Krásne gesto: slovenskí kuchári a barmani pomáhajú deťom, ktoré to najviac potrebujú
Gastro sektor prežíva už druhý rok najťažšie obdobie. Slováci napriek tomu ukázali, že aj v ťažkej dobe sa oplatí myslieť na druhých a pomáhať.

Spoluzakladateľ slovenskej remeselnej pálenice z Vtáčieho údolia, Braňo Flašík, vyrába s rodinou destiláty, ktoré získavajú ceny v Európe aj v Ázii. Už druhý rok pripravil krásnu charitatívnu akciu, do ktorej zapojil aj svojich kamarátov z gastro sektora. Pridať sa môžete aj vy.
Ponúkajú prémiový aperitív, aby pomohli
O pálenke z rodinnej manufaktúry Flašíkovcov sa dá bez zveličovania povedať, že je ovenčená medailami. Bratia s otcom Ľubomírom zdokonaľovali svoje produkty takmer desať rokov. Dnes dodávajú destiláty do najlepších slovenských aj svetových reštaurácií a podnikov. Z produktov pálenice z Vtáčieho údolia majú predovšetkým potešenie dospelí. Pred Vianocami však prinesú osoh aj deťom.

Braňo Flašík totiž vytiahol z pivnice originálne odležané fľaše najlepšej pálenky a ponúkol ich do dražby. Výťažok z nej poputuje na účet neziskovej organizácie Deťom s rakovinou. „V tejto organizácii pôsobí skvelý tím ľudí: rodičia detí, zainteresovaní profesionáli. Veríme, že finančné prostriedky z dražby budú u nich v dobrých rukách. Robia náročnú, záslužnú prácu, ktorú si my nevieme predstaviť,“ vysvetľuje svoj nápad Braňo Flašík. Oslovil kamarátov a známe tváre z gastro biznisu, aby dražbu podporili. Výnimočné fľašky aperitívu ponúka medzi svojimi fanúšikmi trinásť zvučných mien. O prémiovú pálenku môžete zabojovať do Štedrého večera. Víťazom by ju dražitelia chceli doručiť medzi sviatkami, aby si ňou mohli spríjemniť sviatočné dni, prípadne novoročné oslavy. Tie pre súčasnú pandemickú situáciu na Slovensku budú zrejme len v úzkom kruhu najbližších.
Dobré skutky sú nákazlivé
Slovenskí kuchári, barmani a vôbec zamestnanci gastro sektora sa ocitli v neľahkej situácii. Mnohých úprimne prekvapilo a dojalo správanie zákazníkov. „Vernosť a solidarita našich stálych klientov nám veľmi pomáha. Objednávajú si obedy takmer na dennej báze. Sme im za to vďační, sú pri nás aj v takejto dobe,“ hovorí Juraj Hruška zo Slávie. Podľa psychológa Jána Urigu sa takéto konanie u uvedomelých zákazníkov dalo čakať. Konanie dobrých skutkov sa totiž spája so silným emocionálnym prežívaním, preto môžeme hovoriť o ich "nákazlivosti“. „Vedomosť, že niekomu pomáham, vyplavuje v tele človeka podobné hormóny šťastia ako je to pri iných príjemných činnostiach, napríklad pri jedle, pri dobrom nápoji,“ vysvetľuje psychológ Uriga. Potvrdzujú to aj slovenskí kuchári a barmani, ktorí sa do charitatívnej aukcie pre organizáciu Deťom s rakovinou zapojili napriek veľkým starostiam o budúcnosť. „Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí pomáhajú iným, žijú dlhšie a majú šťastnejší život. Zameranie sa na vzťahy veľmi silno podmieňuje pocity šťastia, “ Tie podľa psychológa Urigu nedokáže tak silno ovplyvňovať ani výška platu alebo prostredie, kde žijeme. „Dokazujú to ľudia z chudobných krajín, ktorí sú všeobecne šťastnejší ako ľudia, ktorí majú všetko.“ dodáva Ján Uriga.
Svetová pálenka z rodinného liehovaru
Pálenicu Bird Valley Distillery založili bratia Flašíkovci s otcom pred desiatimi rokmi na rodinných pozemkoch pod Vihorlatskými vrchmi v okolí Humenného. Prišli s nápadom využiť ovocie z divorastúcich stromov a kríkov. Zistili totiž, že ide o staré a kvalitné odrody. Pozemky sa navyše nachádzajú uprostred panenskej prírody chránenej oblasti hniezdisk vzácnych vtákov. Okrem iných aj bociana čierneho. Vtáčie údolie tak inšpirovalo bratov pri výbere mena pre liehovar, ktorý postavil otec. „Trvalo nám takmer dva roky, než sme vyvinuli technologické postupy a vyskúšali dostatočné množstvo odrôd ovocia na to, aby sme s hrdosťou mohli prezentovať naše prvé kúsky v marci 2013,“ hovorí o začiatkoch Braňo Flašík. V súčasnosti okrem bratov a otca v liehovare pracujú aj štyria zamestnanci. Malý rodinný podnik pritom produkuje ovocné destiláty svetovej kvality. „Po rokoch snahy, sme to s našimi ovocnými destilátmi a borovičkou destilátom dotiahli až ku výhre najprestížnejšej svetovej súťaže International Wine and Spirits Competition v Londýne, odkiaľ sme si odniesli zlatú a striebornú medailu,“ nadšene rozpráva Braňo Flašík. Ich slovenské giny zase tento rok získali dve strieborné medaily na najväčšej ázijskej súťaži destilátov v Hong Kongu. Podobne ako iným podnikateľom v gastro sektore aj remeselnej manufaktúre BVD komplikuje rozvoj a fungovanie pandémia koronavírusu a reštrikčné opatrenia.
Kvalita nad kvantitou
Na prémiovú pálenku potrebujete kvalitné lokálne ovocie, poctivo pripravený kvas a dlhoročné skúsenosti s destiláciou. „Začíname pedantným výberom ovocia. Naše destiláty sú odrodové. Vyberáme predovšetkým staré krajové odrody ovocia a divorastúce lesné plody a borievky. Každý kúsok ovocia prechádza ľudskou rukou, a preto sa dá hovoriť skôr o manufaktúre, než o komerčnej veľkovýrobe,“ opisuje výrobu remeselného destilátu Braňo Flašík. Po vykvasení ovocia nasleduje destilácia vo viac-stupňových medených destilačných kolónach, ktoré majú vo Vtáčom údolí vyrobené na mieru. Destiláty BVD čerpajú z tradičných historických postupov a receptúr, no vyrábajú ich pomocou moderných technológií. „Po destilácii nechávame nápoje odležať v špeciálnych nádobách minimálne 12 mesiacov tak, aby sa zaguľatili, zjemnili a boli príjemnejšie na degustovanie,“ dodáva Braňo. Okrem výroby kvalitnej pálenky sa dlhé roky venovali Flašíkovci aj osvete: „Snažili sme sa naučiť verejnosť degustovať kvalitné destiláty namiesto opíjania sa lacnými liehovinami.“

