Slovenskom sa šíri krásna výzva: Malými skutkami sa ľudia snažia spraviť lepší svet do Vianoc. Ako sa zapojiť?
Do výzvy #LepšíSvetDoVianoc sa zapojili influenceri aj Dobré noviny. Krabičkou s prekvapením sa môžete k tomuto nádhernému nápadu pridať do 23. decembra aj vy.
BRATISLAVA 11. decembra - Malý skutok dobra, ktorý spravíme, dokáže zmeniť svet. Veríte? Odvážnu úlohu s týmto zadaním vymyslel pre žiakov vo filme Pošli to ďalej (Pay It Forward) ich nový učiteľ. Malý Trevor prišiel so zaujímavým nápadom. Stačí, ak spravíte dobrý skutok pre neznámeho človeka. Ako poďakovanie ho požiadate, aby urobil to isté pre niekoho ďalšieho. Drobným prejavom nezištnosti dokážeme podľa filmového hrdinu vyvolať efekt domina a zaplaviť svet dobrými skutkami.
Môže však tento veľkolepý rozprávkový plán v reálnom svete skutočne fungovať?
Obdarovávanie druhých nás robí šťastnejšími
Na tému konania dobrých skutkov robili odborníci vo svete viacero výskumov. Výsledky priniesli zaujímavé zistenie. „Pokiaľ mám istú sumu peňazí, je rozdiel, či ju miniem na seba, alebo za ňu obdarujem niekoho iného. Ak sa rozhodnem potešiť druhého človeka, budem šťastnejší. Navyše, ak si opakovane kupujeme podobné veci sami pre seba, naše nadšenie a spokojnosť z nich za krátko opadne. Ak ale pravidelne obdarúvame niekoho iného, naše subjektívne pocity šťastia a spokojnosti rastú naďalej,“ vysvetľuje psychológ a autor slovenského Experimentu šťastia, Patrik Pauko.
Upozorňuje tiež na fenomén adaptačného hedonizmu, ktorý nám ničí dlhodobú radosť zo získaného „pokladu“.
„Všetci to poznáme. Keď získame vec, po ktorej sme túžili, cítime sa úžasne. Po chvíli si však na ňu zvykneme. Stále sa z nej tešíme, prvotné nadšenie však postupne opadá. Po dlhšom čase sa stáva dokonca prežitkom a ľahko sa môže stať, že aj tá najvýnimočnejšia vec nám celkom zovšednie. Zvykneme si na ňu natoľko, že sa nám už výnimočná nevidí. Začíname túžiť zase po niečom novom, lepšom.“
Naopak, ak podľa psychológa pravidelne obdarúvame druhých ľudí, sami sa stávame šťastnejší. „Môže to byť spojené s tým, že vďaka dobrým skutkom, ktoré robíme, vnímame sami seba ako lepšieho,“ myslí si Pauko.
Krásna spolupatričnosť
Práve predvianočný čas je ideálnym obdobím pozbierať odvahu a spraviť skutok dobra, na ktorý sme počas roka nenašli vždy čas.
„Mnohí z nás možno nikdy nezistia, aké to je prežiť Vianoce bez svojich najbližších. Každý rok je však aj na Slovensku množstvo ľudí, ktorí nemajú s kým stráviť najkrajšie sviatky v roku. Už vôbec nedúfajú, že by na Vianoce niečo dostali. Veľmi sa teším, že si aj veľké spoločnosti uvedomujú, že nie každý na Slovensku prežíva Vianoce v pokoji, mieri, obklopený darčekmi či rodinou. Najmä v tento náročný rok je dôležité myslieť na tých, ktorí mali v živote menej šťastia, často nie vlastným pričinením,“ prezrádza šéfredaktorka Dobrých novín, Lenka Miškolciová.
„Som rada, že aj Orange prišiel s milou aktivitou „Unboxing, ktorý má zmysel“, vďaka ktorej môže každý z nás niekomu spraviť krajšie Vianoce. A tak vlastne aj o trošku lepší svet,“ dodáva Miškolciová.
