Idylický letný deň sa zmenil na tragédiu. Od pádu lietadla na Zlatých pieskoch ubehlo 45 rokov
Na jazere Zlaté Piesky za Bratislavou sa začínal slnečný letný deň. Krátko po pol desiatej však prišiel šok
Bratislava 27. júla (TASR) – Na jazere Zlaté Piesky za Bratislavou sa začínal slnečný letný deň. Krátko po pol desiatej však prišiel šok – na hladinu sa zrútilo lietadlo Iľjušin Il-18 po neúspešnom pokuse pristáť na neďalekom letisku. Na jeho palube sa nachádzalo 69 cestujúcich, štyria zamestnanci Československých aerolínií (ČSA) a šesťčlenná posádka. Pri havárii zahynulo 76 ľudí.
Ako pre TASR povedal David Púchovský, autor knihy Katastrofa letu 001 na Zlatých Pieskoch, príčinou nešťastia bola séria chýb, ktorých sa posádka dopustila. „Celý let prebiehal normálne a problémy sa objavili až pri prelete na slovenské územie,“ uviedol Púchovský. Od najväčšieho leteckého nešťastia, ktoré sa odohralo na území bývalého Československa, uplynie v stredu 28. júla 45 rokov.
Prvý problém
Turbovrtuľové lietadlo Iľjušin Il-18B s označením OK-NAB „Košice" odštartovalo z Prahy o 8.52 h stredoeurópskeho času (SEČ). Kapitánom bol skúsený pilot Svatoslav Rosa z Ostravy. Stroj bol v prevádzke šestnásť rokov. Lietadlo dostalo o 9.29 h povolenie pristáť v Bratislave. Inštrukcie pre priblíženie prišli o 9.35 h.
Problém nastal, keď sa ukázalo, že je lietadlo o 300 metrov vyššie, než predpokladal dispečer. Posádka začala prudko klesať – rýchlejšie, než bolo povolené. Stroj zostupoval o 22 metrov za sekundu namiesto povolených pätnástich, dosiahol pritom rýchlosť až 435 kilometrov za hodinu (limit bol 270 km/h).
„Pri týchto brzdných manévroch systém lietadla automaticky vyradil jeden z motorov, konkrétne motor číslo 3. Posádka mala tlačidlom potvrdiť vypnutie motora, no omylom stlačila vedľajšie tlačidlo motora číslo 4, čím ho tiež vypla,“ povedal David Púchovský.
Chyby personálu
Lietadlo s dvoma nefunkčnými motormi na jednom krídle sa nachádzalo v 30-metrovej výške nad prahom pristávacej dráhy. „Je to ešte stále pomerne vysoko, ale pilot by mal v takej situácii lietadlo jednoducho ‚položiť‘ na zem. Možno by sa niekomu niečo stalo, ale všetci by to boli prežili. Nasledovalo však ďalšie chybné rozhodnutie, keď sa pilot rozhodol zopakovať okruh a pristáť znovu,“ vysvetlil Púchovský.
„V okamihu, keď ešte lietadlo nemalo dostatočnú výšku ani rýchlosť, sa palubný mechanik rozhodol z nepochopiteľných dôvodov nasadiť vypnutý štvrtý motor. Listy vrtule vyvolali odpor vzduchu a lietadlo spadlo,“ doplnil Púchovský.
Viac si môžete prečítať na ďalšej strane.