Dobré noviny
V Česku postavia prvú vysokorýchlostnú trať. Vlaky na nej pôjdu rýchlosťou vyše 300 km/h
Ľubomíra Somodiová
Ľubomíra Somodiová

V Česku postavia prvú vysokorýchlostnú trať. Vlaky na nej pôjdu rýchlosťou vyše 300 km/h

Takto by mal vyzerať nový terminál.
Takto by mal vyzerať nový terminál. — Foto: Správa železnic/Vizualizace Dousek-Zaborský

V Českej republike vyrastie prvý terminál vysokorýchlostnej železnice a trať, po ktorej budú môcť premávať vlaky rýchlosťou viac ako 300km/km za hodinu. 

PRAHA 14. januára - Nová česká vysokorýchlostná trať by mala začínať v stanici Praha-Běchovice a pokračovať bude ďalej na východ smerom na Brno. Spáva železníc nedávno podpísala zmluvu na zákazku prvého úseku trate a ukázala, ako bude vyzerať nový terminál, ktorý bude stáť v pri Nehvizdoch, ktoré sa nachádzajú pár kilometrov východne od hlavného mesta a v blízkosti diaľnice D11.

Slúžiť by tak mal najmä obyvateľom severovýchodnej časti Stredočeského kraja a priľahlých oblastí Prahy.

Výstavba začne najskôr v roku 2025

Správa železníc vybrala finálnu podobu stanice z 21 domácich, ale aj zahraničných návrhov, ktoré sa do súťaže zapojili. Nakoniec vyhral návrh od Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha.

Realizácia stavby by mala našich západných susedov stáť 780 miliónov českých korún, čo je v prepočte 29,8 milióna eur.

Moderný terminál sa bude nachádzať na prvom pilotnom úseku vysokorýchlostnej železnice medzi Běchovicami  a Poříčaním. Správa železníc by na neho neskôr rada nadviazala predĺžením vysokorýchlostnej trati (VRT) smerom k Brnu a Hradci Králové, ale to je zatiaľ hudba budúcnosti. Len spomínaný prvý úsek sa nezačne realizovať skôr ako v rokoch 2025 či 2026. 

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Foto: Správa železnic

Prestupový uzol

Zmyslom vybudovania tejto periférnej stanice je predovšetkým umožniť, aby obyvatelia v jej okolí mohli využiť benefity vysokorýchlostnej trate bez toho, aby museli zachádzať do centra Prahy.

Terminál, ktorým by podľa odhadov malo prejsť denne až 20-tisíc ľudí, by mal v budúcnosti slúžiť ako prestupový uzol medzi dvoma vysokorýchlostnými traťami (jedna v smere Praha-Brno a druhá Praha-Hradec a ďalej do Poľska) a tiež ako prestupný bod na regionálnu železničnú aj autobusovú dopravu. Vzhľadom k veľkokapacitnému parkovisku bude zapojený do systému P + R ((za)parkuj a choď (verejnou dopravou)).

Česko-francúzsko-britské konzorcium  

V pláne je, aby nové úseky umožnili jazdu rýchlosťou 300 až 320 kilometrov za hodinu, pričom Správa železníc podpísala zmluvu na zákazku v hodnote 7 miliónov eur na projekt prvého úseku vysokorýchlostnej železnice z Běchovice do Poříčany, a to s česko-francúzsko-britským konzorciom SUDOP Praha , Egis Rail a Mott MacDonald.

Zdroj: Czech crunch

Už ste čítali?