Dobré noviny
Pani Agata odhaľuje príbehy z vojny, ktoré by zostali zabudnuté: Hudobný génius zachránil dievča pred smrťou
Andrea Petrovčinová
Andrea Petrovčinová

Pani Agata odhaľuje príbehy z vojny, ktoré by zostali zabudnuté: Hudobný génius zachránil dievča pred smrťou

Agata Schindler/ Karol Elbert (prvý zľava)
Agata Schindler/ Karol Elbert (prvý zľava) — Foto: archív Agaty Schindler

Agata Schindler trávi život bádaním za zdanlivo nedosiahnuteľným. Jej takmer 30-ročný výskum odhalil príbehy, ktoré by možno ostali navždy zabudnuté, bez kontaktu s hladinou pravdy a svetla.

Je muzikologičkou z východného Slovenska, ktorá svoj čas zasvätila rekonštrukciám príbehov židovských umelcov-hudobníkov a ich osudov počas a po druhej svetovej vojne. Aj keď žije väčšinu svojho života v Drážďanoch, prínos jej práce je nepredstaviteľný – pre potomkov umelcov, pre históriu slovenskej hudobnej vedy, ale najmä pre opravdenie hrôz v hudobnej sfére, o ktorej sa vedelo a hovorilo veľmi málo v období, keď vyrastala a študovala. Pre uvedomenie. A ostražitosť.

Karel Ančerl vo fraku vs. Karel Ančerl pred otázkou smrti

Agata Schindler pochádza zo Spišskej Novej Vsi. Vo veku dvanástich rokov sa spolu s rodinou presťahovala do Košíc, kde študovala klavír na tamojšom konzervatóriu na bývalej Leninovej, dnes Hlavnej ulici. Po maturite odišla do Bratislavy študovať hudobnú vedu na Filozofickej fakulte. V roku 1968 došlo k závratnej udalosti v jej živote – v Prahe, počas koncertu pri príležitosti rozlúčky dirigenta Karla Ančerla pred odchodom do Toronta, sa dozvedela o jeho osude počas druhej svetovej vojny.

Foto: Agata Schindler

„Chodievala som na hudobné udalosti ako Pražská jar či Varšavská jeseň. Takto som sa dostala na koncert dirigenta Karla Ančerla, šéfa Českej filharmónie. Bola som veľmi prekvapená a zaskočená – videla som ho vo fraku, elegantného pred celým orchestrom, a počula o jeho strašnom osude počas druhej svetovej vojny. Ančerl prežil koncentračný tábor! Vtedy som začala rozmýšľať, ako je možné, že sa u nás o tom nič nehovorilo, nevyučovalo. Nevedela som, či to bolo iba náhodou alebo zámerne.

Nedokázala som si vysvetliť, ako mohol človek, ktorý rozdával toľkú krásu stovkám ľudí, stáť v minulosti pred otázkou smrti. Mala som vtedy 21 rokov a táto situácia vo mne zanechala taký silný dojem, že usmernila moje kroky neskôr v dospelosti a povolaní, ktoré som si zvolila.“

Termín: prenasledovaná hudba

Po štúdiu sa Agata zamestnala v Bratislave v časopise Slovenská hudba. Neskôr, keď nepasoval do vývoja politickej situácie, ju preradili do Zväzu slovenských skladateľov, kde pôsobila ako tajomníčka hudobných teoretikov a podieľala sa na organizovaní

prednášok a konferencií. Jeden deň sa rozhodla odísť za láskou do Drážďan, kde dnes žije už 40 rokov.

„V Drážďanoch som dostala možnosť pracovať v inštitúcii, ktorá sa zaoberala prenasledovanou hudbou, teda tými hudobníkmi, ktorých osudy poznačila druhá svetová vojna. Dostala som možnosť venovať sa výskumu, no tému/obsah som si musela nájsť sama. Nebolo to vôbec jednoduché, v inštitúte už v tom čase boli bádatelia, ktorí sa venovali hudobníkom z Terezína – v tomto tábore bola totiž výnimočne povolená hudba a kultúra všeobecne. Pôsobilo tu viacero skladateľov ako Viktor Ullmann, Gideon Klein, Pavel Haas.

