Začínali so zdrapom papiera a s krabicou zákuskov. Teraz ročne vybavia viac ako 10-tisíc objednávok
Prvé roky boli len o priamom predaji a referenciách, bez akejkoľvek reklamy. V podstate ich poznali iba prevádzkari, nákupcovia či majitelia prevádzok. Od začiatku dbali na chuťovú vyladenosť a kvalitné suroviny aj za cenu vyšších nákladov.
Norbert Szarka a Tomáš Tatarka veľmi rýchlo pochopili, že vysoká škola nebude ich šálkou kávy. Mali 18 rokov, túžili sa postaviť na vlastné nohy, byť nezávislí a samostatní. Vybrali sa na skusy do Anglicka.
Chalanov zo Slovenska čakali najskôr rôzne menej kvalifikované práce, nezľakli sa však ničoho a pracovali napríklad aj v Kráľovskej opere na Covent Garden, kde obsluhovali v saku a bielych rukavičkách londýnsku smotánku. Aj vďaka týmto skúsenostiam sa stali húževnatejšími, otvorenejšími a tolerantnejšími. „Pracovali sme v gastro sektore a do značnej miery nás formovali konkrétni ľudia, konkrétne miesta, vône a chute, ktoré nám Londýn ponúkal. Pochopili sme, že aj gastro môže byť celkom seriózny a výnosný biznis,“ spomína Norbert.
Tovar, ktorý vyčarí úsmev na perách
Keď sa po šiestich rokoch vrátili domov na Slovensko, chceli podnikať práve v gastro priemysle. Prvé pokusy im celkom nevyšli, a tak prenajali svoje priestory čerstvým absolventom cukrárskeho remesla, ktorí v nich plánovali vyrábať punčové rezy a špice. To bol vlastne prvý bližší kontakt Norberta a Tomáša s cukrárskou výrobou. Teda skôr mal byť, keďže spomínaní nájomcovia sa rozhádali ešte skôr, ako začali s pečením. Norbertovi a Tomášovi sa však táto myšlienka zapáčila.
„Na trhu medzi cukrárskymi výrobami chýbala kvalita, konkurencia, flexibilita, ale hlavne niečo nové a iné. Aj z obchodného hľadiska bol koláčik skvelý produkt. Ľudia nás vítali s úsmevom na tvári a tešili sa na vzorky. Takéto pozitívne emócie totiž nevzbudzujú všetky produkty, nie je to samozrejmosť,“ vysvetľuje Norbert Szarka.
Obiehanie kaviarní prinieslo ovocie
Trvalo rok, kým sa im podarilo plán zrealizovať. Zamestnali prvú cukrárku a vedúcu výroby zároveň. Spoločne zadefinovali základné chute a prvé portfólio Cukrari.sk. Pri spomienkach na začiatky sa Norbert usmieva. „So zdrapom papiera v ruke a s plnou krabicou zákuskov sme obchádzali bratislavské kaviarne a reštaurácie. Rozdávali sme vzorky a zbierali dôležitú spätnú väzbu,“ hovorí.
Prvé roky podnikania boli len o priamom predaji a referenciách, bez akejkoľvek reklamy. V podstate ich poznali iba prevádzkari, nákupcovia či majitelia prevádzok. Od začiatku dbali na chuťovú vyladenosť a kvalitné suroviny aj za cenu vyšších nákladov. Na cheesecake napríklad používajú syr Philadelphia a pri výrobe sa vyhýbajú margarínu či umelým farbivám. Aj preto sa im darilo čoraz viac.
Torta na pár klikov
Rozhodnutie predávať torty aj cez e-shop bolo logickým vývojom. Najskôr skúšali Wordpress, no vždy sa po čase dostali do mŕtveho bodu. „Hľadali sme overené, stabilné riešenie s potenciálom, jednoduchou ovládateľnosťou, možnosťami pridávania nových funkcií a prepojením na náš interný ekonomický a skladový systém. Na základe referencií sme našli víťaza – spoločnosť Shoptet. Aktuálne e-shop patrí medzi naše najsilnejšie obchodné kanály,“ konštatuje Norbert Szarka.
Domáca torta či mamine pečené buchty budú mať podľa Norberta Szarku vždy svoje pevné miesto a čaro u konečného konzumenta. Spomienkam, emóciám, vôni či spoločným chvíľam pri pečení aj obyčajnej bublaniny u babičky totiž nedokáže konkurovať žiadna cukráreň. „Žijeme však v rýchlej dobe a je prirodzené, že nie každý má priestor a čas doma vypekať. Tu na scénu prichádzame my, stačí pár klikov na www.cukrari.sk, v košíku si zvoliť želaný termín a miesto doručenia a máte napečené.“
A aké sú chute Slovákov? Najpredávanejšia na e-shope je momentálne čokoládovo-malinová torta Forêt Noire, nasleduje Oreo Cheesecake a torta Raw & Vegan Mix Cake, ktorá je vyskladaná z troch druhov dezertov. Celkovo sa najväčšej obľube tešia moderné torty.

Káva, zmrzlina aj chránená dielňa
Pri tortách sa však Norbert Szarka a Tomáš Tatarka nezastavili. Pridali remeselnú zmrzlinu a vlastnú značku kávy a dnes pre partnerov predstavujú fullservisovú cukrársku výrobu. Okrem toho vo firme majú aj chránenú dielňu.
„V rodinnom kruhu máme zdravotne hendikepovaného chlapca, vlastne už muža, ktorý mal dlhodobo problém s umiestnením na trhu práce. Začalo sa to skôr ako taká vzájomná pomoc a podpora. Dnes máme oficiálny štatút chránenej dielne a zamestnávame viacerých zdravotne hendikepovaných,“ približuje Norbert Szarka.
Pre spoločnosti, ktoré majú viac ako 20 zamestnancov, ponúkajú výrobky napríklad na vianočné večierky, porady či oslavy s možnosťou 100 % náhradného plnenia.
Najťažší bod kariéry? Covid-19
Gastro segment tvoril pred covidom pre Cukrari.sk skoro 80 % tržieb, takže prepad bol citeľný a pre firmu išlo zatiaľ o najťažšie chvíle. „Celý gastro segment bol paralyzovaný, odberateľská sieť prerušená. Museli sme sa rýchlo prispôsobiť situácii a dnes viem, že aj keď sme ešte celkom nevyhrali, sme na dobrej ceste. Našu pozornosť sme venovali vylepšovaniu e-shopu a vylaďovaniu služieb pre koncového zákazníka. Oplatilo sa, máme dobrých zákazníkov, vďaka ktorým sme zatiaľ všetky bitky s covidom vyhrali.“
A aké sú jeho rady pre budúcich podnikateľov? Im sa oplatila vytrvalosť, trpezlivosť, ale aj nespokojnosť a skutočný záujem byť najlepší. Prvé roky podnikania pracovali za symbolické mzdy. Výhodou bolo, že ešte nemali záväzky, preto si niečo také mohli dovoliť. „Dôležité je tiež zázemie, ktoré vás vie podporiť, a teraz nemyslím finančne. Čo sa týka otvorenia e-shopu, myslím, že je kľúčové, či prichádzate na trh s niečím novým, prípadne vlastným, alebo vstupujete do vysoko konkurenčného prostredia. Ak máte niečo vlastné, rozhodne nemá zmysel nič naťahovať a treba si vytvoriť e-shop.“