Dobré noviny
Zuzana Sobotová z Lidla: V každom meste, v ktorom sme, pomôžeme ľuďom trpiacim nedostatkom jedla. Je to aj naša zodpovednosť
Marián Balázs
Marián Balázs

Zuzana Sobotová z Lidla: V každom meste, v ktorom sme, pomôžeme ľuďom trpiacim nedostatkom jedla. Je to aj naša zodpovednosť

Spoločenská zodpovednosť firiem je čoraz viac diskutovanou témou. V štúdiu s Mariánom Balázsom aj o tom rozprávala Zuzana Sobotová zo spoločnosti Lidl Slovenská republika.

BRATISLAVA 29. októbra – Spoločenská zodpovednosť firiem je čoraz diskutovanejšou témou. Medzi lídrov v tejto oblasti sa na Slovensku radí aj firma Lidl, ktorá rozbieha nový projekt s názvom Podeľ sa a pomôž. Hosťom relácie KRIŽOVATKY s Mariánom Balázsom bola Zuzana Sobotová zo spoločnosti Lidl Slovenská republika, ktorá čosi porozprávala nielen o tejto téme.

Lidl má v talóne napríklad aj projekt Nenechajme to plávať. Podľa Zuzany Sobotovej je dobré, že tých projektov je vo všeobecnosti veľa. „Často je spoločenská zodpovednosť zamieňaná s charitou. To nemám rada, pretože to nie sú iba charitatívne projekty,“ vysvetľuje Sobotová pre Dobré noviny. Takým spôsobom to vraj fungovalo skôr iba v začiatkoch.

Čo vlastne spoločenská zodpovednosť znamená?

Je dôležité si povedať, čo spoločenská zodpovednosť a trvalá udržateľnosť vo firme znamená, hovorí Sobotová. Už počas prvých dní nových zamestnancov sa firma usiluje im rýchlo a efektívne vysvetliť, že niečo robí aj v tejto oblasti.

„Ja sa im to snažím jednoducho vysvetliť na príklade, že už len to, že spoločnosť Lidl existuje a že máme taký podnikateľský zámer, aký máme, má negatívny vplyv na životné prostredie,“ približuje. Potrebujú totiž napríklad denné zásobovanie predajní, ale aj čerstvosť a dostupnosť sortimentu.

Dôležité otázky

„Poprípade ten zamestnanec, ktorý u nás pracuje, má možnosť rozvíjať sa, je adekvátne ohodnotený, má čas na svoju rodinu... To sú práve tie momenty, keď hľadáme riešenia, ako tieto veci zlepšiť a rozvíjať. Snažíme sa eliminovať uhlíkovú stopu, eliminovať naše trasy kamiónov, aby to malo význam a nechodili prázdne. Snažíme sa zamestnanca vzdelávať, poskytnúť mu množstvo benefitov, aby cítil, že sa v tej firme má dobre a keď bude podávať adekvátny výkon, že mu to firma nejakým spôsobom vráti. Aj to je spoločenská zodpovednosť,“ vysvetľuje.

Dopĺňa, že dôležité je pýtať sa aj v rámci toho dodávateľského reťazca: „Odkiaľ napríklad pochádzajú tie vajíčka? Ako je tá sliepka chovaná? Ako je to zviera porážané, ktorého mäso si ja následne kúpim?“

Podľa Sobotovej je Lidl zároveň jedna z prvých, ak nie prvá firma na Slovensku, ktorá svoje aktivity zhrnula rozsiahlej správy o trvalej udržateľnosti. Ako s úsmevom dodáva, nie je to iba PR cvičenie, keďže sa v nej nachádzajú nielen pozitíva. Správa je vypracovaná na základe pevne stanovených štandardov reportovania, kde je vysoká transparentnosť a musí byť preukázaných.

Projekt Podeľ sa a pomôž

Ako vysvetľuje, projekty sa snažia koncipovať tak, aby mali zmysel. „Aby to nebolo iba vozenie dreva do lesa, ale aby skutočne prinášali úžitok v rámci celého Slovenska. S ohľadom na to, že k dnešnému dňu máme na Slovensku 145 predajní, tak máme skutočne obrovskú silu v tom, že dokážeme v každom meste, kde sme zastúpení, priniesť niečo najviac," tvrdí Sobotová.

Takto je vraj nastavený aj projekt Podeľ sa a pomôž: „Už v tom názve to je – môžeš sa rozdeliť a to, čo niekomu dáš, jemu môže veľmi pomôcť. Je to taký štandardný princíp, ako sa snažím ako rodič vychovávať svoje deti. Učiť ich dobrým veciam. Lebo spoločenská zodpovednosť je aj o tom, že sú to dobré veci."

Sobotová dodáva, že takto vznikla myšlienka tohto projektu. V dnešnej dobe aj s ohľadom na to, aká je situácia po celom svete a že sa to dotýka aj nás, videli vysokú potrebu pomôcť ľuďom, ktorí možno nemali to šťastie a nemajú prostriedky na bežný život.

