Čakáte pred Vianocami niečo príjemné v poštovej schránke? Máme dobrú správu. Reklamných letákov bude menej
Silvia Mabena
Silvia Mabena

Čakáte pred Vianocami niečo príjemné v poštovej schránke? Máme dobrú správu. Reklamných letákov bude menej

Slovenské média obletela správa o odvážnom kroku siete supermarketov. Rušia posielanie tlačených letákov do domácností. Ušetria až 4000 ton papiera ročne. Zrejme končí éra letákmi zavalených vchodov a neužitočne plných schránok.

Nielen v predvianočnom období plnia okolité maloobchody letákmi poštové schránky. — Foto: PEXELS/ A. Tarazevitch, P. Kholodova

Potešia sa najmä tí, ktorí reklamnú poštu zo svojej schránky okamžite vyhadzujú alebo ju využijú len pri čistení zemiakov. Ročne sa takto premrhajú tisíce ton papiera. Ani náruživí “čitatelia” akciových ponúk nemusia byť smutní. Zľavy sa k nim dostanú digitálne a bude ich oveľa viac.

Koniec nechcených reklám

Nie tak celkom. Marketingoví stratégovia stále považujú letáky za efektívny a lacný nástroj reklamy. Pri propagácii jednorázových podujatí je to neodškriepiteľné. Situácia sa zásadne mení v oblasti maloobchodu. Neplatí, že ak sa niečo robí dlho, tak to je aj správne. Stále sa pýtame, ako konať efektívnejšie a ohľaduplnejšie k životnému prostrediu. Aj preto sme sa rozhodli zrušiť doručovanie pravidelných letákov do schránok,“ vysvetľuje Branislav Brzula, marketingový riaditeľ spoločnosti LIDL Slovensko. U nás sa k tomuto kroku zatiaľ iný celoslovenských reťazec neodvážil. LIDL túto myšlienku otestoval najprv na tretine Slovenska, potom letáky zrušil úplne. Nájdete ich už len v obchodoch a vložené vo vybraných periodikách. Ak sa ukáže, že aj týchto letákov je viac než je potrebné, spoločnosť je pripravená opäť znížiť ich náklad. Toto rozhodnutie víta aj Petra Csefalvayová z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky: „Každá redukcia odpadov a emisií je len pozitívna a ukazuje na nad spotrebu, ktorá nie je nevyhnutná a je možné urobiť kroky na jej zníženie. Komfort, na ktorý sme si zvykli je vlastne diskomfortom pre životné prostredie.“ Mnohí predajcovia sa letákov obávajú zrieknuť aj preto, lebo si myslia, že by stratili kontakt s určitými vekovými skupinami zákazníkov. Najmä dôchodcovia sú u nás považovaní za dôsledných bádateľov tlačených reklamných materiálov. Brzula však naznačuje, že to nie je celkom tak: „Boli by ste prekvapení, koľko skôr narodených ľudí bez väčších problémov používa naše aplikácie či odoberá online leták.“

Nie je pravda, že starší zákazníci uprednostňujú akcie na papieri. Mnohí si letáky prezerajú v emailoch. Foto: PEXELS/ Cottonbro, Kampus Production

Schránky plné príjemných prekvapení

Poštové schránky majú najmä v predvianočnom období tajomnejšie vibrácie. Poznáte to sklamanie, keď tam namiesto milého pozdravu nájdete plno neosobných reklám. Podobne to zrejme vnímajú aj vaši známi. Skúste ich tento rok prekvapiť vlastnoručne vyrobeným originálnym pozdravom alebo dlhým premysleným listom. Napíšte partnerovi, priateľovi vyznanie alebo niečo, čo jemu/jej už dlho chcete povedať, ale nedarí sa vám nájsť správnu príležitosť. Najkrajšie vianočné darčeky a prekvapenia predsa nemusia byť len materiálne. Ak si ešte z detstva pamätáte to vzrušenie pri otváraní krásne pomaľovanej obálky od kamaráta, tak tento pocit niekomu drahému tento rok darujte.

Kedy ste vy naposledy posielali poštou list alebo pohľadnicu? Foto: PEXELS/Andrea Piacquadio, Suzy Hazelwood

Veľa neznamená vždy dobre

V Dánsku sa o tom presvedčil maloobchodný reťazec ALDI. Nejaký čas jeho distribúcia letákov do domácností bola taká masívna, že sa hovorilo, že jeho reklamné tlačoviny dláždia chodníky miest. Dočasný nárast tržieb však nebol udržateľný. Neskôr sa v prieskumoch ukázalo, že až 80% Dánov týždenné tlačené letáky maloobchodu vôbec nečíta. Minulý rok spoločnosť asi o tretinu znížila náklady na tlač a investovala ich do online marketingu. Tento trend potvrdzujú aj talianski výskumníci marketingových stratégií z Univerzity v Parme. Marco Ieva a Cristina Ziliani vo svojej štúdii tvrdia, že nenašli rozdiel v dopade tlačeného a online letáku na správanie zákazníka. Robili výskum s viac ako 9000 zákazníkmi a všetci si rovnako dobre pamätali ponuku z tlačeného ako aj digitálneho letáku. Pred plošným zrušením doručovania tlačených reklám do domácností, LIDL pravidelne kontroloval distribúciu prostredníctvom prieskumníkovTí často nachádzali kopy letákov rôznych spoločností pohodené vo vchodoch bytoviek, kde sa znehodnocovali a zavadzali. „V konečnom dôsledku boli nepoužiteľné, inzerenti nič nedosiahli a ublížilo sa životnému prostrediu,“ opisuje zistenia Branislav Brzula.

