Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte, len keď máte víziu
Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace elektrické autá. O pracovnej atmosfére a o tom, aký je to pocit, keď vám šéfuje jeden z najbohatších ľudí planéty, Elon Musk, porozprával exkluzívne Dobrým novinám.
BRATISLAVA, MOUNTAIN VIEW, 18. mája - Marek Vančo popiera všetky stereotypy, ktoré vám pri slove softvérový inžinier napadnú. Miluje hory, pohyb, hudbu, tanec, šport. A keď sadne za počítač, dokáže (takmer) nemožné. Nadaný Slovák pracoval deväť rokov v americkom Googli na projekte Google Earth, keď prišla ponuka od Tesly. Automobilka vyrábajúca najrýchlejšie elektrické autá sa hrdo hlási k tomu, že si z celého sveta vyberá do tímu len tých najbližších. Pred štyrmi rokmi si vytipovala Mareka. Slovák tak vymenil pohodovú prácu v Googli za tvrdú drinu a víkendové nadčasy.
Ako sa máš? Máte v Teste ešte stále homeoffice?
Očkovanie v USA nabralo veľmi rýchly spád, vďaka tomu sa Amerika už postupne otvára. Hoci Tesla zabezpečuje očkovací tím, ktorý zamestnancom podá vakcínu priamo na pracovisku (ako väčšina veľkých spoločností), my sme sa ešte zaočkovať nestihli. Registrovalo sa v čase, keď som bol s rodinou na jarných prázdninách. Celý čas epidémie som pracoval z domu, Tesla umožňuje home office. Rovnako Catherine, moja manželka, ktorá robí pre Microsoft. Keďže aj naša sedemročná dcéra Eliška chodila do školy „online spôsobom“, prenajali sme si chatku pri Lake Tahoe. Eliška sa dostala do profesionálneho lyžiarskeho pretekárskeho tímu. Vďaka predĺžených víkendom na horách mohla pravidelne trénovať. Mimo epidémie by sme si takýto časový luxus nemohli dovoliť. Iba ak by sme si zobrali dovolenku, to však býva náročné.
TESLA vs. GOOGLE
Koľko dní máte v Tesle nárok na dovolenku?
Keď som pred štyrmi rokmi nastúpil, mal som pätnásť dní za rok. Nedávno to zmenili. Momentálne si môžete zobrať voľno na neobmedzený čas. Je to však len teoretické pravidlo. Nepoznám nikoho, kto by sa odvážil vyčerpať si viac než pôvodne stanovených pätnásť dní. Väčšina kolegov si ich ani všetky neminie. V Tesle panuje sparťanská pracovná morálka. Na rozdiel od Googlu, kde som mal nárok na 25 dní voľna a atmosféra tam bola uvoľnená, príjemná, pokojná. Nároky na prácu a na výkon sú tu extrémne vysoké.
V čom bol Google iný?
Vo všetkom. V Googli som mal dostatok priestoru na všetko. Na oddych, na tréningy, voľný čas. Posilňovňu so sprchami som mal hneď vedľa ofisu. S kolegami v práci sme pravidelne hrávali pingpong a volejbal, chodieval som na lezeckú stenu, tancovať... Každý deň sme mali k dispozícii výborné zdravé raňajky, celodenné snacky, obedy. Keď som dostal z Tesly pracovnú ponuku, dlho som porovnával, premýšľal, zvažoval. Bolo mi jasné, že nová pozícia bude diametrálne odlišná. Všetky benefity ostali v Googli, v Tesle som dostal jediné. Prácu. Mimo epidémie covid-19 prichádzam ráno, pracujem desať hodín a podvečer odchádzam. Žiadne uvoľnenie. Prestávky na obed síce máme, sú však krátke, akurát na to, že sa stihnete najesť a zase pracovať. Vedenie offisu pozýva cateringové spoločnosti a food trucky do jedálne a na parkovisko pred firmu. Obedy nám nehradia, ale umožnia im prísť za nami, aby sme zbytočným cestovaním nestrácali čas.
Tesla neponúka skutočne žiaden zamestnanecký benefit?
Platí zamestnancom väčšinu sumy zdravotného poistenia, to však robí každý významnejší zamestnávateľ v Mountain View. Po odpracovaní minimálne jedného roka máte nárok na sedem týždňov otcovskej dovolenky, čo je na americké pomery skutočný nadštandard. Môžete tiež využiť päť dní tzv. backup care. Ide o dni, keď je dieťa napríklad choré a musí zostať doma, no nemôže s ním byť ani jeden z rodičov. Tesla vám buď sprostredkuje pestúnku alebo môžete dieťa nechať v certifikovanych dennom centre, čo sme v minulosti využili aj my. Každý zamestnanec má tiež nárok na niekoľko hodín bezplatnej psychologickej poradne v prípade psychického vyčerpania alebo vyčerpania zo stresu.