Pomoc pre tých, ktorí to potrebujú

Ide teda o pomoc pre sociálne slabých, teda núdznych. Podľa štatistík na Slovensku potravinovou nedostatočnosťou trpí 16,3 % ľudí, čo je síce pod európskym priemerom, ale súčasná situácia môže spôsobiť to, že bude rásť. „Do tejto skupiny patria predovšetkým deti zo sociálne slabého prostredia, matky samoživiteľky, prípadne rodič, ktorý vychováva dieťa sám. Veľkú skupinu tvoria aj seniori, ľudia bez domova či rómska komunita,“ vymenováva.

„Práve preto, že Lidl je predajca potravín, bola nám blízka táto idea spojiť ju s darcovstvom a do toho zapojíť aj našich zákazníkov, ktorých sa v podstate snažíme zapájať do každého väčšieho projektu,“ dodáva.

Edukovanie a otváranie nových tém

Dokážu tak ľudí edukovať, otvárať nové témy, prípadne aj potlačiť do popredia tému, ktorá je pre niekoho nie úplne bežná a myslí si, že sa ho netýka. „Z toho dôvodu vznikla aj myšlienka Podeľ sa a pomôž. Ten projekt je ojedinelý v tom, že hoci ide o zbierku potravín, rozhodli sme sa ísť veľmi adresne. Projekt sme nastavili tak, že každá z našich predajní, ktoré máme, má pridelenú konkrétnu organizáciu, ktorá si v pravidelnom intervale pre tú potravinovú pomoc chodí,“ opisuje.

Sobotová pripomína, že už dlhodobejšie podporovali množstvo organizácií, ktoré nás denne žiadajú o pomoc. Tak podľa nej vznikla aj tá idea zastrešenia, nech to má svoj rámec, nech je to dlhodobé a nech to pomáha.

Ako to funguje?

A ako to vlastne funguje? Keď po zaplatení vychádzate von z predajne, máte možnosť časť trvanlivých a suchých potravín odovzdať do pripraveného a riadne označeného koša, ktorý sa nachádza za pokladničnými zónami. Priamo na tom koši sa navyše nachádza konkrétne meno organizácie, ktorej sú potraviny určené.

Potraviny následne rozdávajú priamo organizácie, ktoré vedia, kam majú čo dať. Poteší vraj aj čokoláda, čo my možno berieme ako samozrejmosť, ale deti sa potešia, pretože sú pre nich vzácne. „Tam, kde sú deti, idú iné potraviny ako tam, kde sú starší ľudia a podobne," vysvetľuje Sobotová. Pomoc navyše zostáva v regióne: „Toto je tá hlavná myšlienka, aby pomoc zostávala v konkrétnom meste, alebo v tom regióne, kde sa veľakrát ľudia, hlavne v malých mestách, poznajú.“

Inšpirácia aj od zamestnancov

Projekt funguje od 1. októbra, pričom kampaň nebola masová: „Aj týmto spôsobom sme chceli postupne ľudí na to naučiť, aby to bolo ich rozhodnutie a aby to vnímali. Našli to v letáku, priamo v predajni, mohli sa pýtať." Ako tvrdí, práve kolegovia z predajní boli prví, ktorí do košov kúpili prvé veci a posielali fotografie v rámci internej siete. Svojou aktivitou chceli motivovať zákazníka, aby tam videl, že už niekto prispel a aby sa pridal.

Prvý týždeň vraj nebol stopercentný, ale to bolo podľa Sobotovej o zvyku a o pochopení zámeru. „Následne sa to krásne rozbehlo. Aktuálne máme za sebou štyri týždne fungovania a bezprostredne po prvých odberoch sme dostávali nádhernú spätnú väzbu práve od organizácií, že sa tešia z plných košov a že budú mať z čoho rozdávať tým svojim klientom, pre ktorých je to dôležité,“ hovorí.

Obdivuje ľudí, ktorí majú ťažký osud

Zuzana Sobotová pri svojej práci prichádza do kontaktu s mnohými ľuďmi, kde vidí mnohé osudy. „Keď sa človek nad tým potom doma zamyslí, tak si povie, že ako nám je vlastne dobre,“ zamýšľa sa. Všetky tie ostatné veci, ktoré vás tlačia, zrazu nie sú až tak dôležité, pretože cez deň ste mali možnosť rozprávať sa s niekým, kto to má naozaj veľmi ťažké.

„V tomto prípade chcem vyzdvihnúť práve tých ľudí, ktorí majú veľmi vážne ťažkosti v živote – či už zdravotné, alebo aj finančné a sociálne – oni sú veľmi silní. Máte ten pocit, že ešte on vám dáva energiu a on vás povzbudzuje,“ hovorí s úsmevom.

Čo by odporučila každému?

S kolegami robí aj pravidelné interné zbierky šatstva - jarnú a jesennú. Keď sa to všetko vyzbiera, tak to odovzdajú priamo do tých organizácií, ktorým je to určené. „Toto by napríklad mohol absolvovať každý – tam by ste videli práve ten rozdiel a to, čo je pre nás dôležité a čo niekto napríklad nemá a teší sa aj z toho mála,“ upozorňuje a uzatvára: „To sú práve také tie veci, ktoré človeka v určitom momente veľmi ovplyvnia a tak sa dívate potom aj na svoj život."

Viac sa dozviete v priloženom videorozhovore.

Už ste čítali?