Život, ktorý tam vôbec nemal byť. Vedci v extrémnych podmienkach natrafili na podivné tvory
Ľubomíra Somodiová

Vedci na Antarktíde náhodou narazili na nečakané formy života hlboko pod ľadovcovým šelfom. Novoobjavené organizmy sú podľa vedcov možným kľúčom k objaveniu doposiaľ nepreskúmaného „sveta“.

Život, ktorý sa neriadi známymi pravidlami. — Foto: Reprofoto: Twitter/ British Antarctic Surve

ANTARTÍDA 16. februára - Geológovia robili výskum na Šelfovovom ľadovci Filchner-Ronne, ktorý sa nachádza vo Weddellovom mori pri pobreží Antarktídy. Na šelfe robili vrt, za účelom zozbierania vzoriek bahna. Narazili však na skalu, s ktorou boli „pevne spojené“ podivné stvorenia, žijúce v tme a v mraze.

Vedcov život v nehostinných podmienkach prekvapil

Neskôr sa ukázalo, že ide o hubky a niekoľko doteraz neznámych druhov. Podľa vedcov je to prekvapivý objav, pretože neočakávali, že v takýchto extrémnych podmienkach, ďaleko od slnečných lúčov a akéhokoľvek jedla, sa bude nachádzať život.

„Vidieť na tomto mieste tieto živočíchy, bolo ohromným prekvapením,“ priznáva biológ Huw Griffiths, vedúci autor novej štúdie dokumentujúcej objav. „Je to asi 160 kilometrov ďalej pod ľadovým šelfom, než sme doposiaľ zaznamenali hubku.“

Nové otázky

Územia pod plávajúcimi ľadovcovými šelfmi patria k najmenej preskúmaným biotopom na Zemi. Aby vedci videli, čo sa deje pod obrovskou masou ľadu, vyvŕtajú diery a spúšťajú nimi kamery. Tentokrát však vedcov objav úplne zmiatol a priniesol im nové otázky.

Ak by bolo na mieste veľa slnečného žiarenia a dostatok jedla, prevládali by tam živočíchy, ktoré získavajú potravu filtráciou vody. Tvrdí Griffiths.

„Nejakým neznámym spôsobom by živočíchy, ktoré získavajú potravu filtráciou vody mohli prežiť. Môže ísť o úplne nové druhy alebo o neuveriteľne schopné verzie toho, čo normálne prežije na Antarktíde. Zatiaľ to však nie je jasné. Môj odhad je, že ide o nové druhy,“ vysvetľuje a dodáva: „Ak žijú v takých extrémnych podmienkach, ako tu, pravdepodobne sú špeciálne prispôsobené tomu, aby tam prežili. Existuje veľká šanca, že by mohli ísť o týždne, mesiace a roky bez jedla - na to, aby to zvládli, musia byť dosť odolné.“

Výzva do budúcna

Podľa jeho slov by sme sa od týchto odolných organizmov mohli mať príležitosť poučiť sa, ako prežiť v extrémnych podmienkach a využiť to na lekárske, technické alebo iné vedecké účely.

Aby vedci zistili viac o nezvyčajných tvoroch žijúcich hlboko v ľadovci, potrebujú ďalší výskum. „Podporuje to myšlienku, že existuje celý svet, o ktorom nič nevieme. Tam dole môže byť oveľa viac takýchto skál, ktoré môžu predstavovať obrovský habitat, o ktorom sme nevedeli, že existuje,“ dodal.

„Vyvoláva to toľko otázok... Na Zemi existuje život, ktorý sa neriadi pravidlami, ktorým rozumejú biológovia,“  uzavrel.

Zdroj: CNN News