Toto sa oplatí stihnúť v práci do konca roka: pochváľte kolegov za dobré skutky, ktoré cez rok spravili
Júlia Böhmová
Júlia Böhmová

Toto sa oplatí stihnúť v práci do konca roka: pochváľte kolegov za dobré skutky, ktoré cez rok spravili

Máte v tíme kolegov, ktorí aj tento rok venovali svoj voľný čas pomoci ostatným? Za ich skutky dobra sa ich oplatí pochváliť. Oceniť druhého za dobro, ktoré urobil, môže mať „zázračné“ účinky. Naňho, na vás, aj na firmu, v ktorej robíte.

Podľa výskumu, ktorý zrealizovala University of Georgia, zamestnanci, ktorí sa venujú filantropii, majú tendenciu byť zodpovednejší voči svojim pracovným úlohám a šíriť dobré meno zamestnávateľa aj „do sveta“. — Foto: Unsplash / A. Winker, Rodnae Production

Vianočné pohovory, kapustnice, večierky. Všetky sa už druhý rok scvrkli do online či osobného mikro priestoru. Ak vás čaká v práci pohovor, na ktorom by ste so šéfom či zamestnancom mali prehodnotiť uplynulý rok, je jedna vec, na ktorú by sme podľa odborníkov nemali zabúdať. Všimnúť si a oceniť aj dobré skutky, ktoré za uplynulý rok urobil.

Vo voľnom čase vyzbierala desaťtisíce eur pre deti

Adela Vykydalová pracuje v spoločnosti Amazon ako audítorka a inštruktorka. Jej úlohou je zaúčať v práci nových kolegov. Vo voľnom čase sa už tretí rok venuje aktivite, ktorá ju nielen baví, ale prináša aj obrovský úžitok. Pripravuje kalendár, výťažok z ktorého putuje Detskému kardiocentru a jeho malým pacientom. Nejde pritom o žiaden „na kolene“ zostavený výtvor, ale o profesionálne dielo s umeleckou, kreatívnou a ľudskou hodnotou. Kompletne navrhuje celý vizuál a celého fotenia sa zhosťuje ako produkčná. K tvorbe kalendáru ju priviedla fotografka Jana Keketi. „Zabezpečujem na fotenie ľudí aj kostýmy vrátane detských kastingov. Vyberám lokality a umelecké diela od slovenských umelcov, maliarov a sochárov. Tí nám do aukcie venujú diela, ktoré sú súčasťou fotiek s deťmi v kalendári,“ prezrádza Adela. 

Sama je mamou a počas tehotenstva si prešla neľahkým obdobím, keď sa bála o zdravie svojho syna. Aj to v Adele Vykydalovej odštartovalo chuť pomáhať a už tretí rok sa podieľa na príprave detského kalendára, výťažok z predaja ktorého ide na podporu Nadácie detského kardiocentra. Foto: Amazon

Súčasťou krstu kalendára je totiž každoročne aj dražba. „Tento rok sa nám podarilo vyzbierať neuveriteľných 60 tisíc eur, ktorými sme mohli prispieť Nadácii Detského kardiocentra, ktorá za ne nakúpila potrebné prístroje.“ Výnimočnú voľnočasovú aktivitu si všimol a (nielen) finančne podporil aj Adelin zamestnávateľ, firma Amazon.

Firemní dobrovoľníci sú k firme lojálnejší

Oceniť zamestnanca či vyzdvihnúť to, že si zamestnávateľ váži jeho angažovanosť, by mala byť bežná súčasť koncoročného pohovoru. O to viac, ak prináša do kolektívu inšpiráciu ako využiť svoje silné stránky alebo čas na pomáhanie ostatným,“ hovorí pre Dobré noviny Veronika Sedláčková, manažérka programu Firmy komunite z Nadácie Pontis. Ľudia, ktorí sa aj mimo práce venujú dobrovoľníctvu či nezištným skutkom pre druhých, sú podľa expertky na firemné dobrovoľníctvo spravidla lojálnejší ku firme.Vkladajú do svojho výkonu viac snahy a aj prirodzene rastú a zvyšujú si zručnosti. To si určite zaslúži pri ich celkovom hodnotení pozornosť od šéfa.“ Správny dobrovoľnícky program je podľa nej inkluzívny a flexibilný. „Teda taký, ktorý zamestnancovi umožňuje zapojiť sa do širokého spektra aktivít. Potom aj počet zamestnancov, ktorí pomáhajú, narastie.“

Vďaka dobrým skutkom sú zamestnanci šťastnejší

  • Angažovaní zamestnanci vkladajú do svojej práce až o 57 % väčšiu snahu ako ostatní. Pravdepodobnosť, že rezignujú pri svojej náplni práce, je až o 87 % menšia ako pri neangažovaných kolegoch. 
  • 80 % zamestnancov si myslí, že vďaka aktívnemu dobrovoľníctvu ľahšie získavajú líderské zručnosti 
  • 74 % zamestnancov práca napĺňa viac, ak majú možnosť pracovať i na projektoch, ktoré majú pozitívny dopad na spoločnosť.

