Vyriešili kľúčový problém, ktorý umožní kolonizáciu Marsu. Prelomová technológia vie pomôcť aj na Zemi

Ilustračný obrázok
Ilustračný obrázok — Foto: TASR/AP

Technológia má dôležité využitie aj na Zemi. Môže zmierňovať vplyv klimatických zmien.

Vedci z americkej univerzity podľa vlastných slov vyvinuli novú metódu, vďaka ktorej bude možné na Marse vyrábať z plynov nachádzajúcich sa v jeho atmosfére raketové palivo.

Lode si nebudú musieť voziť palivo

Tento postup by mal byť podľa nich natoľko efektívny, že kozmické lode nebudú v budúcnosti musieť na červenú planétu prepravovať palivo pre spiatočnú cestu na Zem, informoval v piatok vedecký portál Futurism.com.

Reaktor využívajúci nové chemické katalyzátory dokáže efektívne premeniť oxid uhličitý na metán a etén, uvádza sa vo výskume publikovanom začiatkom mesiaca v odbornom časopise Nature Communications. Podľa internetového portálu Futurism.com je zaujímavé najmä to, že ide o rovnakú metódu, akú používa Medzinárodná vesmírna stanica na premenu nedýchateľného vzduchu na palivo.

Ako čerpacia stanica na Marse

Vedúci autor predmetnej štúdie a chemický inžinier zo Cincinnatskej univerzity Jingjie Wu tvrdí, že reaktor by dokázal premeniť marťanské ovzdušie bohaté na oxid uhličitý na raketové palivo. To môžu astronauti počas misií na Mars využiť buď na spiatočnú cestu, alebo na cestu do hlbokého vesmíru. "Je to ako čerpacia stanica umiestnená na Marse. Prostredníctvom tohto reaktora by sme mohli premeniť oxid uhličitý a vyrábať metán pre rakety," uviedol Wu v tlačovej správe.

Wu ďalej dodal, že misiám s ľudskou posádkou by tak na Mars stačilo prepraviť iba polovicu paliva, čím by sa výrazne znížila hmotnosť kozmickej lode a medziplanetárny let do vesmíru by bol lacnejší a efektívnejší. Okrem toho zdôraznil, že táto technológia má dôležité využitie aj na Zemi. Môže totiž pomáhať s odčerpávaním oxidu uhličitého zo zemskej atmosféry za účelom zmiernenia vplyvu klimatických zmien.