Dobré noviny
Podnikatelia od r. 2014 nemôžu používať pokladnice bez certifikátu
TASR
TASR

Podnikatelia od r. 2014 nemôžu používať pokladnice bez certifikátu

Novinkou v zákone je, že ak pokladnici bude zo strany finančnej správy odobratý certifikát, podnikatelia ju nebudú môcť používať.

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

Bratislava 26. októbra (TASR) – Podnikateľom od 1. januára 2014 pribudnú nové povinnosti spojené s používaním registračnej pokladnice. Finančné riaditeľstvo (FS) SR tak upozorňuje na viaceré zmeny v novele zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice, aby sa podnikatelia vyhli zbytočným pokutám.

Novinkou v zákone je, že ak pokladnici bude zo strany finančnej správy odobratý certifikát, podnikatelia ju nebudú môcť používať. "Ak finančná správa doručí podnikateľovi informáciu o zrušení certifikátu akreditovanou osobou, podnikateľ má 30 dní na to, aby pokladňu vymenil za takú, ktorá spĺňa zákonné náležitosti. Následne pôvodnú pokladňu do troch dní odhlási na daňovom úrade," priblížila hovorkyňa FS SR Patrícia Macíková.

Ďalšou zmenou je, že od budúceho roka si budú musieť predajcovia ku každej pokladnici zaobstarať komunikačný kábel. Ten má slúžiť kontrolórom finančnej správy na to, aby mohli v prípade kontroly ihneď vytvoriť intervalovú alebo prehľadovú uzávierku.

V každej predajni budú musieť mať podnikatelia aj takzvaný vzorový bloček. Na základe tohto bločku si bude môcť zákazník porovnať údaje, ktoré sa nachádzajú v bločku vydanom po zaplatení nákupu. "Na bločku majú byť výrazne vyznačené údaje potrebné pre jeho zaregistrovanie do Národnej bločkovej lotérie, ako aj číslo daňového kódu pokladnice, dátum, čas, sumu a ochranný znak Ministerstva financií SR," hovorí Macíková.

Novela zákona o registračnej pokladnici zavádza aj zmeny vo vedení pokladničnej knihy. Firmám od januára 2014 tak pribudnú nové povinnosti pri evidovaní niektorých položiek. "V prípade poškodenia pokladničnej plomby uvedie podnikateľ dátum a čas oznámenia poškodenia alebo chýbanie plomby servisnej organizácii, názov výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bol vydaný certifikát o tom, že pokladnica spĺňa náležitosti zákona," vysvetľuje Macíková. Do knihy bude musieť podnikateľ zaznamenať aj prípadné pozastavenie živnosti. Napíše do nej dátum, kedy sa tak stalo. "Pri ukončení prevádzky pokladnice či pri výmene fiskálnej pamäte pokladnice, je podnikateľ povinný prevziať si od servisnej organizácie dátové médium s údajmi z fiskálnej pamäte. Prevzatie potvrdí svojím podpisom. Dáta s uloženými kontrolnými záznamami a obsahom vybranej fiskálnej pamäte je potrebné uchovávať päť rokov," povedala Macíková.

Obchodníci však nie sú povinní od 1.januára 2014 viesť novú knihu pokladnice. "Môžu naďalej používať tú, ktorú majú teraz, len je potrebné ručne do nej dopísať záznamy ustanovené novoprijatým zákonom," upozornila Macíková.

Už ste čítali?