Táto krajina sa už lúči s benzínovými aj naftovými autami. Tak skoro to nepredpokladali ani najväčší optimisti
Dominik Slavkovský
Dominik Slavkovský

Táto krajina sa už lúči s benzínovými aj naftovými autami. Tak skoro to nepredpokladali ani najväčší optimisti

Krajinou, ktorá ide celému svetu príkladom, je Nórsko. Predpokladá sa, že predaj nových neelektrických áut skončí už na jar.

— Foto: unsplash

V Nórsku sú opäť o niečo zelenejší. Minimálne pri autách idú zvyšku sveta príkladom. Analytici zistili, že posledný predaj nového benzínového auta sa v tejto krajine uskutoční už v apríli 2022, čo je o tri roky rýchlejšie, ako to očakávala tamojšia vláda. Problémom však ostávajú predaje bazárových áut, ktoré tvoria až 90 % z celkových predajov vozidiel v ich krajine, píše Drive.

Predaj neelektrických áut vymiera

V prvých ôsmich mesiacoch roku 2021 tvorili predaje nových neelektrických áut menej ako 10 % z celkového počtu. V prípade týchto áut bol pomer medzi benzínom a naftou vyrovnaný. Je to obrovský pokles aj oproti roku predtým, keď sa nových neelektrických áut stále predávalo 21 %. Keď sa však pozrieme do minulosti ešte viac, v roku 2017 tvorili predaje neelektrických áut viac ako polovicu. Menší háčik je v tom, že tieto štatistiky rátajú do elektrických vozidiel aj hybridy, aj keď tých sa predáva približne len 10 %.

Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: TASR

"Nové predaje benzínových a naftových áut v Nórsku vymierajú," hovorí Thor Egil Braadland, hovorca Nórskej automobilovej federácie, "Ak bude tento trend posledných štyroch rokov pokračovať, predaje skončia počas prvej polovice roku 2022. Bude to tak skoro, že to nepredpokladali ani tí najväčší motoristi-optimisti." Tejto úspešnosti pomáha určite aj kvalitne vybudovaná štruktúra e-nabíjačiek naprieč celou krajinou.

Vždy je tu možnosť kúpiť auto pod rukou

Štrnásť z pätnástich najpredávanejších áut boli práve plne elektrické autá. Rebríček pokazila hybridná Toyota RAV4, ktorá sa ocitla na pätnástom mieste. Prvé auto bez batérie sa ocitlo až na 38. mieste, bol to Volkswagen Tiguan. Zbaviť sa tých väčších konvenčných áut bude vraj najťažšie.

E-nabíjačka
E-nabíjačka Foto: TASR

"Nemyslím si, že predaje čisto benzínových a naftových áut pôjdu kompletne na nulu, pretože sú tu stále vodiči s potrebami pre tieto autá," hovorí Erik Andersen, riaditeľ národnej asociácie pre automobilových dodávateľov. "Aj naďalej bude možné si takéto auto zaobstarať. Tiež tu vždy bude možnosť kúpy z druhej ruky."

Sedem kúpených áut z ôsmich je v Nórsku už použitých. Celkovo je tak zatiaľ majiteľov e-automobilov len 12 %. Dobrou správou však stále ostáva, že neelektrických áut, ktoré znečisťujú atmosféru planéty skleníkovými plynmi, už bude len ubúdať. Na Slovensku sa tento trend objavuje tiež, zatiaľ však postupuje pomalšie. Náš minister hospodárstva vidí veľkú budúcnosť aj vo vodíkovej technológií pohonu. 

 

 

Už ste čítali?

Čaká vás pred Vianocami niečo príjemné v poštovej schránke?…

Slovenské média obletela správa o odvážnom kroku siete supermarketov.…

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.