Našli špeciálne planéty, na ktorých môže byť život. Budeme si to môcť overiť už o niekoľko rokov
Marián Tabakovič, TASR

Horúcimi kandidátmi na život sú takzvané hyceánske planéty. A to doslova, môže na nich byť až 200 stupňov.

Takto vyzerajú hyceánske svety — Foto: Amanda Smith, University of Cambridge

Bratislava/Londýn - Astronómovia z Cambridgeskej univerzity identifikovali nový typ potenciálne obývateľných exoplanét - hyceánske planéty. Tie môžu byť až 2,6-krát väčšie ako Zem, sú pokryté oceánmi a teploty ich atmosféry bohatej na vodík môžu dosahovať až 200 stupňov Celzia. Uvádza sa to v štúdii publikovanej v stredu v časopise The Astrophysical Journal.

Objavíme život do dvoch-troch rokov?

Vedci dodávajú, že v prípade podrobnejšieho výskumu týchto planét by mohli už v priebehu dvoch či troch rokov zistiť, či sa na nich nachádzajú stopy života. Tieto planéty sú pritom početnejšie a ľahšie pozorovateľné ako planéty podobné Zemi.

Webb: Objaviteľ mimozemského života?

Vedci označili niekoľko hyceánskych exoplanét, ktoré chcú podrobiť ešte tento rok podrobnejšiemu výskumu pomocou vesmírneho ďalekohľadu Jamesa Webba.

Webbov teleskop by mal vyletieť ďaleko do vesmíru už o pár mesiacov. Tento nasledovník Hubblovho teleskopu môže byť prelomovým zariadením, pretože je tak sofistikovaný, že zrejme bude vedieť v atmosférach exoplanét identifikovať známky života. Vývoj teleskopu stál miliardy dolárov a desaťročia úsilia.

Doposiaľ sa vedci pri hľadaní života vo vesmíre väčšinou zameriavali na planéty, ktoré boli veľkosťou, hmotnosťou, teplotou a zložením atmosféry podobné Zemi.

Majú väčšiu obývateľnú zónu

Experti z Cambridgea však veria, že napriek vysokým teplotám na týchto exoplanétach by mohol práve vo veľkých oceánoch vzniknúť život podobný tomu, aký existoval v počiatočných štádiách Zeme. Presnú formu potenciálneho života však podľa šéfa výskumu Nikku Madhusudhana určiť nevedia. "Minimálne by sme mohli objaviť mikrobiologické stopy života," dodal.

Ďalšou zo sľubných vlastností týchto planét je, že majú väčšiu obývateľnú zónu ako Zem. Obývateľná zóna sa nachádza v určitej vzdialenosti od hviezd, ktorá umožňuje prítomnosť vody v kvapalnom skupenstve.

Čo je signálom života

Signálom života na planéte môže byť prítomnosť kyslíka, metánu, oxidu dusného a ozónu alebo tiež biomarkerov vrátane metylchloridu a dimetylsulfidu.

Astronómovia naznačujú, že niektoré z týchto planét môžu mať viazanú rotáciu. To znamená, že dĺžka trvania jedného obehu okolo hviezdy je rovnaká, ako jedna rotácia okolo vlastnej osi. Planéta tak otáča k hviezde stále tú istú pologuľu, ktorá od nej prijíma denné svetlo, pokým druhá strana je neustále v tieni. Najznámejšie teleso s viazanou rotáciou je Mesiac. V tomto prípade by mohli byť hyceánske planéty obývateľné iba na jednej strane, alebo dokonca len na úzkom, "prechodovom" páse.

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…