Zdroj: PwC Study: The keys to corporate responsibility employee engagement, Deloitte Impact Survey, Cone Communications Employee Engagement Study

Adela počas výberu kostýmov na fotenie charitatívneho kalendára. Foto: Amazon

Dobré skutky „tajne sledujú“ a verejne ocenia

Podľa personalistu z Amazonu, Jána Komoša, sú láskavosť, ochota a prejav pomoci nadčasové hodnoty, ktoré sú potrebné neustále. „Špeciálne v čase pandémie. Často si neuvedomujeme, že v našom okolí žijú iní v omnoho ťažších podmienkach. Nemajú ani to, čo my považujeme za bežné. V každom z nás sa skrýva neskutočná sila konať dobro a pomáhať ostatným. Amazon má na Slovensku 3000 zamestnancov. Keď sa z nich do dobrovoľníctva zapojí aspoň časť, vieme vytvoriť silný celok, ktorý dokáže pomôcť jednotlivcom či komunite pomocou rôznych dobrovoľníckych programov.“ Spoločnosť už druhý rok organizuje špeciálnu kampaň ,,Amazon Stars“ . Jej cieľom je vyzdvihnúť „hviezdy“, ktoré žiaria medzi kolegami v logistickej centrále spoločnosti v Seredi.Ide o ľudí, ktorí nezištne a vo voľnom čase pomáhajú svojim rodinným príslušníkom, priateľom, neznámym ľuďom alebo kolegom či svoje pracovné odmeny pravidelne venujú charite.“

Adelu nominovala jej kolegyňa Patrícia Ekwueme. „Páči sa mi myšlienka, ktorou sa zaoberá vo svojom voľnom čase. Okrem toho je to skvelá žena, kolegyňa aj kamarátka. Som veľmi rada, že mám tú česť poznať ju aj po tejto stránke. Keď mi spomínala, že spolupracuje na fotení kalendára pre detské kardiocentrum, veľmi ma to oslovilo. Oceňujem, že sa vo svojom voľnom čase dokáže venovať aj takejto činnosti,“ prezrádza.

Medzi ďalšími nominovanými sa našli takí, ktorí „šili počas pandémie rúška a bezplatne ich darovali  tým, ktorým chýbali. Iní pomáhajú útulkom pre zvieratá či seniorom v domovoch,“ vymenúva Ján Komoš. Pre Amazon však nie je Amazon Stars jedinou „dobrou“ kampaňou. „Vo firme sa pravidelne venujeme aktivitám, ktoré pomáhajú ostatným. Robíme akcie, z ktorých výťažok putuje deťom s rakovinou. Zamestnanci spolurozhodujú, komu ako spoločnosť darujeme 2% z daní, alebo sme spoločne vyzývali na výnimočné gesto pomoci, pri ktorom aj naši zamestnanci darovali kostnú dreň.“

Veronika Sedláčková z Nadácie Pontis zdôrazňuje, že dobrovoľníctvo by nemalo byť súčasťou hodnotiacich kritérií, na základe ktorých zamestnanci na konci roka dostanú odmenu alebo trest. „To na nich vytvára vonkajší tlak a znižuje ich vnútornú motiváciu.“ Foto: Unsplash / H. Busing

Keď konáme dobro, sme šťastnejší

Dobrovoľníctvo a konanie dobra má podľa Western Connecticut State University viacero pozitívnych účinkov na telo a dušu človeka. Posilňuje sebavedomie, pomáha bojovať so stavmi depresie a má blahodarný vplyv na fyzické zdravie človeka. Pomoc iným zvyšuje aj naše vlastné vedomie šťastia a vyvoláva „šťastné“ pocity. Podľa štúdie publikovanej v Social Science and Medicine, čím viac sa človek venuje konaniu dobra a dobrovoľníckej činnosti, tým vyššie hladiny šťastia prežíva.

