Vedci objavili Achillovu pätu rakoviny. Môže viesť k úplne novým spôsobom liečby
Ľubomíra Somodiová

Najnovšia štúdia naznačuje, že vedci odhalili slabinu rakovinových buniek, ktorá by mohla byť v budúcnosti užitočná pri vývoji liekov proti tomuto nádorovému ochoreniu.

Ilustračná foto. — Foto: TASR/AP

BRATISLAVA 13. februára - Čím sa líšia rakovinové bunky od tých bežných v našom tele? Dajú sa tieto rozdiely využiť proti ním samotným? Táto otázka trápi vedcov zaoberajúcich sa rakovinou už niekoľko desaťročí.

Najnovšia štúdia publikovaná v magazíne Nature, naznačuje, že vedci odhalili slabinu rakovinových buniek, ktorá by mohla byť v budúcnosti užitočná pri vývoji liekov proti tomuto ochoreniu.

„Myslíme si, že sme našli možnú zraniteľnosť rakovinových buniek s abnormálnym počtom chromozómov,“ píše v tlačovej správe Technickej univerzity v Kaiserslauterne Zuzana Storchová, molekulárna genetička a spoluautorka novej štúdie, ktorá je pôvodom z Českej republiky.

Nadmerný počet chromozómov

Aneuploidia je jedným z rizikových faktorov rakoviny. Ide o genetickú mutáciu, kedy dochádza je málo alebo nadbytok chromozómov v jednotlivých bunkách,

Chromozómy dedíme od svojich rodičov - 23 chromozómov od matky a 23 chromozómov od otca, čiže spolu máme dve sady po 23 chromozómoch, resp. 46 chromozómov v jednej bunke, ktoré sú nositeľmi genetickej informácie. Pri zhubných nádoroch, ktoré často obsahujú aneuploidné rakovinové bunky, je počet chromozómov vyšší – 60 až 90 chromozómov.

Jedna z príčin zhubného ochorenia

V čom spočíva prevrat najnovšieho výskumu? Vedci si dlho mysleli, že aneuplidia je len vedľajším účinkom rakoviny a teda, že sa počet chromozómov v bunke zvýši, až po tom, čo sa stane rakovinovou.

Ukázalo sa však, že bunky so zvýšeným počtom chromozómov, môžu byť jednou z príčin vzniku ochorenia. Približne 90% nádorov na orgánoch, ako je rakovina prsníka a hrubého čreva, a 75% zhubných ochorení krvi je aneuploidných.

Kľúč protirakovinovej liečby

Vedecký tím z Nemecka, Izraela, Talianska a Spojených štátov amerických robil rozsiahle experimenty na tisícke vzoriek buniek od onkologických pacientov, ako aj na rakovinových bunkách kultivovaných v laboratóriu. Podarilo sa im identifikovať proteín (KIF18A), ktorý hrá rozhodujúcu úlohu pri mechanizme delenia chromozómov v aneuploidných rakovinových bunkách.

Keď v skúmaných bunkách s nadmerným počtom chromozómov zablokovali tvorbu tejto bielkoviny, bunky jednoducho stratili schopnosť prežiť a odumierali častejšie než bunky s normálnym počtom chromozómov.

Bielkovina KIF18A by sa tak mohla stať kľúčom protirakovinovej liečby. „Je potrebné zdôrazniť, že štúdia sa uskutočňovala iba v skúmavkách a nie na skutočných nádoroch, a aby bolo možné ju previesť do liečby pacientov s rakovinou, je potrebné vykonať ešte veľa následných štúdií. Ak by sa to potvrdilo na pacientoch, naše nálezy by mali niekoľko dôležitých lekárskych dôsledkov,“ dodal doktor Uri Ben-David z Tel Avivskej univerzity, ktorý sa na štúdii podieľal.

Zdroj: Sme.sk, news-medical