V Česku postavia prvú vysokorýchlostnú trať. Vlaky na nej pôjdu rýchlosťou vyše 300 km/h
V Českej republike vyrastie prvý terminál vysokorýchlostnej železnice a trať, po ktorej budú môcť premávať vlaky rýchlosťou viac ako 300km/km za hodinu.
PRAHA 14. januára - Nová česká vysokorýchlostná trať by mala začínať v stanici Praha-Běchovice a pokračovať bude ďalej na východ smerom na Brno. Spáva železníc nedávno podpísala zmluvu na zákazku prvého úseku trate a ukázala, ako bude vyzerať nový terminál, ktorý bude stáť v pri Nehvizdoch, ktoré sa nachádzajú pár kilometrov východne od hlavného mesta a v blízkosti diaľnice D11.
Slúžiť by tak mal najmä obyvateľom severovýchodnej časti Stredočeského kraja a priľahlých oblastí Prahy.
Výstavba začne najskôr v roku 2025
Správa železníc vybrala finálnu podobu stanice z 21 domácich, ale aj zahraničných návrhov, ktoré sa do súťaže zapojili. Nakoniec vyhral návrh od Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha.
Realizácia stavby by mala našich západných susedov stáť 780 miliónov českých korún, čo je v prepočte 29,8 milióna eur.
Moderný terminál sa bude nachádzať na prvom pilotnom úseku vysokorýchlostnej železnice medzi Běchovicami a Poříčaním. Správa železníc by na neho neskôr rada nadviazala predĺžením vysokorýchlostnej trati (VRT) smerom k Brnu a Hradci Králové, ale to je zatiaľ hudba budúcnosti. Len spomínaný prvý úsek sa nezačne realizovať skôr ako v rokoch 2025 či 2026.
Prestupový uzol
Zmyslom vybudovania tejto periférnej stanice je predovšetkým umožniť, aby obyvatelia v jej okolí mohli využiť benefity vysokorýchlostnej trate bez toho, aby museli zachádzať do centra Prahy.
Terminál, ktorým by podľa odhadov malo prejsť denne až 20-tisíc ľudí, by mal v budúcnosti slúžiť ako prestupový uzol medzi dvoma vysokorýchlostnými traťami (jedna v smere Praha-Brno a druhá Praha-Hradec a ďalej do Poľska) a tiež ako prestupný bod na regionálnu železničnú aj autobusovú dopravu. Vzhľadom k veľkokapacitnému parkovisku bude zapojený do systému P + R ((za)parkuj a choď (verejnou dopravou)).
Česko-francúzsko-britské konzorcium
V pláne je, aby nové úseky umožnili jazdu rýchlosťou 300 až 320 kilometrov za hodinu, pričom Správa železníc podpísala zmluvu na zákazku v hodnote 7 miliónov eur na projekt prvého úseku vysokorýchlostnej železnice z Běchovice do Poříčany, a to s česko-francúzsko-britským konzorciom SUDOP Praha , Egis Rail a Mott MacDonald.
Zdroj: Czech crunch