Dobré noviny
Muži spôsobujú autonehody častejšie, ale zomiera pri nich viac žien. Je za tým tento vážny dôvod
Simona Gálová
Simona Gálová

Muži spôsobujú autonehody častejšie, ale zomiera pri nich viac žien. Je za tým tento vážny dôvod

Ilustratívna fotografia.
Ilustratívna fotografia. — Foto: TASR/AP; Pexels

Dizajn áut a ich bezpečnosť sú navrhnuté najmä pre mužských vodičov a pasažierov. Je to tak aj napriek tomu, že o bezpečnosti žien v autách hovorili vedci už v 80. rokoch.

Tieto figuríny boli prvýkrát predstavené v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Najčastejšie používaná figurína je vysoká 1,77 metra a váži 76 kilogramov – je teda výrazne vyššia a ťažšia ako priemerná žena. Okrem toho má figurína proporcie mužskej svalovej hmoty. Aj napriek tomu, že začiatkom osemdesiatych rokov vedci z Michiganskej univerzity navrhli zaradiť ženské figuríny do nárazových testov, výrobcovia to ignorovali. V Spojených štátoch amerických začali ženské figuríny používať až v roku 2011.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa IIHS (@iihs_autosafety)

Pri nárazových testoch áut vyrobených v štátoch Európskej únie sa dodnes ženská figurína používa len zriedkavo. Podľa Guardian existuje iba jeden regulačný test Európskej únie, ktorý má reprezentovať ženskú populáciu, no aj ten má niekoľko problematických prvkov. Táto figurína prechádza testom iba na sedadle spolujazdca, teda nie sú žiadne údaje o tom, ako by bola nárazom ovplyvnená vodička. Okrem toho je táto ženská figurína iba zmenšenou verziou tej mužskej a jej výšku dosiahne iba päť percent z celej populácie žien.

Spotrebiteľské testy sú už o čosi prísnejšie ako tie regulačné. Európska organizácia EuroNCAP, ktorá hodnotí bezpečnosť automobilov, uviedla, že od roku 2015 používajú pri nárazových testoch oba druhy figurín. „Dizajnéri môžu veriť tomu, že vyrábajú autá pre každého, ale v skutočnosti ich vyrábajú hlavne pre mužov. Je načase zmeniť tom,“ dodala spisovateľka Caroline Criado-Perezová.

Časť 2 / 2

Už ste čítali?