Dobré noviny
Aj vy ste boli posledných 10 rokov svedkami meniacej sa histórie a ani ste si to nevšimli
Lucia Čížová
Lucia Čížová

Aj vy ste boli posledných 10 rokov svedkami meniacej sa histórie a ani ste si to nevšimli

Platiť dnes môžeme v hotovosit, kartou aj mobilom.
Platiť dnes môžeme v hotovosit, kartou aj mobilom. — Foto: Pixabay, Tatra banka

Ak viete o všetkých inovatívnych možnostiach, ktoré vám banka a váš účet poskytujú, môžete ušetriť čas, ale aj veľa peňazí.

BRATISLAVA 21. decembra - Keď sa chceme rozprávať o histórii bánk na Slovensku, nemusíme ísť až do druhej polovice 19. storočia, kedy vznikla prvá slovenská banka - rakúsko-uhorská Tatra banka, ktorá ešte aj nasledujúce storočie patrila k najvýznamnejšie peňažným ústavom u nás. Bankové technológie idú vpred veľmi rýchlo, a preto históriou sú pre banky už aj služby z 80. či 90. rokov.

Za posledných 20 rokov sa banky presunuli z kamenných pobočiek cez klasický internet v počítači až do mobilov. Pamätáte si ešte, ako sme chodili do pobočky, keď sme si chceli vybrať a vložiť peniaze, vybaviť si kartu, poslať niekomu peniaze z účtu alebo požiadať o pôžičku? Koncom 80. rokov na Slovensku pribudol prvý bankomat. 

Fungovali aj call centrá, kde sme sa aj po otváracích hodinách banky mohli informovať o novinkách, možnosti úverov či napríklad aj o zostatku na svojom účte. Na toto všetko bolo ale treba veľa overovacích kódov. Dnes nájdete bankomat pomaly na každom rohu a telefonicky sa overíte dokonca aj svojím hlasom. Cez bankomat môžete tiež kontrolovať zostatok, dobiť si kredit, vkladať hotovosť na svoj účet a Tatra banka už pilotuje na 4 miestach aj možnosť vkladať na akýkoľvek účet v tejto banke, dokonca aj načítaním QR kódu .

Mesačne až 10 miliónov platieb kartami

S príchodom prvých online platobných terminálov v 90. rokoch sme hotovosť na niektoré miesta konečne nemuseli nosiť, pretože sa dalo platiť kartou. „V minulosti boli klienti zvyknutí na platbu zadaním PIN-u alebo na základe podpisu  v prípade kreditných kariet. Niektorí si ešte budú pamätať imprintery, špeciálne zariadenia na výber prostriedkov z kreditnej karty, ktoré využívali embosované čísla na karte a pretláčali ich na doklad,” hovorí Linda Lalinská z oddelenia komunikácie v Tatra banke. Dnes len klienti Tatra banky mesačne zrealizujú kartami viac ako 10 miliónov platieb cez platobné terminály a počet bezhotovostných platieb stále stúpa. „Za posledných 10 rokov stúpol počet klientov využívajúcich debetné karty o tretinu a využívajúcich kreditné karty o takmer 8 percent. Aktuálne evidujeme štyrikrát viac platieb kartou ako pred 10 rokmi,“ dodáva.

Platba kartou je dnes samozrejmosťou.
Platba kartou je dnes samozrejmosťou. Foto: Pexels/A. Piacquadio

Postupne sme si zvykli na platby cez magnetické prúžky, bezkontaktné platby do 20 eur, dnes už do 50 eur. Platba kartou sa zrýchlila aj z pohľadu overenia samotnej transakcie v banke. Z čakania v rade pri pokladni, kým platba prebehne, sa stala niekoľkosekundová záležitosť a platby kartou sú dnes často rýchlejšie ako platba hotovosťou.

Po kartách a termináloch prišiel na Slovensko aj internet banking. Koľkí z vás by vedeli povedať, kedy to bolo? Áno, už v roku 1998 bol na našom trhu. Prvý internet banking na Slovensku spustila Tatra banka. V tom čase umožňoval ľuďom zmenu hesla a prezerať si online stav a pohyby na účte. 

Za posledných 10 rokov sme boli svedkami meniacej sa histórie

Práve v dobe, kedy sme takpovediac dostali banku do svojho mobilného telefónu, sa začala písať úplne nová história bankovníctva, o ktorej sme v 90. rokoch ani nechyrovali. Bolo to pred desiatimi rokmi, keď opäť Tatra banka ako prvá priniesla na Slovensko mobilnú aplikáciu pre iPhone a následne aj pre ostatné mobilné zariadenia. „Keď sa pozrieme na rozpätie posledných 10 rokov, je zrejmé, že klienti prechádzajú na využívanie digitálnych kanálov. S príchodom bankovej mobilnej aplikácie sa veľká časť správy financií a produktov v banke presunula do mobilných zariadení. Kým do roku 2010 boli pre klientov len možnosti: platba v pobočke, telefonicky po overení alebo platba cez Internet banking, dnes ročne zbehne cez mobilnú aplikáciu viac ako 20 miliónov platieb a aktívne ju využíva až 65 percent klientov s účtom v Tatra banke,“ vysvetľuje Lalinská. Mobilné telefóny zmenili náš svet na nepoznanie a to bankový sektor nevynímajúc.

