Dobré noviny
Tomáš Bezák z Lidla: Keby sme nepomohli niektorých menším výrobcom, ich zamestnanci by skončili na úrade práce
Marián Balázs
Marián Balázs

Tomáš Bezák z Lidla: Keby sme nepomohli niektorých menším výrobcom, ich zamestnanci by skončili na úrade práce

Malí a strední dodávatelia sa často boja spolupráce s veľkými reťazcami. Nie je sa pritom čoho obávať, tvrdí Tomáš Bezák zo spoločnosti Lidl Slovenská republika.

Pandémia má podľa neho aj jeden „pozitívnejší“ efekt – vďaka nej slovenský zákazník mohol objaviť niektoré produkty, ako je napríklad jahňacina, ktorá bola tradične určená najmä na export. Keďže boli producenti a dodávatelia obmedzení, ponúkli ju v spolupráci s obchodmi slovenskému zákazníkovi, ktorý si ju vraj obľúbil.

Aj vďaka nim nemuseli prepúšťať

Bezák ilustruje pozitíva spolupráce s reťazcom na príklad Bardejovských oblátok. Tento tradičný produkt sa totiž bežne predáva najmä v kúpeľoch, prípadne na jarmokoch, počas pandémie to však nebolo veľmi možné.V tejto situácii sa výrobca nakontaktoval na nás, my sme okamžite súhlasili, zobrali sme jeho produkty, zaradili sme ho do predaja a začali ponúkať v našich 150 predajniach,“ vysvetľuje.

Majiteľovi to zrazu jeden problém vyriešilo a druhý spôsobilo: „Zrazu to bol oveľa väčší objem, na aký bol zvyknutý. A keďže ten produkt je kvalitný, záujem zákazníkov bol veľký a začali požadovať, aby bol pravidelne dostupný. Majiteľ tak namiesto toho, aby riešil obmedzenie výroby a stavov, prijal niekoľko nových zamestnancov, nota-bene v regióne, kde je tá zamestnanosť tradične nižšia. Aj on povedal, že pokiaľ by nenastala spolupráca, tak jeho dovtedajší zamestnanci by zrejme skončili na úrade práce.

Pomáhať je dôležité vždy

Ako tvrdí Tomáš Bezák, pomáhať je dôležité vždy, ale najpotrebnejšie je to vtedy, keď si to situácia najviac vyžaduje. To by podľa neho mohlo zarámcovať celé toto obdobie. „Miera solidarity a ochoty pomáhať bola naozaj veľká, čo sa spoločnosti týka, ale v kontexte našej debaty, aj my sme sa rozhodli opäť podať ruku slovenským dodávateľov, a to napríklad tak, že sme výrobky mnohých z nich, ktorí prišli o svoje tradičné predajné kanály, zaradili do nášho predaja.“

Dodáva, že spoločnosť momentálne garantuje všetkým slovenským potravinárom rýchlu splatnosť ich faktúr. „To je ďalší aspekt, s ktorým sa stretli počas koronakrízy. Vypadla im časť tržieb, cash-flow, niektorí hlásia akútny nedostatok hotovosti. My sme sa preto im rozhodli garantovať, že až do konca roka – eventuálne aj dlhšie, uvidíme – im garantujeme 10-dňovú splatnosť faktúry. Aj takto im chceme pomôcť, aby toto náročné obdobie preklenuli,“ uzatvára.

Časť 2 / 2

Už ste čítali?