Vieme, ako budú vyzerať nákupy potravín budúcnosti: Bez čakania, ale na robotickú obsluhu zabudnite
Žiadne rady, ponuky zliav ušité na mieru, či digitálne cenovky. Toto je len zopár zmien pri nakupovaní, ktoré by sme mali pocítiť v najbližšej dobe. Postarajú sa o to technológie. Obchodníkom ušetria prácu a planétu odbremenia od stoviek ton papiera.
Zvyky zákazníkov za posledné dva roky ovplyvnila pandémia koronavírusu. Výrazne sa posilnil online predaj. Nie však pri všetkých typoch tovarov. Potraviny si Slováci stále chodia radšej vybrať a "ovoňať“ do kamenných obchodoch. Aj z hygienických dôvodov tam však chcú stráviť, čo najmenej času bez zbytočných fyzických kontaktov. Moderné predajne im to umožnia.
Starý koncept s modernými technológiami
Spôsob nakupovania potravín sa desaťročia nemenil. Zákazník si musí tovar vybrať a zaplatiť. Platí to pri online nákupe aj v kamenných predajniach. Z čoho je zrejme staršia generácia mimo, je široká ponuka tovarov a úroveň služieb. Predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič tvrdí, že za posledných 30 rokov sa nakupovanie výrazne zdokonalilo: „Vyvinuli sa neuveriteľné logistické systémy, ktoré zvýšili dostupnosť potravín z celého sveta. Zároveň sa aj vďaka technológiám zlepšili služby zákazníkom.” Kamerové systémy a samoobslužné pokladne nahradili v obchodoch armády pokladníkov a kontrolórov. Nájdete ich v najviac vyťažených predajniach potravín v republike. „Samoobslužné pokladnice sú vhodné najmä pre zákazníkov s menším nákupom, nakoľko umožňujú rýchle, jednoduché a pohodlné skenovanie a zaplatenie,” vysvetľuje Tomáš Bezák, vedúci komunikácie pre Lidl a zároveň dodáva, že plánujú inštalovať viac samoobslužných pokladní. Podľa slovenských obchodníkov, klasické pokladne zostávajú stále najrýchlejším spôsobom pre vybavenie väčších nákupov. Vďaka "chytrým" technológiám na nich platíme oveľa rýchlejšie ako pred pár rokmi.
Správanie zákazníkov poznačila pandémia koronavírusu a tiež urýchlila vývoj inteligentných riešení v maloobchode. Podľa portálu BBC práve počas prvej vlny pandémie začali britské supermarkety zákazníkom ponúkať aplikácie o zaľudnení jednotlivých predajní. Vďaka nim si každý, kto sa obával tlačenice v obchode, vedel pozrieť v reálnom čase, koľko ľudí sa nachádza v jeho obľúbenom alebo najbližšom supermarkete. Na Slovensku sme počas pandémie začali viac dbať na zdravý životný štýl a preferujeme častejšie a menšie nákupy čerstvých potravín. Podľa Martina Krajčoviča to má svoje následky: „Prichádza k redukcii nákupných plôch alebo otváraniu menších prevádzok v blízkosti obytných zón.”
Príjemnejšie nakupovanie
Poznáte to rozčarovanie, keď sa s nákupom na celý týždeň musíte postaviť do dlhého radu pred pokladňou. Tomu by mal byť koniec. „Napríklad v Poľsku alebo Anglicku sa už testujú autonómne obchody. Funguje to aj na niektorých letiskách. Zákazník si sám naskenuje cez mobil nákup a pri odchode v rámci aplikácie za tovar zaplatí,” vysvetľuje predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, Martin Krajčovič. Na Slovensku sa zatiaľ obchody bez predavačov netestujú, vďaka smart technológiám sa však stále zrýchľuje platenie a zlepšuje komunikácia obchodníkov so zákazníkmi. Tí nemajú čas ani trpezlivosť skúmať množstvo neustále sa meniacich ponúk.
Trendom je, že si obchodníci zákazníkov hýčkajú personalizovanými akciami a zľavami. Zasielajú im ich prostredníctvom aplikácii priamo do smartfónov. Napríklad Lidl cez svoju aplikáciu ponúka zákazníkom dodatočné zľavy, prehľad letákov a rôzne súťaže. „Používatelia v aplikácii Lidl Plus nájdu aj informácie o svojej preferovanej predajni a o prípadných regionálnych ponukách. V budúcnosti chceme zákazníkom ponúkať akcie šité na mieru,” dodáva Tomáš Bezák. Zároveň dáta z aplikácií obchody využívajú na to, aby svoje predajne prispôsobili chúťkam a zvykom zákazníkov. Ak sa rozhodnú nakupovať viac lokálne, obchodníci objednajú viac tovaru od miestnych dodávateľov. Zaujímavým príkladom interakcie so zákazníkmi je “tichá hodina” v predajniach novozélandského reťazca Countdown, ktorú si vyžiadali zákazníci. Raz týždenne tam počas nákupov pre nich stíšia hudbu a stlmia svetlo. Vedeli by ste si predstaviť takýto zážitok vo vašich obľúbených potravinách?
Inovácie pomáhajú aj obchodníkom
Za presné sledovanie tovarov, elektronické cenovky, lepšiu ochranu údajov o zákazníkoch či zrýchľovanie platieb vďačíme inteligentným technológiám, ktoré sa v maloobchode zavádzajú. Okrem toho, že urýchľujú proces nákupu, výrazne personálne odbremeňujú obchodníkov. Zamestnanci obchodov sa môžu tak viac venovať zákazníkom, hygiene a úprave predajní. „Rozvoj technológii prináša obrovské možnosti. Napríklad v rámci skladov potravín je už zavedená miera automatizácie,” vysvetľuje, ako sú nové technológie užitočné pre samotných obchodníkov, Martin Krajčovič z Aliancie moderného obchodu. Aj spomínané elektronické cenovky výrazne šetria manuálnu prácu personálu predajne. S papierovými cenovkami je podľa Tomáša Bezáka z Lidla veľa práce: „Ceny na elektronických cenovkách sa samé prehrávajú počas noci a ráno sú automaticky pripravené.” Zároveň elektronické cenovky či digitálne obrazovky s informáciami o tovaroch výrazne uľahčujú komunikáciu so zákazníkmi.
Futuristické nakupovanie
Spomenuli sme viaceré inovácie pri “klasickom” nakupovaní, ktoré môžeme v blízkej dobe očakávať aj u nás na Slovensku. Podľa svetového trendu, slovenské reťazce tiež zdokonaľujú donáškové služby a kamenné obchody sa rozširujú do online priestoru. Vízie o modernom obchode niekedy siahajú až za ľudskú predstavivosť. Napríklad v americkej Arizone reťazec Kroger s potravinami za poplatok posiela zákazníkom tašky s nákupom domov na robotických autách bez šoféra. IT odborník Ross Sabolcik zo spoločnosti Silicon Labs vo svojich štúdiách o inteligentných maloobchodných technológiách hovorí o digitálnych regáloch s osobnými cenovkami, či predavačoch avataroch. Tí by mali v budúcnosti zákazníka sprevádzať vo virtuálnych obchodoch, ktoré by sa okrem nákupu postarali aj o nové zážitky a vnemy.
Článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Lidl.