Výzva #LepšíSvetDoVianoc
Nadácia Orange a Orange chcú výzvou #LepšíSvetDoVianoc pomôcť ľuďom v núdzi vytvoriť krajšie Vianoce. V spolupráci s neziskovými organizáciami Návrat, Centrum Slniečko a Človek v ohrození darujú krabice naplnené drobnými užitočnými prekvapeniami ľuďom a rodinám v ťažkých životných situáciách po celom Slovensku.
Do výzvy sa môžete zapojiť aj vy. Stačí nájsť doma prázdnu krabičku, naplniť ju vecami, ktorými by ste chceli niekoho potešiť a zaniesť ju na ktorékoľvek predajné miesto Orange.
Do krabičiek môžete zabaliť čokoľvek potrebné a praktické. Trvanlivé potraviny (ktoré sa nepokazia a nevytečú), hygienické potreby, dezinfekciu, rúška, nenosené teplé oblečenie, čiapku, šál, teplé ponožky, vitamíny, sušené ovocie, knižku, niečo milé pre potešenie, drobné detské hračky, farbičky, osobné venovanie či kresbu od detí. Naplnené krabičky môžete priniesť do 23.12. do ľubovoľnej predajne Orangeu po celom Slovensku.
Pridali sa influenceri aj Dobré noviny
„V redakcii sme neváhali ani chvíľu. Keď sme sa o výzve dozvedeli, radi sme sa zapojili aj my,“ hovorí Miškolciová. Niekto neznámy, komu chceme zapriať krásne, zdravé a pokojné Vianoce, si v krabičke od nás nájde látkové rúško, kozmetiku, bylinkový čaj, horkú čokoládu a slovenskú superfood tyčinku Záchranku. Tiež čajové sviečky a dve skvelé knihy, ktoré vybral náš kolega Maťo. Tiež ekologický bambusový diár, aby si doň zapisoval svoje postrehy, myšlienky a sny.
Myšlienku kampane podporili aj viacerí slovenskí influenceri. Moderátorka Babsy Jagušák Heribanová naplnila krabicu tým, či si pod stromčekom vždy rada nájde tiež. „Sú tam knižky, ponožky, hygienické potreby, jedlo alebo posteľná bielizeň. Pre mňa sú to maličkosti, ale pre ľudí v núdzi majú úplne inú hodnotu. Predstavujú solidaritu, spolupatričnosť, empatiu a to, že naše myšlienky patria v predsviatočnom období tým, ktorí nemajú v živote toľko šťastia ako my.“
Moderátor a ekoinfluencer Michal Sabo sa pridal tiež. „Naplňte tiež nejaké krabičky a krabice, lebo... Ak nás tento rok mal niečo naučiť, tak to je to, že ak máme zdravie a sme v bezpečí, máme všetko a viac nepotrebujeme. Poďme spolu urobiť svet do Vianoc lepším,“ vyzval na svojom Instagrame Sabo. „Nekupujte darčeky, ktoré nepotrebujete, ktoré zbytočne budú stáť v skrini, nedarujte ďalšie zbytočné oblečenie a veci, ktoré svojim blízkym venujete len preto, aby ste niečo dali pod stromček, lebo sa to patrí. Patrí sa byť dobrým človekom. Patrí sa ľúbiť tých, ktorých ľúbite a patrí sa pomáhať tým, ktorí pomoc potrebujú… Pridáte sa ku mne?“
Pošli to ďalej
Podľa psychológa Patrika Pauka je pocit „šťastia“ nákazlivý a túto emóciu dokážeme rozšíriť aj na svoje okolie. „Keď spravíme niečo nezištné pre druhého, sami sa cítime šťastnejšie. Keď prežívame pocity šťastia a spokojnosti, sme otvorení v konaní dobra a šírení šťastia pokračovať. Keď budeme šíriť šťastie okolo seba, zvyšujeme šancu, že iní sa zachovajú podobne. Šťastne je emócia a nastavenie mysle a to sa môže šíriť. Má to samozrejme rôzne charakterové zádrhele, ale reálna šanca tu je. Bolo by to krásne, keby sme k tomu všetci prispeli.“