Dobré noviny
V Česku postavia prvú vysokorýchlostnú trať. Vlaky na nej pôjdu rýchlosťou vyše 300 km/h
Ľubomíra Somodiová
Ľubomíra Somodiová

V Česku postavia prvú vysokorýchlostnú trať. Vlaky na nej pôjdu rýchlosťou vyše 300 km/h

Takto by mal vyzerať nový terminál.
Takto by mal vyzerať nový terminál. — Foto: Správa železnic/Vizualizace Dousek-Zaborský

V Českej republike vyrastie prvý terminál vysokorýchlostnej železnice a trať, po ktorej budú môcť premávať vlaky rýchlosťou viac ako 300km/km za hodinu. 

PRAHA 14. januára - Nová česká vysokorýchlostná trať by mala začínať v stanici Praha-Běchovice a pokračovať bude ďalej na východ smerom na Brno. Spáva železníc nedávno podpísala zmluvu na zákazku prvého úseku trate a ukázala, ako bude vyzerať nový terminál, ktorý bude stáť v pri Nehvizdoch, ktoré sa nachádzajú pár kilometrov východne od hlavného mesta a v blízkosti diaľnice D11.

Slúžiť by tak mal najmä obyvateľom severovýchodnej časti Stredočeského kraja a priľahlých oblastí Prahy.

Výstavba začne najskôr v roku 2025

Správa železníc vybrala finálnu podobu stanice z 21 domácich, ale aj zahraničných návrhov, ktoré sa do súťaže zapojili. Nakoniec vyhral návrh od Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha.

Realizácia stavby by mala našich západných susedov stáť 780 miliónov českých korún, čo je v prepočte 29,8 milióna eur.

Moderný terminál sa bude nachádzať na prvom pilotnom úseku vysokorýchlostnej železnice medzi Běchovicami  a Poříčaním. Správa železníc by na neho neskôr rada nadviazala predĺžením vysokorýchlostnej trati (VRT) smerom k Brnu a Hradci Králové, ale to je zatiaľ hudba budúcnosti. Len spomínaný prvý úsek sa nezačne realizovať skôr ako v rokoch 2025 či 2026. 

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Foto: Správa železnic

Prestupový uzol

Zmyslom vybudovania tejto periférnej stanice je predovšetkým umožniť, aby obyvatelia v jej okolí mohli využiť benefity vysokorýchlostnej trate bez toho, aby museli zachádzať do centra Prahy.

Terminál, ktorým by podľa odhadov malo prejsť denne až 20-tisíc ľudí, by mal v budúcnosti slúžiť ako prestupový uzol medzi dvoma vysokorýchlostnými traťami (jedna v smere Praha-Brno a druhá Praha-Hradec a ďalej do Poľska) a tiež ako prestupný bod na regionálnu železničnú aj autobusovú dopravu. Vzhľadom k veľkokapacitnému parkovisku bude zapojený do systému P + R ((za)parkuj a choď (verejnou dopravou)).

Česko-francúzsko-britské konzorcium  

V pláne je, aby nové úseky umožnili jazdu rýchlosťou 300 až 320 kilometrov za hodinu, pričom Správa železníc podpísala zmluvu na zákazku v hodnote 7 miliónov eur na projekt prvého úseku vysokorýchlostnej železnice z Běchovice do Poříčany, a to s česko-francúzsko-britským konzorciom SUDOP Praha , Egis Rail a Mott MacDonald.

Zdroj: Czech crunch

Už ste čítali?

Daniel Hassan.

Sudánsko-slovenský lekár Daniel Hassan: Mojím vzorom bol primár Blažej z Nemocnice na okraji mesta

Najkrajších 10 rokov života vraj prežil v hospici s nevyliečiteľne chorými…

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…