Dobré noviny
Kofola mala byť socialistickou náhradou Coca-Coly, jej úspech zaskočil aj tvorcov. Recept na ňu pozná len pár ľudí
Simona Gálová
Simona Gálová

Kofola mala byť socialistickou náhradou Coca-Coly, jej úspech zaskočil aj tvorcov. Recept na ňu pozná len pár ľudí

Kofola v minulosti a teraz.
Kofola v minulosti a teraz. — Foto: Kofola

Popularita čierneho nápoja zaskočila všetkých. V Československu si ju kupoval každý, až došli zásoby byliniek, z ktorých sa kofola vyrába.

Začiatkom 60. rokov kofola odštartovala svoju cestu a hneď ako pristála na pultoch obchodov, získala si tisícky fanúšikov. V tom čase ste totiž v sortimente nealkoholických nápojov mohli nájsť len malinovku alebo žlto-zelenú limonádu. Aj keď prižmúrime oko, treba priznať, že ich chuť nebola svetová. Ľudia v Československu si nový čierny nápoj tak zamilovali, že podnik nestíhal vyrábať. Míňali sa bylinky, z ktorých sa nápoj vyrábal a problémom boli aj zastaralé technológie pri výrobe.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Kofola ČeskoSlovensko (@kofola)

V 70. rokoch však bol už proces výroby dobre rozbehnutý a pre kofolu nastali zlaté časy. Ročne sa v tom čase plnilo do fľašiek 180 miliónov litrov tohto lahodného nápoja.

Sladké časy však skončili s pádom železnej opony. Na trh sa dostali predtým nedostupné americké limonády, ktoré mohli Česi a Slováci prvýkrát slobodne ochutnať. Aj keď bola Coca-Cola počas socializmu dostupná v Tuzexe, bola taká drahá, že dovoliť si ju mohol ozaj len málokto.

Na rozdiel od najväčších zahraničných konkurentov kofola neobsahuje kyselinu fosforečnú, má až o 30 percent menej cukru ako Coca-Cola a má nižší obsah kofínu ako iné značkové kolové nápoje. Po nežnej revolúcii ale už nikomu nič nebránilo v tom, aby si kúpil zahraničné produkty, ktoré uvrhli kofolu do úzadia. Ľuďom boli spočiatku výhody kofoly ukradnuté a chceli novinky zo Západu.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/kofolaceskoslovensko/photos/bc.AboJqwAQ1gSGT-zwKXxFCMkOpL__OrdDJLbTaMSWxzK1WhWeDKbERZGFZCrzau55lxrywc81WSicXJX0-llqc9J7eslPRtvA71dzH-yVoX9tFs25TWmzh1kxYtFAxSJ2Zmk/1112958715387569/?opaqueCursor=AbpkDdy5hWvaXfml52taqVGvO8C7F-98eURy0hOvfbEVM0xnzK4MR4VkL3oaXctWnWQxU7LjH4CJO7BSlV7G9C7RGCbmaYa1G4DZhamdDPlJuOp5V2G_3tfpyXmHIdcuXuSTweFCtCUSAFdoeGeFODgu04U9ODVe-GVPahMfCEJ-lVqstOmg6E6C_0z5CTcXNogFukaaT2FLg0YA4kJhY5QVlK2xJhlgSrXIfRd7SruIZPzh8WzfrIcicfR76s5TkAWn14KEsA_XF4I4nlRTmDI2_vrj7yRzVa5git2Yjjgi_aBLGlqfHZDipHkhNfVP_TUNtebRoaKom5TJFeTiEPz_EJd9x0-Afs-x8AZjS0oclGhCQtne3sRgk32O-_O6GXDZZRvJyj0KyyLdg6o1QTP60UX9eoJ6elrTP_cliYRKlnmkCv82xliczK5SQBqLZ81N__aUdaAA7Kuep_Jyf5zqG6xhiW1m96TDM4nti_ksLZ79JTmQLrKhSwjIWGvNoxn35f-eUHm9Pt40sGSTISnlDz47p7Ommcb6oBURSf76f1UiTY0Ntikv3dc9oABrdA--uZpxN1dB5I-5I2f_Q5qqtsoUCvi1hje-qST54bAiyF6jcHVBfRTrTDREzpvTgALHC6Zac-5AaVBIlpWH8hOSuvc19_1swqiCK6FXAbddQA

O recept bojovala aj Coca-Cola, neuspela

Potenciál v značke však uvidel český podnikateľ s gréckymi koreňmi Jannis Samaras. Jeho otec sa dostal do Československa na sklonku 40. rokov, keď v Grécku zúrila občianska vojna. Samarasovci kúpili sódovkáreň, no farmaceutickú firmu s receptom na kofolu kúpila zahraničná farmaceutická firma Ivax. Originálnu receptúru Samaras odkúpil až v roku 2002 za 215 miliónov českých korún a mal veľké šťastie, pretože o recept bojovali aj zástupcovia Coca-Coly, ale Ivax uprednostnil tohto česko-gréckeho podnikateľa.

V tom čase Česko aj Slovensko prvýkrát zaplavil slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť...“, ktorým si Kofola opäť získala svojich fanúšikov. Svoj marketing firma najvýznamnejšie posilnila dnes už kultovou vianočnou reklamou s prasiatkom so zubami zahnutými dohora, ktorá sa v televízii vysiela od roku 2003 až dodnes. Odvtedy sa Kofola prebojovala späť na špičku hitparády nealko nápojov, a to najmä vo vianočnom období, kedy nesmie chýbať v žiadnej rodine.

Časť 2 / 2

Už ste čítali?