Dobré noviny
Nová éra cestovania v Tatrách. Moderné zubačky odviezli prvých cestujúcich, chválili ich aj bývalí rušňovodiči
Romana Mináriková
Romana Mináriková

Nová éra cestovania v Tatrách. Moderné zubačky odviezli prvých cestujúcich, chválili ich aj bývalí rušňovodiči

Zrekonštruovaná ozubnicová trať medzi Štrbou a Štrbským Plesom odviezla prvých cestujúcich.
Zrekonštruovaná ozubnicová trať medzi Štrbou a Štrbským Plesom odviezla prvých cestujúcich. — Foto: ZSSK

Zubačka sa stala jedným z najznámejších symbolov Tatier.

Po niekoľkomesačnom zdržaní sa Tatranci konečne dočkali. Po populárnej trati zo Štrby na Štrbské pleso sa po výdatnej dvojročnej rekonštrukcii odviezli prví cestujúci. Legendárne „zubačky“, ktoré jazdili na tatranskej ozubnicovej trati od roku 1970, nahradili úplne nové vozidlá s hybridným pohonom, ktoré zabezpečia ekologické nízkoemisné spojenie doliny s horami.

Jeden zo symbolov Tatier

„Zubačka je jeden z najznámejších symbolov Tatier, veľmi obľúbená atrakcia a zároveň dôležitý dopravný prostriedok pre miestnych. Nepochybujem, že Tatrancom a aj turistom chýbala a som rád, že je konečne späť," povedal pri príležitosti znovuotvorenia trate pre verejnosť Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/ZSSK.sk/photos/pcb.10158955952343440/10158955952263440

Hoci sa nové mašinky pomenované po menej známych tatranských vrcholoch vrátili na trať už koncom minulého roka, čakali ich náročné testy v prevádzke bez cestujúcich. Tie mali za úlohu otestovať bezpečnosť a odolnosť nových ozubnicových častí trate, ktoré počas dvojročnej rekonštrukcie prácne vymenili.

Podmienky, ktoré na pomerne krátkom päťkilometrovom úseku vládnu, sú totiž nevyspytateľné. Súpravy tam musia prekonať približne 450 výškových metrov, v čom im pomáhajú práve zuby medzi koľajnicami. 

Ako výmena starého telefónu za smartfón

Opätovné spustenie ozubnicovej trate do ostrej prevádzky, teda aj s prvými cestujúcimi, si prišli vychutnať aj bývalí rušňovodiči, ktorí jazdili na predchodcoch týchto súprav. Na riadenie nových súprav švajčiarskej výroby by si však podľa ich slov pre tvnoviny.sk už netrúfli. So smiechom dodali, že to pripomína výmenu starého tlačidlového telefónu za nový.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/ZSSK.sk/photos/pcb.10158955952343440/10158955952048440

„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala. Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá, predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách. Som rád, že pri tom môžeme byť,“ dodal predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.

 

Už ste čítali?