Milovníci piva: Toto by ste si mali všímať pri kúpe vášho obľúbeného nápoja
Inzercia
Inzercia

Milovníci piva: Toto by ste si mali všímať pri kúpe vášho obľúbeného nápoja

Obľúbené posedenia na terase s čapovaným pivom jeseň postupne ukončila. Opäť sa pomaly vraciame ku kúpe balených nápojov. Toto všetko sa oplatí všímať, aby ste si nielen vychutnali obľúbený nápoj, ale aj potešili planétu.

Najšetrnejše pitie piva k našej planéte? Načapované alebo vo vratnej fľaši zo skla. — Foto: Plzeňský Prazdroj Slovensko

To, v akom obale si svoje obľúbené pivo dnes a v nasledujúcom období kúpite, môže znamenať veľa pre budúcnosť životného prostredia. Správnym výberom môžete totiž pomôcť znížiť jeho uhlíkovú stopu a odľahčiť tak prírodu.

Koronakríza a zatvorené podniky vlani presmerovali milovníkov piva od čapovaných verzií ich obľúbených značiek k baleným. To zvýšilo naliehavosť témy obalov. Uvedomujú si to aj pivovarníci, ktorí sa snažia upriamovať pozornosť na vratné obaly. Tie sú pre našu prírodu totiž menšou záťažou. Práve v nich Prazdroj vlani distribuoval 45 % celkového uvareného objemu. Ide teda o takmer každé druhé pivo. „Slováci postupne prechádzajú k udržateľnému životnému štýlu, čo potvrdzujú aj naše dáta. Podľa nich až takmer 60 % Slovákov dáva prednosť zálohovaným obalom pred jednorazovými,“ vysvetľuje aktuálny trend Pavlína Kalousová, riaditeľka firemných vzťahov a komunikácie zodpovedná za udržateľný rozvoj Prazdroja.

Obdobie voňavého čapovaného na terasách našich obľúbených podnikov je už za nami. Pri kúpe piva vo fľašiach je preto o to dôležitejšie všímať si, v akom ho kupujeme obale.
Obdobie voňavého čapovaného na terasách našich obľúbených podnikov je už za nami. Pri kúpe piva vo fľašiach je preto o to dôležitejšie všímať si, v akom ho kupujeme obale. Foto: Plzeňský Prazdroj Slovensko 

Podľa jej slov, každý z obalov pritom jeho cieľová skupina uprednostňuje z iných dôvodov. Najekologickejším spôsobom, ako si vychutnať balené pivo je vratná sklenená fľaša. Práve pri nej až 65 % Slovákov oceňuje, že ide o vratný obal, ktorého kúpou nevzniká zbytočný odpad. Viac ako polovici sa páči, že sklo je materiál, ktorý sa dá dobre recyklovať. Pri plechovkách je nízka váha rozhodujúca pre 60 % ľudí. Viac ako polovica ľudí tiež považuje kvôli opakovanému uzatváraniu ako praktické PET fľaše. Avšak až 61 % ako hlavnú nevýhodu uvádza, že predstavujú odpad, ktorého sa treba zbaviť,“ sumarizuje pohľad Slovákov, ktorí zvyknú nakupovať pivo v obchodoch aspoň raz mesačne Pavlína Kalousová.

Návrat ku koreňom

Vratné sklenené fľaše, ktoré v priebehu rokov z pozornosti Slovákov vytlačili nové, modernejšie obalové materiály, sa opäť tešia rastúcej obľube. Postupne sa tak po plechovkovom boome a očarení plastom dostávajú k slovu. Dodnes na ne nedajú dopustiť aj naši rodičia alebo starí rodičia. Teraz si k nim čoraz častejšie nachádzajú cestu aj mladšie generácie. Pomyselne sa tak vracajú ku koreňom. Vlani sa vďaka aktivitám Prazdroja dokonca stali najdynamickejšie rastúcou kategóriou, ich predaj sa medziročne zvýšil o 17 %. Spoločnosť celý rok podporovala Slovákov v ekologickej voľbe, čím vykročila iným smerom ako trh, ktorý dlhodobo smeroval k rastu tzv. pohodlných balení.

Už aj Slováci postupne prechádzajú k udržateľnému životnému štýlu. Podľa údajov Plzenské Prazdroja Slovensko takmer 60 % Slovákov dáva prednosť zálohovaným obalom pred jednorazovými.
Už aj Slováci postupne prechádzajú k udržateľnému životnému štýlu. Podľa údajov Plzenské Prazdroja Slovensko takmer 60 % Slovákov dáva prednosť zálohovaným obalom pred jednorazovými. Foto: Plzeňský Prazdroj Slovensko

„Rovnako, ako je Prazdroj synonymom dokonale uvareného piva a pivnej kultúry, chceme byť lídrom v obalových témach. Už od začiatku pandémie sme motivovali spotrebiteľov ku kúpe piva vo vratných sklenených fľašiach. Práve tie sú k prírode najšetrnejšie, vieme ich totiž otočiť až 17-krát, čo výrazne znižuje ich uhlíkovú stopu. Stavali sme tiež na tom, že Slováci ich majú v srdci stále na najvyššom mieste. Sme hrdí, že naše kroky dokázali zmeniť trhovú dynamiku obalov, do ktorých sa stáča pivo,“ vysvetľuje David Kovář, obchodný riaditeľ pre maloobchod a obchodné reťazce a dodáva, že vďaka aktivitám Prazdroja sa minulý rok vratné fľaše stali druhou najväčšou kategóriou na Slovensku a preskočili pivné PET balenia.

Tomuto typu obalov sa navyše spoločnosť rozhodla dať definitívne zbohom. Nie je za tým len samotné znižovanie plastovej stopy, ale hlavne snaha o plnú cirkularitu obalov, ktorú chce Prazdroj dosiahnuť už v roku 2030. Pivné PET fľaše do tohto rámca nezapadajú.

Pivári celosvetovo sa zhodujú: najekologickejším spôsobom, ako si vychutnať balené pivo je vratná sklenená fľaša.
Pivári celosvetovo sa zhodujú: najekologickejším spôsobom, ako si vychutnať balené pivo je vratná sklenená fľaša. Foto: Plzeňský Prazdroj Slovensko 

Nová éra pre Slovensko

To, v akom obale si spotrebiteľ pivo kúpi, vo veľkej miere ovplyvňuje príležitosť, na ktorú ho chce. Na Slovensku sú dlhodobo najobľúbenejšie plechovky, vlani v tomto type obalov Prazdroj predal takmer polovicu celkovej produkcie. Hliník, z ktorého sú vyrobené, je pritom surovinou s vysokým potenciálom. Ten sa naplno rozvinie vďaka novému systému zálohovania, ktorý sa na Slovensku spustí od nového roka. Ľudia tak odovzdaním plechoviek do zberných automatov prispejú k čistejšej prírode aj nižšej uhlíkovej stope. Na výrobu plechovky z recyklátu je totiž potrebných len 5 % energie oproti plechovke, ktorá je vyrobená z nového hliníka. „Veríme, že Slováci uvítajú možnosť vrátiť plechovky do predajní a dať im tak nový život. Zálohový systém sprístupní možnosť prakticky nekonečnej recyklácie bez dopadu na kvalitu hliníka. A z plechovky tak bude znova môcť byť plechovka,“ uzatvára David Kovář.

Už ste čítali?

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…