcel odísť a pokiaľ by mu nepomohli cudzí ľudia, je dosť možné, že by na svojej červenej letiskovej lavičke aj na starobu zomrel. Zamestnanci letiska ho začali vnímať ako neoddeliteľnú súčasť terminálu, a tak mu nosili jedlo aj noviny a jeho príbeh rozprávali každému, koho stretli.

Započul ho nakoniec aj francúzsky právnik Christian Bourguet, ktorý sa rozhodol, že Nasserimu pomôže. Žiadal Belgicko, aby vydali Nasserimu nové doklady. To však podľa ich úradov nebolo možné, a to hneď z dvoch dôvodov. Po prvé – Nasseri by si musel prísť pre nové doklady osobne, čo nemohol, pretože nemal doklady. A po druhé by ich aj tak nedostal, pretože belgické právo neumožňuje utečencom opakovaný návrat do krajiny. Po desiatich rokoch vyjednávania nakoniec belgická vláda prižmúrila oči.

Francúzske úrady mu nakoniec taktiež udelili povolenie na pobyt. „Nasseri ale vôbec nebol šťastný. Myslel si, že sú tie papiere falošné,“ uviedol jeho právnik Bourguet, ktorý otvorene priznal, že v momente, keď Nasseri mohol opustiť letisko, no neurobil to, dostal takmer infarkt. Podľa režiséra Paula Berczellera, ktorý mapoval Nasseriho príbeh, sa stal terminál 1 jeho jediným domovom, a preto sa tam rozhodol ostať. „Jeho červená lavica bola jedinou kotvou v jeho živote. Bola to jeho posteľ, obývačka a sídlo firmy,“ vysvetlil.

Článok pokračuje na ďalšej strane:

Časť 2 / 3

Už ste čítali?