Všetko už bolo obsadené. Mala som však veľké šťastie, že ma napadli pohraničné oblasti – Sudety, kde podľa môjho úsudku museli existovať židovskí umelci, ktorí mali po nástupe nacizmu problémy. A takto som sa veľkou náhodou dostala ku Walterovi Kaufmannovi.“

Walter Kaufmann s dcérou Katherine v Bombayi.
Walter Kaufmann s dcérou Katherine v Bombayi. Foto: Archív Agaty Schindler

Kaufmannova emigrácia do Bombaja

K ústrednej postave svojho bádania sa dostala prostredníctvom žiadosti o štipendium, podľa ktorého Agata zistila, že Kaufmann býval u matky Franza Kafku počas štúdia v Prahe. Čas vtedy trávil aj s Kafkovou neterou Gertou, ktorej robieval garde napríklad do divadla a na koncerty. Agata takisto zistila, že jeho blízka priateľka bola Edith Kraus, mladá klaviristka, ktorá prežila koncentračný tábor Terezín.

„Zburcovala som všetko, čo sa v 90. rokoch dalo. Zohnala som si telefónne číslo na Edith, ktorá žila v Jeruzaleme. V tom čase mala niečo po osemdesiatke. Od nej som sa dozvedela, že na koncertoch premiérovala Kaufmannove diela, keď on už bol v zahraničí.

Výhľad, ktorý mal Walter Kaufmann zo svojho domu počas jeho 12-ročného exilu v Bombayi.
Výhľad, ktorý mal Walter Kaufmann zo svojho domu počas jeho 12-ročného exilu v Bombayi. Foto: archív: Agaty Schindler

Kaufmann sa rozhodol pred vojnou v roku 1934 emigrovať, a tak sa zachránil pred smrťou. Bol práve po štúdiách kompozície a hudobnej vedy ako nemajetný študent, no podarilo sa mu skomponovať operetu Biela bohyňa. Tá sa mu zrejme veľmi nepáčila a rozhodol sa predať jej autorské práva za 10 000 kč. Nesmierne ho zaujímala indická a orientálna hudba. Za získané peniaze sa jedného dňa rozhodol opustiť Prahu i Československo. Vo vtedajšej najväčšej cestovnej kancelárii si kúpil lístok do Indie a odišiel.

Edith Kraus a Walter Kaufmann okolo roku 1928 v Karlovych Varoch. Zbierka Edith Kraus.
Edith Kraus a Walter Kaufmann okolo roku 1928 v Karlovych Varoch. Zbierka Edith Kraus. Foto: Archív: Agaty Schindler

Všetky tieto veci mi porozprávala Edith – s Kaufmannom boli priatelia od detstva a vyrastali spolu v Karlových Varoch. Po tom, čo som zistila tieto skutočnosti, obrátila som svet naruby, aby som sa dostala k dokumentom, materiálom a ľuďom, ktorí ho poznali a mohli mi dať o jeho nasledovnom živote cenné informácie.“

Neter Franza Kafku a zvučka v indickom rozhlase

Čo bolo veľmi prekvapujúce, je, že Kaufmann sa na diaľku oženil s Kafkovou neterou Gertou v septembri 1934. Na úrade v Prahe ho zástupoval básnik Otto Pick. Tým, že si Gertu vzal, jej zachránil život, pretože ho mohla nasledovať a emigrovať za ním do Indie. Mladé dámy vtedy nemali šancu dostať sa niekam von do zahraničia.

„Kaufmann bol hudobný génius. Vyznamenal sa nielen ako skladateľ, violista a klavirista – tvoril aj ako etnomuzikológ a napísal sedem obsiahlych kníh o indickej a exotickej hudbe. Hneď po príchode do Bombaja sa stal riaditeľom All Indian Radio. Pre tento rozhlas zložil znelku, ktorá dodnes znie v rádiách – dnes už o tom vie len málokto.

Kaufmann a Gertrude.
Kaufmann a Gertrude. Foto: Archív: Agaty Schindler

V Indii začal pracovať pre filmový priemysel, čo bol veľmi populárny žáner v tejto krajine. Komponoval pre nich indickú hudbu – bol pohotový, vedel sa veľmi rýchlo vžiť aj do iného štýlu, akému sa celý život venoval. Založil tiež komorný súbor, s ktorým dvanásť rokov organizoval stovky koncertov s európskou hudbou. Bol to práve on, kto do Indie doniesol napríklad Dvořákove diela.

Neskôr sa prostredníctvom známosti s Albertom Einsteinom snažil dostať do Ameriky, čo sa napokon neuskutočnilo. Po ukončení vojny odišiel do Londýna, Halifaxu a Winnipegu, kde pôsobil ako dirigent tamojšieho orchestra. Neskôr vyučoval klasickú hudobnú vedu na univerzite v Bloomingtone.“

„Kvôli zamilovaniu ste ochotná urobiť všetko.“

Časť 1 / 2

Už ste čítali?