Čo nás čaká v roku 2022? Trendologička prezrádza, na čo sa oplatí v nasledujúcom roku pripraviť
Pozeráte do budúcnosti s obavami? Alebo patríte k ľuďom, ktorí chcú byť na zmeny pripravení? Odborníci na globálne trendy a inovácie upozorňujú na päť oblastí, v ktorých novoty prichádzajú rýchlo a zasiahnu nám do životov.
Prijmime nové technológie a berme väčší ohľad na životné prostredie. To je odkaz, s ktorým by sme podľa expertov na nové trendy mohli vykročiť do roku 2022. „Zmeny sú totiž nevyhnutné a prídu, bez ohľadu na to, či chceme, alebo nie," hovorí trénerka obchodných a líderských zručností Erika Falťanová, ktorá sleduje najnovšie globálne trendy v obchode. „V súčasnosti sú hybnými silami zmien ekonomika, technologický a demografický vývoj a tiež životné prostredie," dodáva skúsená koučka. Okrem týchto “síl” karty mieša aj pandémia koronavírusu. Budete prekvapení, do akých oblastí zasahuje.
Pravidlá pre zdravé a udržateľné bývanie
Rastúce ceny energií, ekológia a pandémia koronavírusu výrazne formujú trendy v bývaní. V stavebníctve sa bude ešte viac dbať na udržateľnosť a znižovanie nákladov na bývanie. V praxi to znamená, čím úspornejší dom a byt, tým lepšie sa bude predávať. V popredí podľa stavebného portálu Brick.com sú prírodné materiály, šetrné k životnému prostrediu: tehla, drevo či kameň na stenách. Rovnako nenáročné by malo byť okolie. Zabudnite na trávniky a záhony vyžadujúce masívne zavlažovanie. Aj to sú totiž náklady, ktoré ľudia radi ušetria. Pandémia koronavírusu prinútila ľudí zamyslieť sa nad trávením voľného času doma. Z prieskumu Amerického inštitútu architektov vyplýva, že ľudia sú po lockdownoch náročnejší na prostredie v okolí svojho bývania. Letná kuchyňa, či terasa na grilovanie a posedenie s priateľmi sa stala nielen v Amerike takmer podmienkou pri kúpe nehnuteľností. Zväčšujú sa kuchyne, pretože sa stávajú novým priestorom pre zábavu a trávenie času. Veľký dôraz sa kladie na hygienu. Na trhu sa objavili prvé obklady do kúpeľne či kuchyne so špeciálnou úpravou, ktorá bráni množeniu patogénnych baktérii.
Zelená éra v doprave
Začalo sa to vo veľkých korporáciách a podnikoch a prichádza to aj do domácností. Ľudia sa snažia o zníženie uhlíkovej stopy a chcú žiť ekologicky. Uvedomujú si hrozbu devastačných klimatických zmien. Trendom je elektromobilita. Rastie popularita bicyklov a elektrických kolobežiek. Uvedomelé domácnosti investujú do elektrických áut a hybridov. Výrobcovia sa snažia používanie elektromobilov robiť jednoduchým a bezproblémovým. Robert Barta, koordinátor projektu eMobility ŠKODA AUTO Slovensko vysvetľuje ako veľmi je dôležitá infraštruktúra nabíjacích staníc pre elektromobily: „V spolupráci s kvalifikovanými dodávateľmi ponúkame možnosť vybudovania nabíjacej infraštruktúry už aj domácnostiam a firmám.” Analytická spoločnosť JATO Dynamics zverejnila správu, podľa ktorej až 18 percent nových áut zakúpených v krajinách Európskej únie v lete tohto roka boli nízko emisné elektrické a plug-in hybridné vozidlá. Zelená doprava je trend, ktorý sa dostal už aj do politiky štátov. „Nedávno bol vládou schválený tzv. Plán obnovy a odolnosti SR, v rámci ktorého plánuje štát do podpory zelenej formy dopravy investovať približne 51 miliónov eur,” vysvetľuje Barta. Z časti tohto balíka vybudujú na Slovensku 228 ultra rýchlych nabíjacích staníc pri diaľniciach, 500 rýchlo nabíjacích staníc a vyše 2 600 AC staníc pre mestá a firmy.
