Vedci objavili najmenšieho plaza na Zemi. Je menší ako necht

Vedci objavili najmenšieho plaza na Zemi. Je menší ako necht

Najmenší plaz na svete - kriticky ohrozený chameleón.
Najmenší plaz na svete - kriticky ohrozený chameleón. — Foto: TASR/AP

Mníchov 6. februára (TASR) - Nemecko-madagaskarská vedecká expedícia objavila na Madagaskare dosiaľ najmenšieho plaza, aký žije na Zemi. Ide o poddruh chameleóna s názvom Brookesia nana, ktorý má dĺžku približne dva centimetre.

Je to najmenší spomedzi približne 11.500 známych druhov plazov, tvrdí Bavorská štátna zbierka zoológie v Mníchove (ZSM), informovala v piatok stanica BBC. Samček vrátane chvosta meria len 22 milimetrov, samička 29 milimetrov.

Pred predátormi sa ukrýva v steblách tráv

„Tento chameleón sa vyskytuje výlučne v horskom dažďovom pralese na severe Madagaskaru a môže mu hroziť vyhynutie,“ píše sa v časopise Scientific Reports.

Vedci zistili, že novoobjavený „nano-chameleón“ loví roztoče a pred predátormi sa ukrýva na steblách tráv.

Kriticky ohrozený

Vedci vo svojej správe odporučili, aby bol nový chameleón uvedený na Červený zoznam ohrozených druhov Medzinárodnej únie pre ochranu prírody (IUCN) ako kriticky ohrozený so zámerom jeho ochrany, ako aj ochrany jeho biotopu.