Kampaň Amazon Stars nám umožnila na chvíľu sa zastaviť aj v hektickom koncoročnom období a oceniť inšpiratívnych a láskavých ľudí, ktorými sme každodenne obklopení. Sme hrdí na našich zamestnancov, ktorí idú pravidelne nad rámec svojich povinností, nielen v práci, ale aj v súkromí. Tešíme sa, že sme ich mohli takýmto spôsobom oceniť a zdieľať ich výnimočné príbehy so svetom,“ dopĺňa Miroslava Jozová zo spoločnosti Amazon.

81 % firemných dobrovoľníkov si myslí, že práve dobrovoľníctvo je kľúčovým faktorom pre posilnenie a zlepšenie ich vzťahov s kolegami (Zdroj: Health and Volunteering Study, United Health Group) Foto: Pexels / Cottonbro, G. Barnes

Každá firma má podľa Veroniky Sedláčkovej z Nadácie Pontis významný vplyv na komunitu a prostredie, v ktorom podniká. „Práve firmy môžu byť v niektorých prípadoch dokonca hybnou silou zmeny v regióne. Najmä, ak je ich pomoc strategická  a dlhodobá. Dôležité sú však aj menšie aktivity, vďaka ktorým môžu výrazne pomôcť enším organizáciám či občianskym iniciatívam.“ Jedným z dobrých spôsobov, ako pomáhať, je podľa odborníčky aktívne zapájať zamestnancov do podpory komunity a dobročinných aktivít. „Okrem toho, že firma tým pomôže neziskovým projektom, posilní aj príslušnosť svojich zamestnancov. Firemné dobrovoľníctvo má preukázateľne pozitívny vplyv na ich motiváciu a celkovú výkonnosť.“

Začnite vo firme s dobrovoľníctvom na nový rok

Nemá firma, v ktorej pracujete, s podporou dobrovoľníctva zatiaľ skúsenosť? Nevadí! Začať s dobrými skutkami sa kedykoľvek oplatí. Iniciátorom môžete byť pokojne aj vy. Stačí prísť s nápadom na dobrovoľnícke aktivity za šéfom a zdôvodniť, prečo sa dobré skutky robiť (aj pre firmu) jednoznačne oplatia. Business Leaders Forum odporúča pustiť sa doň od začiatku so systematickým prístupom.

  1. Presvedčte manažment firmy. Podpora vedenia je kľúčová. Členovia manažmentu by sami mali ísť príkladom. Len tak vyšlú zamestnancom signál, že dobrovoľníctvo je skutočným vyjadrením hodnôt vo firme a nie len „PR akciou“.
  2. Ošetrite dobrovoľníctvo administratívne a právne. Z pohľadu Zákonníka práce rozlišujeme 3 druhy dobrovoľníctva: 1) dobrovoľníctvo zamestnanca v jeho voľnom čase, 2) dobrovoľníctvo zamestnanca v jeho pracovnom čase a 3) firemné dobrovoľníctvo v rámci projektu zamestnávateľa. Tu má zamestnávateľ pomerne široké kompetencie, ako si nastaví podmienky (s náhradou mzdy / bez náhrady mzdy, počet dní a pod.).
  3. Interná komunikácia je základ úspechu. Kde sa o možnosti dobrovoľníckych aktivít vaši zamestnanci dozvedia? Pred spustením dobrovoľníckych programov vo firme je nutné tiež zvážiť, ako budete získavať a odovzdávať spätnú väzbu kolegom. 
Foto: Pexels / Cottonbro, J. Cameron
  1. Začnite v malom. Najjednoduchší spôsob, ako začať s firemným dobrovoľníctvom, je spojiť sa so skúseným partnerom. Ten dokáže dobrovoľnícke podujatie zabezpečiť po organizačnej a administratívnej stránke a prepojiť firmu s relevantnými neziskovými organizáciami. Na Slovensku (a v strednej Európe) je najväčším podujatím firemného dobrovoľníctva Naše Mesto organizované Nadáciou Pontis.
  2. Nadviažte trvalý vzťah. Dobrovoľníctvo nie je len o práci, ale aj o vzťahoch. A práve vďaka dlhodobému vzťahu sa môžu firemný a neziskový svet vzájomne inšpirovať a spoločne dosiahnuť zmenu s trvalým dopadom. Môže ísť o o celoročný program alebo o pravidelnú aktivitu, ktorá sa opakuje každá rok.

Článok vznikol v spolupráci s Amazon

Už ste čítali?

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…