Planéta sa topí pod horami plastov, ktoré sa nerozkladajú. Riešenie môžu prekvapivo priniesť... kravy
Alexandra Valková

Kravy sú ako hinduistický boh Šiva - sú tvorcom aj ničiteľom. Metán, ktorý vypúšťajú, otepľuje planétu, ale mohli by nám pomôcť zbaviť sa všadeprítomných plastov.

Pomoc s plastami — Foto: unsplash

Viedeň - Nerozložiteľnosť plastov je jedným z najväčších globálnych problémov. Teraz sa ale zdá, že prišli na efektívne riešenie, ktoré by mohlo priniesť odpoveď na otázku, čo s miliónmi ton plastu urobiť. Informuje o tom portál zoommagazin.iprima.cz. Polyetyléntereftalát (PET) je plast, ktorý bežne používajú napríklad výrobcovia nápojov. Je ľahký, umývateľný, pružný a takmer nezničiteľný. Z ekologického hľadiska je problémom hlavne tá časť o nezničiteľnosti, pretože plast doslova zaplavil celú planétu. Je na chodníkoch, v pôde, v moriach aj v živých organizmoch. Teraz sa však zdá, že vedci mohli objaviť efektívny spôsob jeho likvidácie a to na prekvapivom mieste - v kravských žalúdkoch.

Baktérie potrebné k tráveniu

Baktérie v žalúdku prežúvavcov pomáhajú tráviť inak zle stráviteľnú celulózu. Tá sa v kravskom žalúdku pomocou zložitého spektra baktérií, prvkov a húb začína rozkladať.

Foto: unsplash

„Žalúdok funguje ako inkubátor pre baktérie, ktoré by mali byť schopné stráviť aj polyestery,“ píše Niceletta Lanes na serveri Live Science. „Kravy kvôli svojej bylinožravej strave konzumujú prírodný polyester produkovaný rastlinami, ktorý sa nazýva kutín. Ten má podobnú štruktúru ako syntetický polyester PET,“ uviedla Doris Ribitsch, vedúca vedecká pracovníčka na viedenskej University of Natural Resources and Life Sciences.

Teóriu podporili experimentom

Ak chcú baktérie začať rozkladať natrávenú potravu, musia najprv narušiť jej vrchnú vrstvu. To znamená, chemicky rozštiepiť väzby obalu. Je to podobné, ako keď vojsko prerazí hradby a môže začať vyčíňať v dobytom meste. Vedecký magazín Frontiers in Bioengineering and Biotechnology uverejnil štúdiu, v ktorej vedci na čele s Doris Ribitsch uvádzajú, že baktérie z kravských žalúdkov môžu rozkladať nielen PET, ale najmenej dva ďalšie plasty.

Teóriu, že kvapalina z kravských žalúdkov rozkladá plasty, podporili pokusom, pri ktorom sa jednotlivé typy plastov v tomto prostredí počas troch dní rozkladali. Ukázalo sa, že najrýchlejšie podliehal rozkladu polyethylenfuranát (PEF), čo je logické vzhľadom k tomu, že je vyrobený z obnoviteľných rastlinných materiálov. Veľmi dobrou správou je, že ani PET nezostal nepoškodený. Objav je však len prvým krokom k zavedeniu recyklačnej linky a budúcej ekologickej likvidácii plastov.

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…