Prečo si sa teda rozhodol vymeniť raj v Googli za teslácky očistec?
Tesla má víziu prinášať ľuďom inovácie a zlepšenia. Vystihuje ju slovíčko „disruption“ (v preklade vyrušenie). Tesla sa snaží kompletne narušiť klasický spôsob, akým ľudia vnímajú autá. Tesla nie je automobilka. Vyrába elektrické autá aj baterky, má vlastný výskum a jej Solar City produkuje solárnu elektrickú energiu v takom veľkom množstve, aké ročne spotrebujú všetky Tesly na svete. Spolu s Teslou si môžete kúpiť solárny panel a do garáže si nainštalovať Power Wall, ktorý v sebe akumuluje energiu zo slnka. Je to, akoby ste ťažili ropu, vlastnili rafinériu aj čerpaciu stanicu. Stávate sa plne autonómny a mobilný, v doprave prestávate byť na komkoľvek závislý. Ekologická a autonómna doprava budúcnosti ma neuveriteľne fascinuje. Najnovšia Tesla má už dojazd viac než 650 km na jedno nabitie. Navyše, spoločnosť vyrába vlastný softvér a autopilota, ktorý ma veľmi zaujal. Práve jeho prínos pre ľudstvo a budúcnosť dopravy bolo to, čo u mňa rozhodlo. Myslím si, že budúcnosť patrí elektrickým a samo jazdiacim autám. Táto vízia ma priviedla do Tesly. V Googli som sa po deviatich rokoch dostal do pohodlného, uvoľneného režimu. Práca bola jednoduchá, už som však výrazne nerástol. Potreboval som zmenu.
TVRDÁ PRACOVNÁ MORÁLKA
Ako si zvládal prvé mesiace?
Bol to tvrdý boj. Nebolo jednoduché preorientovať sa z uvoľnenej atmosféry v Googli na striktný režim, ktorý vládne v Tesle. Počas prvých mesiacov práce na novom projekte odišlo z môjho dvanásťčlenného tímu desať kolegov. Kolega, ktorý tiež prešiel z Google, dal po troch mesiacoch výpoveď a vrátil sa naspäť do Google.
Čo konkrétne máš v tíme autopilota na starosti?
Celý projekt máp priamo v softvéri auta. Môj softvér pripravuje statické informácie o ceste a trase vrátane navigácie. Zaisťuje situácie, kedy kamery nie sú schopné vidieť dostatočne dopredu. Celý autopilot beží na jednom počítači. Nesmie mať žiadne chyby, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť jazdy. Strávil som mesiace hľadaním a opravovaním všetkých chýb. Cieľom je maximálne jedna chyba na sto miliónov najazdených kilometrov.
Máte s manželkou vôbec čas na voľný čas?
Prvých dvanásť mesiacov sme ho nemali. Za štyri roky práce som si už zvykol, že hoci je víkend nemôžem vždy vypnúť kompletne. Keď ideme na víkend kempovať, musím šéfa informovať dopredu, že v sobotu a v nedeľu nebudem na príjme. Keď sa niečo v práci udeje, kolegom je jedno, že je nedeľa a vy ste si vyšli na prechádzku s rodinou. Musíte sadnúť za počítač a dať do poriadku všetko potrebné. Za tie roky som sa zrýchlil vo vlastných procesoch. Pokiaľ dnes nastane nečakaná situácia počas víkendu, dokážem ju vyriešiť za jednu, dve hodiny. V Googli som v práci končil o piatej. Až do druhého rána som mohol zabudnúť na to, že niekde pracujem. Covid nám harmonogram pozmenil. S Catherine si počas dňa robíme veľa prestávok, aby sme ich mohli tráviť s Eliškou. Keď okolo deviatej večer ide spať, sadám za počítač a približne do jednej druhej v noci pracujem.
AUTOPILOT A ELEKTRICKÉ AUTÁ
Jazdíte doma na Tesle?