Aj napriek tomu, že dnes už väčšinu bankových služieb využívame online, pobočky stále zostávajú miestom, kam môžu ľudia prísť, keď to potrebujú. Rovnako neplatí, že keď máme k dispozícii aplikáciu, internet banking ide do úzadia. „Internet banking obľubuje stále veľa ľudí, využíva ho aktuálne 20 percent našich klientov, jeho výhodou je, že oproti aplikácii má viacero funkcionalít,“ potvrdzuje Lalinská. Zaujímavou je napríklad služba One banking v Internet bankingu Tatra banky, vďaka ktorej môžete vidieť aj účty z iných bánk na jednom mieste.

Bankomaty tu máme už takmer 30 rokov.
Bankomaty tu máme už takmer 30 rokov. Foto: Pexels/A. Piacquadio, A. Soares

Mobilnej dobe sa prispôsobujú aj webové stránky. Tie sa stávajú responzívnymi, teda sú rovnako prehľadné v počítači aj v mobilných zariadeniach. „Počet návštevníkov mobilných webov každý rok narastá, čo súvisí s penetráciou mobilných zariadení a sietí. V roku 2020 až 53 percent používateľov navštívilo web našej banky cez mobil. Obľubujú ho najmä mladšie generácie. Ľudia vo veku 25-34 rokov tvoria až 36,5 percent zo všetkých používateľov mobilného webu,“ dodáva Lalinská. Tatra banka, držiteľ ocenenia za najlepší mobilný web na svete od Global Finance, ponúka na svojej webovej stránke napríklad možnosť objednať sa do pobočky na konkrétny dátum a čas, pokročilé AI vyhľadávanie, personalizovaný obsah či možnosť porozprávať sa s bankovým chatbotom Adamom.

Moderné inovácie, ktoré vám ušetria čas

Každý má iné požiadavky, iné potreby a inú predstavu, čo by mu mala banka ponúkať. Keď sa robili prieskumy, čo ľuďom prekáža na „slovenskom bankovníctve alebo účtoch v bankách“, boli to napríklad aj poplatky alebo obavy ohľadne bezpečnosti. Technológie, ktoré dnes slovenské banky využívajú, však spĺňajú prísne bezpečnostné kritéria a vďaka programom odmeňovania ich často môžete využívať v balíku služieb úplne bez poplatku.

Banku v mobile má už dnes mnoho Slovákov.
Banku v mobile má už dnes mnoho Slovákov. Foto: Tatra banka

„Banka v mobile“ vám umožňuje okrem bežných služieb ako kontrola pohybov, zostatku či prevodných príkazov aj pokročilejšie funkcionality ako: zobrazenie PINu, nastavenie limitov na karte alebo aktualizovanie občianskeho preukazu. Zíde sa aj pri strate karty, kedy ju viete jednoducho v aplikácii zablokovať a môžete cez mobil tiež požiadať o úver či založiť si nový účet, investičné sporenie sporenie k účtu a podobne.

Okrem toho v internet bankingu aj aplikácii Tatra banka nájdete aj grafický prehľad výdavkov s názvom Spending report, vďaka ktorému získate dokonalý prehľad o tom, na čo všetko míňate financie. Okrem toho si môžete porovnať výšku svojho majetku a záväzkov a veľmi prakticky nastaviť ciele.  

Buďte v banke sami sebou

Dnes máme už toľko možností, že nám nič nebráni v tom, aby sme aj účet v banke vystavali podľa seba, podľa toho, čo najviac používame a čo nám vyhovuje. To sú aj výhody bežného účtu Tatra Personal, v rámci ktorého máte prístup k svojmu bankovému účtu vďaka mobilnej aplikácii Tatra banka a Internet banking, tiež máte vďaka nim neobmedzené množstvo bezhotovostných platobných operácii, hotovostných vkladov a výberov v cudzej mene v pobočkách Tatra banky, neobmedzené množstvo realizovaných inkás a SEPA príkazov či neobmedzený počet hotovostných výberov z bankomatov Tatra banky a výberov v Česku aj v zahraničí z bankomatov skupiny Raiffeisen Bank International AG a ďalšie.

Tiež budete môcť platiť bezkontaktne a bezpečne smartfónom vďaka MobilePay a mať vždy prehľad vo svojich výdavkoch vďaka funkcií Spending report. Poplatok za vedenie účtu s balíkom služieb Tatra PersonalTB je 7 eur, no vďaka Programu odmeňovaniaTB môžete získať 50 až 100-percentnú zľavu z poplatku. Výška finálnej zľavy závisí od kombinácie vášho veku, aktívneho využívania inovácií a počtu produktových kategórií, ktoré máte zriadené v Tatra banke.

Článok vznikol v spolupráci s Tatra bankou.

Už ste čítali?