Expert na dezinformačnú scénu: Štát podcenil konšpirátorov, teraz ale treba hovoriť pravdu, každý z nás môže ísť príkladom
Marián Balázs
Marián Balázs

Expert na dezinformačnú scénu: Štát podcenil konšpirátorov, teraz ale treba hovoriť pravdu, každý z nás môže ísť príkladom

O tom, prečo sa v posledných mesiacoch tak darí konšpiráciám o novom koronavíruse a čo s tým môžeme urobiť, prišiel k Mariánovi Balázsovi porozprávať analytik a expert na dezinformačnú scénu Tomáš Kriššák.

O to viac je podľa neho dôležité, aby si ľudia uvedomovali svoju zodpovednosť pri používaní týchto nových technológií, pretože vďaka ním môže dnes byť médiom každý, pričom každý vstupuje do mediálneho priestoru, ktorý je postavený na princípoch, že všetko je dovolené.

„Prevádzkovateľov týchto komunikačných služieb, ako sú Facebook a Google, nezaujíma, či hovoríte pravdu, či používate nenávistné prejavy, alebo čo prinesiete do spoločnosti svojou produkciou informácií, ale zaujíma ich, ako vaše informácie budú zaujímať druhých ľudí. Aby upútali čo najviac pozornosti na čo najdlhší čas,“ upozorňuje Kriššák.

Zároveň dodáva, že to tá povestná cesta do pekla a ak sa nič nezmení, zostaneme v tom zotrvačnom trende, kedy sa lžiam, pretvárkam a klamstvu bude dariť násobne viac ako akejkoľvek veľmi, veľmi faktickej obrannej pravde. Súčasná situácia Facebooku a Google vraj vyhovuje, keďže dezinformačný obsah často púta ľudí k obrazovkám, čo znamená vyššie zisky z reklám.

Inšpirácia Churchillom

Pri strategickej komunikácii sa vraj môžeme inšpirovať napríklad Winstonom Churchillom, ktorý počas 2. svetovej vojny viedol Veľkú Britániu: „Ten svojim prejavom oznámil britskej verejnosti, že najbližšie roky ich nečaká nič iné, len pot, slzy a tvrdá práca. Ale povedal, že nikdy sa nevzdajú a nebudú mať pokoj, kým ten fašizmus neporazia.“

Kriššák si myslí, že podobný signál by bolo potrebné vysielať nielen k slovenskej verejnosti, ale aj tej globálnej. „Aby sa posilnil ten silný impulz, ktorý je podľa mňa prítomný v každom človeku, a tým je nádej, že spoločnou prácou a zodpovedným prístupom dokážeme prekonať každú komplikovanú situáciu,“ pripomína.

Dôležité je proaktívne informovať ľudí

Už spomínaná strategická komunikácia je veľmi dôležitá, pripomína analytik, a najmä to, aby ľudia boli o rôznych skutočnostiach proaktívne čo najlepšie informovaní: „Na to, aby ľudia pochopili, aký je rozdiel medzi aktérmi a médiami, ktoré konajú zodpovedne a voči verejnosti uverejňujú pravdivé informácie, a medzi tými, ktorí naopak klamú a vymýšľajú si.“

Na porovnanie uvádza, ako sa za posledných 10 mesiacov zmenili odporúčania v rámci pandémie. „ Trojica rúška – odstupy – dezinfekcia rúk zostala nezmenená. To je fakticky presný popis toho, čo má človek robiť, aby zachoval svoju vlastnú bezpečnosť. Keď si ale vezmeme, ako pracovala dezinfo scéna, dala by sa už teraz napísať 10-kapitolová kniha, ktorá by pomenovala vývoj tých rôznych naratívov v priebehu mesiacov,“ tvrdí.

Práve to by vraj malo ľudí primäť k tomu, aby viac zapájali kritické myslenie a jednoducho sa vedeli pripraviť na ďalšie klamstvá, ktoré prídu v budúcnosti. Ak by vraj dezinformácie spôsobovali napríklad žltnutie kože, ľudia by ich začali riešiť oveľa skôr.

„Ale tým, že je to neviditeľný problém, že napríklad ničí medziľudské vzťahy, poškodzuje nás pri tvorbe neinformovaných rozhodnutí, umožňuje príchod nových vĺn populistických vlád, ktoré majú potom deštrukčný charakter na napríklad medzinárodnú politiku, obchod a ďalšie oblasti, ktoré sa potom dotýkajú kvality života miliárd ľudí, tým pádom celý tento segment zostáva taký, že je to ‚deklarovaná priorita‘, ale reálne sa s ním nič nerobí.“

Ako sa môže situácia zlepšiť?

Aby sa situácia zlepšila, podľa Kriššáka by sa mal zmeniť prístup spoločností ako Google a Facebook, keďže majú najväčší dopad na to, ako vyzerá naša mediálna realita. Aktívne by sa mal zapájať aj štát, ktorý potrebuje vytvoriť funkčnú strategickú komunikáciu. Tá by mala byť dostupná pre celé obyvateľstvo, zrozumiteľná, jasná a pravdivá. No a pripojiť sa musí aj súkromný sektor, ktoré je aj v tejto dobe výrazne poškodzovaný a práve aj rôznymi dezinformáciami.

Analytik na záver pripomína, že mieru zodpovednosti si musí uvedomiť aj každý z nás a minimálne treba ísť príkladom a dodržiavať hygienické opatrenia. „Budeme myslieť na to, že je oveľa lepšie a zodpovednejšie v týchto časoch pracovať s pravdou,“ vysvetľuje. Treba si najmä overovať informácie, ktoré prijímame, a ich zdroj.

Zároveň by sme si mali uvedomiť, že sociálnej siete nie sú zdroj informácií, ale iba miesta, ktoré nám ponúkajú obsah, aby získali našu pozornosť. „Informácie máme hľadať tam, kde sme ich hľadali pred desiatimi rokmi – v novinách, u novinárov, v televíznych reláciách a tak ďalej,“ uzatvára Tomáš Kriššák.

Viac sa dozviete v priloženom videorozhovore.

Časť 2 / 2

Už ste čítali?

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…