Dobré noviny
Prečo odkladáme tie najjednoduchšie úlohy? Vieme tomu predísť úplne jednoducho a rýchlo
Dominik Slavkovský
Dominik Slavkovský

Prečo odkladáme tie najjednoduchšie úlohy? Vieme tomu predísť úplne jednoducho a rýchlo

Photo by Magnet.me
Photo by Magnet.me — Foto: Unsplash

Záhadou ostáva, prečo odkladáme aj tie najjednoduchšie veci na neskôr.

BRATISLAVA 7. mája - Určite sa vám stalo, že ste mali napísať mail alebo si dohodnúť stretnutie u lekára. Nespravili ste to však v ten daný moment a začali ste to odkladať. Je možné, že práve preto ste si z obyčajnej veci, ktorá by zabrala tridsať sekúnd, spôsobili stres na niekoľko dní. A pritom úplne zbytočne.

Je v poriadku, ak si ťažšie a časovo náročnejšie úlohy plánujete a odkladáte na neskôr. Je tiež pochopiteľne, že pred nimi máte akýsi rešpekt, možno aj obavu. Záhadou ale ostáva, prečo niečo podobné robíme aj pri tých najjednoduchších úlohách, ako sú napríklad vyplnenie formulára alebo opravenie niečoho v textovom dokumente.

Strácame čas premýšľaním, prečo sa nám nechce

Namiesto toho, aby sme to urobili hneď, strácame oveľa viac času zbytočným rozmýšľaním, prečo sa nám do toho nechce. Z malej krevetky sa zrazu v našej hlave stane obrovská veľryba.

„Prokrastinácia je dobrovoľné oddialenie činnosti, ktorú musíme vykonať. Vieme pritom, že to bude len horšie,“ hovorí profesor psychológie. Čím neskôr sa k odloženej úlohe dostaneme, tým to bude pre nás väčší stres, ktorý nám bude zhoršovať nielen spánok, ale hlavne našu efektivitu riešenia problémov.

Tiež môže zhoršiť naše vzťahy s ostatnými, keďže pre prokrastináciu často odkladáme veci, ktoré sme im sľúbili a čakajú na ne. Zaujímavé je, že človek si to plne uvedomuje a je na seba za to potom ešte viac nahnevaný. Tomuto javu viete predísť a dokonca aj pritom zvýšiť vašu efektivitu pri vykonávaní úloh.

Tu je pár tipov, ako na to:

  • Ak zistíte, že máte niečo spraviť, nerozmýšľajte nad tým, prečo je to zložité a prečo sa vám do toho nechce. Rozmýšľajte skôr, aký by bol ďalší krok k tomu, aby ste tú úlohu splnili.
  • Dajte si aj na tie menšie úlohy nejaký konečný termín a držte sa ho. Čím skôr to bude, tým ľahšie pre vás. Často sa k veľkým úlohám dostaneme skôr vďaka tomu, že majú nejaký finálny termín.
  • 2-minútové pravidlo. Ak existuje nejaká úloha, ktorú viete spraviť pod 2 minúty, urobte ju okamžite. Zaberie vám to totiž menej času, než keby ste si začali plánovať, kedy ju reálne pôjdete urobiť.
  • Zaraďte menšie veci medzi tie väčšie. Ak ste napríklad v strede varenia, začnite popri tom robiť aj menšie úlohy, do ktorých sa vám predtým nechcelo. Veď už aj tak niečo robíte. Zvýšite tak rapídne efektivitu svojej práce a budete sa za to cítiť veľmi dobre.
  • Rozmýšľajte nad vašimi úlohami pozitívne. Nájdite na každej jednej nejakú dobrú vec, poprípade niečo nové, čo sa vďaka tomu môžete naučiť.

Keď niečo spravíte hneď, zistíte, že to bolo oveľa jednoduchšie, než ste si pôvodne mysleli. Vedci však odporúčajú, aby ste na seba neboli príliš tvrdý. Ak si občas odpustíte, že ste prokrastinovali, máte väčšiu šancu, že sa to v budúcnosti už nezopakuje. Vyskúšajte to hneď a urobte jednu malú úlohu, ktorú už dlhšie odkladáte. Dajte nám vedieť, aká to bola!

Už ste čítali?