Nádhernú snímku slovenského fotografa si všimol celý svet. Prestížna asociácia ju vybrala ako snímku dňa
TASR, Dobré noviny

Tomáš Slovinský
Tomáš Slovinský — Foto: Instagram - @slovinsky.art

Začiatkom tohto roku americký Národný úrad pre letectvo a vesmír NASA vybral za snímku dňa fotografiu slovenského astrofotografa Tomáša Slovinského. Tentokrát si ho všimla ďalšia dôležitá organizácia.

Univerzitná asociácia pre výskum vesmíru publikovala v stredu Geovedeckú snímku dňa, ktorej autorom je Slovák Tomáš Slovinský. Fotografia pochádza z nórskeho Tromsa, najsevernejšieho mesta tejto severskej krajiny, a zachytáva mimoriadne jasnú októbrovú polárnu žiaru nad nórskym morom. Autor ňou chce poukázať na šance súvisiace s pozorovaním polárnej žiary na Slovensku v nasledujúcich rokoch.

Príspevok, ktorý zdieľa Tomas Slovinsky (@slovinsky.art)

Podľa Tomáša Slovinského, riaditeľa OZ Astronómia pre všetkých, sa šance na jej pozorovanie s blížiacim sa maximom slnečnej aktivity neustále zvyšujú. „Naše Slnko má niekoľko hlavných cyklov. Najznámejší z nich, 11-ročný slnečný cyklus, pravdepodobne dosiahne svoje maximum v júli 2025. Práve pri Slnku sa začína písať príbeh polárnej žiary, ktorú by sme z našich končín mohli v budúcnosti pozorovať,“ skonštatoval Slovinský.

Astrofotograf Tomáš Slovinský

Dvadsaťsedemročný Košičan bol už od detstva fascinovaný nočnou oblohou. Keď prvýkrát namieril objektív starej zrkadlovky k nočnej oblohe, vedel, že našiel svoju vášeň. Jeho fotografie už šesťkrát vyhrali snímku dňa APOD v NASA a deväťkrát geovedeckú snímku dňa EPOD. Objavili sa však aj v magazíne BBC Sky At Night, v galérii organizácie The World At Night, magazíne International Meteor Organization, či fínskom magazíne Tähdet ja avaruus. Obleteli tak celý svet. Fotografie okrem iného pravidelne publikuje vo vedecko-technickom magazíne Quark.

Pripomenul, že Aurora sa na našom území v minulosti už niekoľkokrát objavila, napríklad v roku 1989 či 2015. Avšak, ak sa chcú pozorovatelia v Európe vydať za jasnou a dynamickou polárnou žiarou, musia ísť severnejšie. V rámci Európy sú obľúbené najmä škandinávske oblasti za hranicou polárneho kruhu, kde je možné vychutnať si polárnu žiaru počas takmer celého roka, najjasnejšie na jar a jeseň.

Pre autora snímky to nie je jediné ocenenie, ktoré za posledné dni získal. Nedávno po ňom slovenský objaviteľ asteroidov Štefan Kürti pomenoval planétku v Slnečnej sústave. Earth Science Picture of the Day (EPOD), v preklade Geovedecká snímka dňa, zdôrazňuje rôznorodé procesy a javy, ktoré formujú našu planétu a životy. Zhromažďuje a archivuje fotografie, snímky, grafiku a umelecké diela s krátkymi vysvetľujúcimi popismi a odkazmi. Rubrika bola založená v roku 2000 a patrí pod Univerzitnú asociáciu pre výskum vesmíru.