Pracovať sa bude inak
Kultúra neustále rastúceho výkonu je utópiou. Mnohé spoločnosti si to uvedomili, keď si “vypestovali” generáciu vyhorených zamestnancov. Ukazuje sa totiž, že rešpektovanie rodinného života zamestnanca je pre spoločnosti prínosné. Podľa prieskumu Medzinárodného centra pre prácu a rodinu pri IESE Business School ľudia pracujúci v prostredí, kde sa prihliada na ich rodinný život, podávajú asi o 19 percent lepší výkon ako zamestnanci, ktorí family-friendly pracovné prostredie nemajú. Vizionárski autori Matthew Mottola a Matthew Coatney vo svojej knihe The Human Cloud upozorňujú, že trvalý pracovný pomer bude minulosťou. „Ľudia budú viac pracovať na voľnej nohe na základe dočasných pracovných kontraktoch,” uvádzajú Mottola a Coatney vo svojej knihe. Autori tiež naznačujú, že veľa pracovných pozícií ľuďom zoberie automatizácia a technológie s umelou inteligenciou. „V blízkej dobe by automatizácia mohla nahradiť 9% existujúcich pracovných miest a o 15 až 20 rokov radikálne zmeniť až jednu tretinu z nich,“ vysvetľuje Erika Falťanová, ako technológie masívne nahrádzajú ľudskú prácu.
Zvyknite si na digitalizáciu a inteligentné roboty
Umelá inteligencia môže zasa podľa odborníčky na globálne zmeny nahradiť človeka aj pri náročnejších úlohách: „Šoférovanie auta, diagnostikovanie choroby alebo platby za nákup v nasledujúcom desaťročí už nebudú robiť len ľudia.“ Existuje napríklad prototyp auta, ktoré riadi umelá inteligencia. Vyvinul ho robotický inštitút v Oxforde so súkromnou spoločnosťou. Autá bez ľudských šoférov testovali na verejných cestách v Británii. Robot s umelou inteligenciou sa na základe nahratých podkladov o cestnej premávke a zásadách bezpečnej jazdy naučil šoférovať za niekoľko minút. Neustále vyhodnocoval napríklad vplyv počasia a náročnosť zákrut, aby bola jeho jazda plynulejšia. Algoritmy a presná dátová analýza, na základe ktorých umelá inteligencia pracuje, sú sľubné aj v medicíne. V desiatkach amerických nemocníc využívajú robota Watsona s umelou inteligenciou od spoločnosti IBM. Watson skúmal podozrivé genetické mutácie u pacientov s rakovinou a všimol si tie, ktoré ľuďom unikali. Na základe jeho analýzy odporučili pacientov pre liečbu novým liekom alebo na klinické testy.
Stravovanie zo sezónnych potravín
Opadlo ohúrenie ľudí z potravín so super dlhou trvanlivosťou. Pre naše zdravie je prospešnejšie, keď uprednostníme v jedálničku čerstvosť. Ovocie a zelenina s minimálnou dobou tepelnej úpravy a pobyt na čerstvom vzduchu. Toto boli najčastejšie odporúčania lekárov po prepuknutí pandémie koronavírusu. Zdá sa, že ich ľudia počúvajú. Práve počas pandémie narástol záujem o čerstvé potraviny na otvorených trhoch. Podľa časopisu Forbes budú v blízkej budúcnosti obchody s potravinami menšie a zamerajú sa na kvalitu, nie kvantitu produktov. Tento trend už badať aj u nás. Zákazníci sa dožadujú lokálnych produktov z ekologicky šetrného poľnohospodárstva. Viaceré reťazce supermarketov preto vykladajú na svoje pulty poctivé farmárske výrobky. Tento trend potvrdzuje aj Tomáš Bezák zo spoločnosti Lidl Slovensko: „Najviac potravín máme zo Slovenska. V poslednom obchodnom roku mali slovenské potraviny v našom potravinovom sortimente viac ako tretinový podiel.“ Vzhľadom na klimatické zmeny a snahy o odbúranie uhlíkovej stopy budú ľudia variť z potravín, ktoré sú sezónne a pochádzajú z blízkeho okolia.
Článok bol pripravený v spolupráci so ŠKODA AUTO Slovensko.