S mojím vlastným autom som už vyše roka nejazdil. V práci testujem softvér, a to sa dá najlepšie počas jazdy v aute. Máme k dispozícii aktuálne modely. V minulosti som nikdy nebol zaťažený na autá. Bol to pre mňa iba dopravný prostriedok, ktorý mi umožní dostať sa z bodu A do bodu B. Záležalo mi akurát na tom, aby bolo pohodlné a dostatočne priestranné. Tesla moje vnímanie jazdy absolútne zmenila. Je obrovský rozdiel šoférovať elektrické auto. A ešte väčší jazdiť na Tesle. Keď si prvý krát sadla do Tesly moja manželka, si chcela jazdu nahrať na mobilný telefón. Upozornil som ju, nech to neskúša, pretože Tesla má skutočne veľmi vysoké zrýchlenie. Najrýchlejší model S pridá z 0 na 100 km za dva a pol sekundy. To je rýchlejšie ako voľný pád. V okamihu zrýchlenia jej telefón odhodilo do hlavy a ju pritlačilo na zadné sedadlo.
Ako bude podľa teba vyzerať cestovanie budúcnosti?
Všetci svetoví odborníci sa zhodujú, že o dvadsať rokov budú za nás jazdiť autopiloty. Generácia našich školopovinných detí už pravdepodobne nebude vôbec potrebovať vodičák. Na cestách budú samo jazdiace autá s autopilotom. Neviem, či to bude model od Tesly alebo z dielne iného výrobcu. Na projekte autopilota momentálne pracuje približne dvadsať veľkých firiem na svete vrátane Google či General Motors.
Autopilot však už funguje aj dnes...
Autopilot má rôzne stupne. V Tesle sme momentálne na čísle dva. Keď jazdím s rodinou na Lake Tahoe, z 320 kilometrov idem približne 220 na autopilota. Auto ide po diaľnici úplne samé, mmy s Catherine sa môžeme pokojne rozprávať... Keď sa vraciame v nedeľu večer domov, sám šoférujem len malý úsek po kľukatých cestách. Na diaľnici prepnem na autopilota a ten nás dovezie až domov po bránu. Aj ten kľukatý úsek by sme však mohli prejsť autopilom, len by nám to o niečo dlhšie trvalo. Odhadujem, že už o dva, tri roky zvládne prejsť autopilot celý úsek cesty, vrátane diaľnice aj kľukatých cestičiek.
Do akej miery je jazda s autopilotom bezpečná?
Na autopilote som do dnešného dňa najazdil okolo 20 000 km. Samozrejme, boli momenty, keď zlyhal, rovnako, ako sa môže pritrafiť ľudské zlyhanie. Na diaľnici však momentálne vykazuje spoľahlivejšie výsledky ako ľudia. Človek spôsobí na diaľnici viac nehôd ako autopilot. Na bežných cestách je to ešte náročné. Google, ktorý s vývojom autopilota začal ako prvý, na ňom pracuje už dvanásť rokov a stále to ešte úplne nezvládol. Odhadujem, že v priebehu piatich rokov sa kvalita autopilotov na cestách vyrovná dnešnej úrovni jazdy po diaľniciach.
ELON MUSK
Stretávaš sa pracovne aj s majiteľom Tesly, excentrickým vizionárom Elonom Muskom?
Niekoľko krát sme sa stretli na mítingoch. Nikdy to nebol príjemný zážitok. Elon je nekonvenčný, tvrdý a neľútostný šéf. Má výnimočne vedomosti a schopnosti. Oddelenie autopilota tvorí zhruba stopäťdesiačlenný tím. Tesla ako taká má okolo 45 000 zamestnancov. Elon šéfuje okrem Tesly napríklad aj Space X. Napriek tomu, že riadi obrovské firmy, na mítingoch dokáže ísť do najhlbších odborných detailov. Po technickej a odbornej stránke je to geniálny šéf. Po ľudskej sa to však nedá úplne povedať. V každom prípade je to jedinečný vizionár. Softvér autopilota je stále v rannej fáze vývoja a Elon je však jeden z našich najväčších testérov. Každý víkend chce, aby sme mu do auta nainštalovali najnovšiu verziu. Keď niečo nevyjde, pošle všetkým vo firme naštvaný e-mail. Pri štylizácii a výbere slov si nekladie servítku pred ústa. Veľmi však oceňujem fakt, že keď Elon napíše nahnevaný e-mail, že niečo nefunguje, hociktorý softvérový inžinier pracujúci na projekte mu priamo e-mailom odpovie a informuje ho o ďalších krokoch riešenia problému. Elon to úplne akceptuje. Rovnako, ako keby by mu písal riaditeľ alebo manažér.