Dobré noviny
Tomáš Bezák z Lidla: Keby sme nepomohli niektorých menším výrobcom, ich zamestnanci by skončili na úrade práce
Marián Balázs
Marián Balázs

Tomáš Bezák z Lidla: Keby sme nepomohli niektorých menším výrobcom, ich zamestnanci by skončili na úrade práce

Malí a strední dodávatelia sa často boja spolupráce s veľkými reťazcami. Nie je sa pritom čoho obávať, tvrdí Tomáš Bezák zo spoločnosti Lidl Slovenská republika.

BRATISLAVA 18. júna –  Kvalita slovenských potravín a vzťahy medzi obchodnými reťazcami a slovenskými producentmi a dodávateľmi sú dlhodobo diskutovanou témou. Ako poznačila pandémia produkciu potravín u nás? Ako vstúpila do dodávateľských vzťahov?

Aj na tieto otázky odpovedal v relácii KRIŽOVATKY s Mariánom Balázsom vedúci úseku komunikácie a hovorca spoločnosti Lidl Slovenská republika, Tomáš Bezák.

V rozhovore sa dozviete:

  • Ako ovplyvnila pandémia správanie sa zákazníkov.
  • O spolupráci Lidla s menšími a strednými slovenskými dodávateľmi.
  • Ako pokračujú projekty, ktorými spoločnosť pomáha ľuďom aj životnému prostrediu.
  • Prečo sa netreba báť spolupráce s veľkým reťazcom.

Bezák tvrdí, že pandémia výrazne poznačila nielen produkciu potravín, ale aj zákaznícke správanie. Začalo sa to panickým nakupovaním v marci 2020, ktoré prekvapilo aj Lidl – nie však z hľadiska šírky zásob.  Ľudia uprednostňovali skôr trvalé potraviny, hoci aj to sa časom trochu urovnalo.

Ako tvrdí, menej sa nakupoval spotrebný tovar a veľmi utrpeli aj kvety. Do štandardov sa však frekvencia nákupov vracia pomaly. „Kým predtým bežný spotrebiteľ nakupoval 3-4-krát týždenne, momentálne ich je menej, no spotrebiteľský kôš má väčšiu hodnotu,“ vysvetľuje pre Dobré noviny.

Proaktívna komunikácia

Na začiatku roka 2020 panovali obavy, či budú producenti schopní spĺňať požiadavky obchodných reťazcov a aké bezpečné bude dovážanie potraviny, to však bolo viac-menej neprerušené. „Z pohľadu dodávateľov, najmä tých slovenských a menších, sa uzatvorili niektoré predajné kanály,“ upozorňuje však.

Zmenilo sa vôbec niečo vo vzťahu spoločnosti Lidl k menším a stredným dodávateľom? Čo sa týka všeobecného nastavenia systému, Bezák tvrdí, že nie – stále sú dôležité tri kritéria, podľa ktorých si vyberajú dodávateľov. „Kvalita ponúkaných výrobkov, konkurencie schopná cena, a schopnosť dodávať 100% nami požadovaného množstva,“ vymenováva.

Dodáva však, že spoločnosť zintenzívnila proaktívnu komunikáciu a za rok vzrástol počet slovenských dodávateľov o 30%: „Určite sme nezačínali na zelenej lúke, ale pridali sme akcent a boli sme ešte aktívnejší vo vzťahu tej podanej ruky smerom k dodávateľom.“

Spolupráce s veľkým reťazcom sa nemusia báť

Bezák vysvetľuje, že Lidl oslovoval slovenských dodávateľov akoby na viacerých frontoch – vie si totiž predstaviť, že menší a strední podnikatelia môžu mať obavy zo spolupráce s väčším reťazcom. Nie je sa však čoho báť. „Toto je presne to, s čím sa snažíme zápasiť – snažíme sa dodávateľom komunikovať, že nie je sa čoho báť. Ponuku na spoluprácu nám môže poslať každý, my sa na ňu pozrieme a určite odpovieme. A pokiaľ je to možné, tak budeme toho dodávateľa sprevádzať celým procesom. Je skvelé, že za posledný rok a pol sa takto odhodlalo o niekoľko desiatok dodávateľov viac, ako to bolo predtým.“

Viac si môžete prečítať na ďalšej stránke.

Časť 1 / 2

Už ste čítali?