Spoločnosť LIDL ako prvá na Slovensku nebude posielať do domácností letáky. Foto: LIDL Slovensko

Svetom hýbu prieskumy na sociálnych sieťach

Komunikácia firiem a spoločností so zákazníkmi je vďaka sociálnym sieťam interaktívna a priama. Napríklad americký miliardár Elon Musk nedávno predal asi 10% svojho majetku len na základe hlasovania ľudí na sociálnej sieti Twitter. O svojej tvorbe sa takto s fanúšikmi radia viacerí hudobníci a spoločnosti cez sociálne siete testujú zavádzanie nových stratégií. Urobil tak aj LIDL Slovensko pri otázke tlačených letákov. „Dúfali sme, že veľká časť našich zákazníkov uprednostňuje bez papierovú komunikáciu, ale 86% alebo inak povedané, viac ako 12.000 hlasov v prospech online letákov, bol veľmi príjemný šok,“ hovorí o prieskume na Facebooku marketingový riaditeľ Branislav Brzula. LIDL Slovensko má na facebookovom profile vyše pol milióna sledovateľov všetkých vekových skupín zo všetkých regiónov Slovenska.

V niektorých krajinách tlačeným letákom "odzvonilo" pre pandémiu koronavírusu. Foto: Walmart Canada, PEXELS/Digital buggu

Reklamného papiera sa vzdávajú aj vo svete

Nahrádzanie tlačených letákov ponuky supermarketov digitálnymi je v susednom Rakúsku realitou posledných piatich rokov. V Kanade zastavili supermarkety Walmart a predajne vlastnené spoločnosťou Loblaw distribúciu tlačených letákov po vypuknutí pandémie koronavírusu z hygienických dôvodov. K ich masovej tlači a distribúcii sa už nevrátia. Osvedčila sa im komunikácia so zákazníkmi cez aplikácie a digitálne letáky. Tie sú aj podľa Brzulu oveľa výhodnejšie: V rámci online letáku alebo aplikácie LIDL Plus vieme so zákazníkom komunikovať priamejšie, interaktívne a vieme mu poskytnúť oveľa viac informácií ako v tlačenej verzii. Z ekologického hľadiska ušetríme tisícky ton papiera a znižuje sa aj uhlíková stopa, ktorá vzniká pri doručovaní letákov.“ Znížením tlače propagačných materiálov dokáže tiež spoločnosť ušetriť nemalé finančné prostriedky. Podľa odborníčky z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky, Petry Csefalvayovej digitálnemu marketingu nahrávajú aj súčasné zelené trendy v takmer každej oblasti života: Meranie uhlíkovej stopy je výborným nástrojom, ktorým vieme ekologicky posúdiť aj produkciu a využívanie reklamných nástrojov. A čo viete zmerať, viete aj zmeniť.“

Papierové letáky majú svojich skalných fanúšikov. Na sociálnych sieťach a na internetových stránkach ich ľudia nájdu v ekologickejšej digitálnej podobe. Foto: PEXELS/Canva studio, Cottonbro

Nehľadajte zľavy v papierových letákoch

Listovaním v papierových letákoch stratíte veľa času a nemusíte sa dozvedieť o najvýhodnejších akciách. Existuje viacero portálov, ktoré dokážu ceny produktov u jednotlivých predajcov porovnať. Napríklad zlacnene.sk mapuje najlepšie ponuky. Prínosom v tomto smere sú aj elektronické vernostné programy, cez ktoré ponúkajú siete maloobchodov zákazníkom dodatočné zľavy. Vďaka aplikácii v smartfóne vie zákazník okamžite o najaktuálnejších ponukách.

Obmedzenie papierových reklamných materiálov, podľa Petry Csefalvayovej, vedie k priamemu zníženiu uhlíkovej stopy. Foto: LIDL Slovensko, PEXELS/Alex Fu

Ďalšie tony papiera

Obmedzením tlačených letákov jedinej spoločnosti sa na Slovensku ušetrí 4000 ton papiera ročne. Ďalšie tony sa dajú ušetriť pri tlači plagátov či cenoviek. „Vo všetkých našich 153 predajniach máme nainštalované elektronické cenovky pri sortimente ovocia a zeleniny, čím šetríme asi 12 ton papiera ročne. V budúcnosti rozšírime tzv. digital signage – digitálnu obrazovku, ktorá nahradí papierové plagáty v predajni,“ hovorí Branislav Brzula zo spoločnosti LIDL. Petra Csefalvayová vysvetľuje, ako sa okrem šetrenia papiera dá podnikať ekologickejšie: „Uprednostňovať environmentálne vhodné balenia, znižovanie obsahu obalového materiálu, podpora lokálnych produktov a efektívna logistika.“ Mnohé spoločnosti sa ekologickými princípmi v podnikaní chvália. Pochopili, že ochrana životného prostredia sa za posledné roky stala aj účinnou marketingovou stratégiou. Podľa odborníčky Csefalvayovej by sa však zeleným podnikaním mali pýšiť až vtedy, ak ho vedia zmerať a prezentovať v reálnych číslach.

Článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou LIDL Slovensko.

Už ste čítali?

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…