Auto s legendárnym zvukom a ikonickým vzhľadom. Posledného trabanta vyrobili pred 30 rokmi
TASR, Dobré noviny
TASR, Dobré noviny

Auto s legendárnym zvukom a ikonickým vzhľadom. Posledného trabanta vyrobili pred 30 rokmi

Posledné trabanty, symboly nemeckého socialistického automobilového priemyslu, opustili fabriku vo Zwickau 30. apríla 1991.

Ilustračné foto — Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Zwickau/Bratislava 6. novembra (TASR) - Kto by nepoznal trabanta? Legendárne auto, ktoré dlhé roky brázdilo cesty bývalých socialistických krajín, patrí medzi symboly socializmu. V piatok 30. apríla je to 30 rokov, čo posledné trabanty opustili fabriku vo Zwickau.

V deň 40. výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie (VOSR) 7. novembra 1957 uzrel svetlo sveta v bývalej Nemeckej demokratickej republike (NDR) v automobilke Sachsenring v saskom meste Zwickau prvý model Trabant P50, automobilový symbol bývalej socialistickej časti dnešnej zjednotenej Spolkovej republiky Nemecko.

Meno vybrali zamestnanci

Do konca roku 1957 bolo vo fabrike Sachsenring vyrobených 50 modelov Trabant P50, tiež označovaných ako Trabant 500. Názov trabant vyhral v ankete medzi zamestnancami automobilky. Najväčšiu inováciu z hľadiska automobilového priemyslu priniesla vtedajšia východonemecká automobilka v použití duroplastu na výrobu jednotlivých dielov karosérie.

Trabant.
Trabant. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Trabant mal samonosnú oceľovú karosériu obalenú do karosárskych duroplastových dielov. Návrhári a konštruktéri zvolili duroplast vďaka lacnej výrobe z odpadovej bavlny dovezenej z bývalého Zväzu sovietskych socialistických republík (ZSSR) a umelej živice. NDR sa tak vyhla vysokým finančným nákladom na dovoz ocele.

Charakteristický zvuk

Už prvý model trabantu mal moderné nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies. Auto sa vyznačovalo skromným interiérom vhodným pre šoféra a troch pasažierov. Asi najcharakteristickejšou vlastnosťou tohto, ale aj ďalších modelov trabantu bol jeho zvuk, ktorý automobil vyludzoval vďaka vzduchom chladenému dvojtaktnému motoru.

Model Trabant P50 sa vyrábal do roku 1962, kedy ho nahradil Trabant 600, ktorý na rozdiel od svojho staršieho brata dostal pod kapotu silnejší, ale tiež dvojtaktný motor s objemom 0,6 litra. Ten umožňoval trabantu zrýchlenie z 0 na 100 km za 21 sekúnd. Maximálnu rýchlosť, ktorú dokázal trabant dosiahnuť bola 112 km/h.

Tento typ motora mal aj ďalší a najrozšírenejší model Trabant 601, ktorý sa začal vyrábať už v roku 1964. Trabant 601 bol pre zákazníkov k dispozícii v troch základných verziách: Štandard, S a de Luxe. Vyrábala sa aj verzia Kombi či Tramp, ktorá mala plátennú strechu a dvere. verziu Tramp vo veľkej miere využívala vtedajšia východonemecká polícia.

Tri milióny trabantov

Koncom 80. rokov 20. storočia začali vývojári vyvíjať ďalší model s označením 1.1. Ten sa od svojich predchodcov neodlišoval len výraznou zmenou prednej a zadnej časti karosérie, ale predovšetkým motorom. Ten už nebol dvojtaktný, ale štvortaktný. Prvý Trabant 1.1 so štvortaktným motorom zišiel z výrobnej linky v roku 1988.

Trabant.
Trabant. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Posledné trabanty, symboly nemeckého socialistického automobilového priemyslu, opustili fabriku vo Zwickau 30. apríla 1991. Počas 34 rokov sa vyrobilo viac ako tri milióny trabantov. Vyvážali sa do všetkých vtedajších socialistických krajín vrátane vtedajšieho Československa, do ktorého sa priviezlo viac ako 130 000 kusov.

Už ste čítali?

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…

Mamou v dobe covidu: Nevedeli sme, čo nás čaká. Slovenky priznali,…

Strach o seba, aj dieťatko. Mamy musia s príchodom nového člena rodiny…

Chlapcov hnevá pri šachu aj futbale. Talentovaná rómska šachistka…

Šachistka Agátka Berková dokonca remizovala s ruským šachovým…

Uznávaná virologička: Prekonali ste covid-19? Toto by ste mali…

Vyšiel vám pozitívny test na covid-19? Prekonali ste ochorenie s miernymi…