Toto sa oplatí stihnúť v práci do konca roka: pochváľte kolegov za dobré skutky, ktoré cez rok spravili
Máte v tíme kolegov, ktorí aj tento rok venovali svoj voľný čas pomoci ostatným? Za ich skutky dobra sa ich oplatí pochváliť. Oceniť druhého za dobro, ktoré urobil, môže mať „zázračné“ účinky. Naňho, na vás, aj na firmu, v ktorej robíte.

Vianočné pohovory, kapustnice, večierky. Všetky sa už druhý rok scvrkli do online či osobného mikro priestoru. Ak vás čaká v práci pohovor, na ktorom by ste so šéfom či zamestnancom mali prehodnotiť uplynulý rok, je jedna vec, na ktorú by sme podľa odborníkov nemali zabúdať. Všimnúť si a oceniť aj dobré skutky, ktoré za uplynulý rok urobil.
Vo voľnom čase vyzbierala desaťtisíce eur pre deti
Adela Vykydalová pracuje v spoločnosti Amazon ako audítorka a inštruktorka. Jej úlohou je zaúčať v práci nových kolegov. Vo voľnom čase sa už tretí rok venuje aktivite, ktorá ju nielen baví, ale prináša aj obrovský úžitok. Pripravuje kalendár, výťažok z ktorého putuje Detskému kardiocentru a jeho malým pacientom. Nejde pritom o žiaden „na kolene“ zostavený výtvor, ale o profesionálne dielo s umeleckou, kreatívnou a ľudskou hodnotou. Kompletne navrhuje celý vizuál a celého fotenia sa zhosťuje ako produkčná. K tvorbe kalendáru ju priviedla fotografka Jana Keketi. „Zabezpečujem na fotenie ľudí aj kostýmy vrátane detských kastingov. Vyberám lokality a umelecké diela od slovenských umelcov, maliarov a sochárov. Tí nám do aukcie venujú diela, ktoré sú súčasťou fotiek s deťmi v kalendári,“ prezrádza Adela.

Súčasťou krstu kalendára je totiž každoročne aj dražba. „Tento rok sa nám podarilo vyzbierať neuveriteľných 60 tisíc eur, ktorými sme mohli prispieť Nadácii Detského kardiocentra, ktorá za ne nakúpila potrebné prístroje.“ Výnimočnú voľnočasovú aktivitu si všimol a (nielen) finančne podporil aj Adelin zamestnávateľ, firma Amazon.
Firemní dobrovoľníci sú k firme lojálnejší
„Oceniť zamestnanca či vyzdvihnúť to, že si zamestnávateľ váži jeho angažovanosť, by mala byť bežná súčasť koncoročného pohovoru. O to viac, ak prináša do kolektívu inšpiráciu ako využiť svoje silné stránky alebo čas na pomáhanie ostatným,“ hovorí pre Dobré noviny Veronika Sedláčková, manažérka programu Firmy komunite z Nadácie Pontis. Ľudia, ktorí sa aj mimo práce venujú dobrovoľníctvu či nezištným skutkom pre druhých, sú podľa expertky na firemné dobrovoľníctvo spravidla lojálnejší ku firme. „Vkladajú do svojho výkonu viac snahy a aj prirodzene rastú a zvyšujú si zručnosti. To si určite zaslúži pri ich celkovom hodnotení pozornosť od šéfa.“ Správny dobrovoľnícky program je podľa nej inkluzívny a flexibilný. „Teda taký, ktorý zamestnancovi umožňuje zapojiť sa do širokého spektra aktivít. Potom aj počet zamestnancov, ktorí pomáhajú, narastie.“