Solidaritou proti katastrofe v gastro priemysle
Trápenie mnohých slovenských prevádzok sleduje z Anglicka aj barman Maroš Potůček: „Robia, čo môžu, ale na fľašovaných kokteiloch a donáške jedla sa nedá žiť donekonečna.“ Likvidačný pokles tržieb, narušená sieť dodávateľov či odlev zamestnancov. Toto sú najvážnejšie problémy, ktorým v súčasnosti čelí gastro sektor. Potvrdzuje to aj šéfkuchár Juraj Hruška, ktorý sa najviac obáva o zamestnancov: „Takáto situácia sa opakuje už tretíkrát. Zamestnanci, ktorí sú v tejto neistote, sa do gastro biznisu nechcú vrátiť, pretože nechcú znova zažiť to sklamanie, že nás zatvárajú. Je to naozaj náročné. Aj po psychickej stránke, aby to tí zamestnanci vydržali.“ Podľa Tomáša Tejbusa je kľúčom k prežitiu priazeň zákazníkov a optimalizácia nákladov: „Sme vďační za verných zákazníkov, ktorí si doprajú obľúbenú porciu pirohov, aj keď to v súčasnosti pre nich nie je úplne pohodlné.“ Na ťažkosti narazila aj remeselná výrobňa destilátov Flašíkovcov.: „Keďže sme súčasťou gastro systému na Slovensku a v Európe, korona kríza nás zasiahla naplno. Vzhľadom na prémiovosť našich destilátov, tvorí gastro sektor viac než 90% našich odberateľov. Ten posledné dva roky funguje v obmedzenom režime, nehovoriac o tom, že veľa prevádzok neustálo opatrenia.“ Liehovar nedokáže spasiť ani online predaj. Ťažkú situáciu však zvládajú aj vďaka priateľom a tomu, že rodina podniká aj v iných odvetviach.

Článok bol pripravený v spolupráci s Bird Valley Distillery.