Dobré noviny
FOTO: Genocída, špicľovanie a smutné číslo 404. Čínsky Banksy predstavil protestné olympijské plagáty
Simona Gálová
Simona Gálová

FOTO: Genocída, špicľovanie a smutné číslo 404. Čínsky Banksy predstavil protestné olympijské plagáty

Protestné plagáty týkajúce sa olympiády v Pekingu.
Protestné plagáty týkajúce sa olympiády v Pekingu. — Foto: Badiucao

Čína sa snaží, aby jej olympiáda bola dokonalá, je však pod paľbou kritiky. Dôvodom je potláčanie ľudských práv v krajine. Podľa ľudskoprávnych aktivistov je Čína všetkým, len nie nositeľom vznešených olympijských myšlienok.

Na prvý pohľad by plagáty čínskeho umelca Badiucaa mohli vyzerať ako propagácia zimných olympijských hier, ktoré sa začali v Pekingu minulý týždeň. Keď sa však prizriete bližšie, je zrejmé, že umelec, ktorého prezývajú aj čínsky Bansky, upozorňuje na vážne porušovanie ľudských v práv v jeho domovine.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa 巴丢草 badiucao (@badiucao)

Vizuálny umelec Baduicao dlhodobo bojuje proti mocipánom v Pekingu svojím umením z exilu v Austrálii. „Už viac ako desať rokov bojujem s cenzúrou zo strany čínskeho autoritatívneho režimu. Keďže sú konvenčné galérie a miesta príliš vystrašené na to, aby vystavovali moje umenie kvôli hrozbám z Pekingu, internet bol poslednou možnosťou pre umelcov, ako som ja,“ opísal na stránke, kde zverejnil svoje nové diela. Tentokrát vytvoril niekoľko plagátov v kolekcii pod názvom Peking 2022, v ktorých upozorňuje na závažné prešľapy čínskeho režimu, kvôli ktorým mnohé krajiny bojkotovali zimnú olympiádu v Číne.

Genocída Ujgurov

Na plagáte s biatlonistkou mieri čínska športovkyňa na muža oblečeného v drese s neoficiálnou vlajkou Ujgurov, turkických moslimov, ktorí žijú na západe Číny.

Režim zadržiava zhruba milión z nich v takzvaných prevýchovných táboroch, dochádza k násilnej sterilizácii ujgurských žien i odoberaniu už narodených detí. Ľudia, ktorí utiekli, vypovedali, že je v nich bežné násilie, sexuálne zneužívanie, alebo sa ľudia musia vzdať svojej viery a tradičných zvykov. Odborníci aj vlády niektorých krajín hovoria o kultúrnej genocíde.

Foto: Badiucao

Krvavé potlačenie protestov

Boby na ilustrácii čínskeho umelca sú pripravené vyštartovať na muža prezývaného Tank Man. Ten je známy z ikonickej fotografie z roku 1989. Tá ukazovala, ako sa postavil pred kolónu tankov, ktoré prichádzali na námestie Nebeského pokoja, kde prebiehali veľké protesty volajúce po politickej zmene. 

Čo sa s Tank Manom ​​stalo, nie je známe, rovnako ako nie je známy presný počet obetí krvavého potlačenia protestov. Fotografia muža je v Číne dodnes cenzurovaná, rovnako ako akékoľvek zmienky o protestoch.

Foto: Badiucao

Zatajovanie koronavírusu

Kamene, s ktorými súťažia hráči curlingu, nahradil na Badiucaovom plagáte koronavírus. Jeho šírenie čínske úrady spočiatku tajili a potrestali doktorov aj novinárov, ktorí o ňom informovali. Vláda potom kvôli obmedzeniu šírenia choroby zväčšila digitálnu kontrolu obyvateľstva a začala šíriť dezinformácie o pôvode vírusu.

Foto: Badiucao

Galéria pokračuje na druhej strane:

Časť 1 / 2

Už ste čítali?