Dobré skutky „tajne sledujú“ a verejne ocenia
Podľa personalistu z Amazonu, Jána Komoša, sú láskavosť, ochota a prejav pomoci nadčasové hodnoty, ktoré sú potrebné neustále. „Špeciálne v čase pandémie. Často si neuvedomujeme, že v našom okolí žijú iní v omnoho ťažších podmienkach. Nemajú ani to, čo my považujeme za bežné. V každom z nás sa skrýva neskutočná sila konať dobro a pomáhať ostatným. Amazon má na Slovensku 3000 zamestnancov. Keď sa z nich do dobrovoľníctva zapojí aspoň časť, vieme vytvoriť silný celok, ktorý dokáže pomôcť jednotlivcom či komunite pomocou rôznych dobrovoľníckych programov.“ Spoločnosť už druhý rok organizuje špeciálnu kampaň ,,Amazon Stars“ . Jej cieľom je vyzdvihnúť „hviezdy“, ktoré žiaria medzi kolegami v logistickej centrále spoločnosti v Seredi. „Ide o ľudí, ktorí nezištne a vo voľnom čase pomáhajú svojim rodinným príslušníkom, priateľom, neznámym ľuďom alebo kolegom či svoje pracovné odmeny pravidelne venujú charite.“
Adelu nominovala jej kolegyňa Patrícia Ekwueme. „Páči sa mi myšlienka, ktorou sa zaoberá vo svojom voľnom čase. Okrem toho je to skvelá žena, kolegyňa aj kamarátka. Som veľmi rada, že mám tú česť poznať ju aj po tejto stránke. Keď mi spomínala, že spolupracuje na fotení kalendára pre detské kardiocentrum, veľmi ma to oslovilo. Oceňujem, že sa vo svojom voľnom čase dokáže venovať aj takejto činnosti,“ prezrádza.
Medzi ďalšími nominovanými sa našli takí, ktorí „šili počas pandémie rúška a bezplatne ich darovali tým, ktorým chýbali. Iní pomáhajú útulkom pre zvieratá či seniorom v domovoch,“ vymenúva Ján Komoš. Pre Amazon však nie je Amazon Stars jedinou „dobrou“ kampaňou. „Vo firme sa pravidelne venujeme aktivitám, ktoré pomáhajú ostatným. Robíme akcie, z ktorých výťažok putuje deťom s rakovinou. Zamestnanci spolurozhodujú, komu ako spoločnosť darujeme 2% z daní, alebo sme spoločne vyzývali na výnimočné gesto pomoci, pri ktorom aj naši zamestnanci darovali kostnú dreň.“

Keď konáme dobro, sme šťastnejší
Dobrovoľníctvo a konanie dobra má podľa Western Connecticut State University viacero pozitívnych účinkov na telo a dušu človeka. Posilňuje sebavedomie, pomáha bojovať so stavmi depresie a má blahodarný vplyv na fyzické zdravie človeka. Pomoc iným zvyšuje aj naše vlastné vedomie šťastia a vyvoláva „šťastné“ pocity. Podľa štúdie publikovanej v Social Science and Medicine, čím viac sa človek venuje konaniu dobra a dobrovoľníckej činnosti, tým vyššie hladiny šťastia prežíva.
„Kampaň Amazon Stars nám umožnila na chvíľu sa zastaviť aj v hektickom koncoročnom období a oceniť inšpiratívnych a láskavých ľudí, ktorými sme každodenne obklopení. Sme hrdí na našich zamestnancov, ktorí idú pravidelne nad rámec svojich povinností, nielen v práci, ale aj v súkromí. Tešíme sa, že sme ich mohli takýmto spôsobom oceniť a zdieľať ich výnimočné príbehy so svetom,“ dopĺňa Miroslava Jozová zo spoločnosti Amazon.

Každá firma má podľa Veroniky Sedláčkovej z Nadácie Pontis významný vplyv na komunitu a prostredie, v ktorom podniká. „Práve firmy môžu byť v niektorých prípadoch dokonca hybnou silou zmeny v regióne. Najmä, ak je ich pomoc strategická a dlhodobá. Dôležité sú však aj menšie aktivity, vďaka ktorým môžu výrazne pomôcť enším organizáciám či občianskym iniciatívam.“ Jedným z dobrých spôsobov, ako pomáhať, je podľa odborníčky aktívne zapájať zamestnancov do podpory komunity a dobročinných aktivít. „Okrem toho, že firma tým pomôže neziskovým projektom, posilní aj príslušnosť svojich zamestnancov. Firemné dobrovoľníctvo má preukázateľne pozitívny vplyv na ich motiváciu a celkovú výkonnosť.“
Článok vznikol v spolupráci s Amazon.