Pod Tatrami už jazdia dve nové zubačky. Mená dostali po týchto menej známych tatranských štítoch
TASR
TASR

Pod Tatrami už jazdia dve nové zubačky. Mená dostali po týchto menej známych tatranských štítoch

Do ostrej prevádzky uviedli v pondelok v Poprade prvé dve elektrozubačky.

Nove elektrické zubačky — Foto: ZSSK/TASR

Vlaky s unikátnym polepom tatranských štítov budú prepravovať obyvateľov a návštevníkov medzi Popradom a tatranskými obcami. Riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Ján Lukáč na tlačovej konferencii uviedol, že zatiaľ budú jazdiť na trase z Popradu na Štrbské Pleso, o niekoľko týždňov chcú spustiť prevádzku aj na ozubnicovej železnici zo Štrby.

Prvé dve z piatich elektrozubačiek, ktoré už odvezú cestujúcich, sú Kostolík a Stredohrot. Niekoľko kilometrov už na tratiach Tatranskej elektrickej železnice najazdili, do ostrej prevádzky s cestujúcimi ich však uviedli až teraz. "V najbližších týždňoch má dôjsť ešte k ďalším legislatívnym krokom, ktoré musíme splniť podľa zákona o dráhach a následne by mali byť nasadené do prevádzky všetky vozidlá a aj na zubačkovej trati," doplnil Lukáč s tým, že k zdržaniu v prípade ozubnicovej železnice došlo najmä v súvislosti s výstavbou infraštruktúry a práce zbrzdila aj pandémia nového koronavírusu.

Vlaky získali nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci. Rozhodli sa vo svojom grafickom návrhu, ktorý vyhral verejnú súťaž, predstaviť práve menej známe tatranské vrchy ako Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká. "Maximálna rýchlosť vozidla je 80 kilometrov za hodinu. Nové vlaky majú nové technologické vymoženosti, ako sú klimatizácia, elektronická regulácia, pripojenie na wifi, sú tichšie, priamo vnútri vozidla sú automaty na lístky, zároveň je tu priestor pre telesne postihnutých, pre lyže aj bicykle, cestujúca verejnosť bude určite spokojná," ubezpečil Lukáč.

Vozidlá sú financované z projektu EÚ – Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko. Päť elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur. Po pätici elektrozubačiek sú pre východné Slovensko prichystané ešte ďalšie vlaky. Všetky musia byť na koľajach Prešovského a Košického kraja do konca roka 2023. Ide o deväť elektrických jednotiek v celkovej hodnote 76,3 milióna eur, 35 modernizovaných osobných vozňov za 37,8 milióna eur, 17 nových osobných vozňov, kde je náklad takmer 33 miliónov eur, a 15 dieselmotorových jednotiek s predpokladaným nákladom 67,25 milióna eur.

Už ste čítali?

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…