Objav môže zachrániť tisícky životov. Prišli na to, ako odhaliť jednu z najzákernejších rakovín
Simona Gálová

Vedci prišli na to, ako objaviť rakovinu hrubého čreva už v prvej fáze ochorenia. Symbolom zákerného ochorenia je modrá farba. — Foto: Instagram - @coloncancerritase

Test by mal byť rovnako jednoduchý ako zistenie cukri v krvi diabetického pacienta. Doteraz rakovinu zisťovali len veľmi nepríjemným spôsobom.

India – Nová štúdia vedená doktorom Sagarom Senguptom našla spôsob, ako identifikovať zákernú rakovinu hrubého čreva už v prvej fáze ochorenia. Podľa India Times je rakovina hrubého čreva treťou najčastejšou rakovinou u mužov a druhou najčastejšou rakovinou u žien. A hoci sa väčšina prípadov vyskytuje u ľudí vo veku nad 50 rokov, môže sa vyskytnúť v každom veku.

Možný test odberom krvi

Rakovina hrubého čreva je tiež známa ako jedna z foriem rakoviny, ktorá sa zisťuje v neskorých štádiách, preto je úmrtnosť na tento typ rakoviny veľmi vysoká. Prostredníctvom skúmania mikroRNA prišli vedci na ako, ako chorobu identifikovať už v prvej fáze. Doteraz sa dala rakovina hrubého čreva zistiť iba kolonoskopiu, CT kolonografiou a imunohistochémiou.

Nový vedecký expriment na laboratórnych myšiach ukázal, že bunky majú tendenciu vytvárať rakovinu, ak začnú neregulované mikroRNA (DDSM) útočiť na skupinu bielkovín, ktoré sú potrebné na zachovanie pôvodnej povahy genetického materiálu v každej bunke ľudského tela.

Kľúč k procesu včasného zistenia rakoviny

Zvýšené hladiny neregulovaných mikroRNA (DDSM) objavili už v prvom štádiu rakoviny hrubého čreva. Vedci zistili, že zvýšené hladiny znižujú pravdepodobnosť prežitia pacienta.

„Veríme, že identifikovanie hladín DDSM môžu slúžiť ako kľúč k procesu včasného zistenia rakoviny hrubého čreva. Teraz musíme určiť, či je možné zistiť hladinu DDSM z krvi pacienta. Ak áno, detekcia rakoviny hrubého čreva by bola rovnako jednoduchá ako zistenie cukru v krvi u diabetických pacientov,“ prezradil v tlačovej správe doktor Sengupta.