Šéf komunikácie Lidla: Ako prví sme sadili stromčeky v Tatrách, pridali sa aj ďalší. To nás teší, ak sa spojíme, zmeníme spolu krajinu - Dobré noviny
Dobré noviny
Šéf komunikácie Lidla: Ako prví sme sadili stromčeky v Tatrách, pridali sa aj ďalší. To nás teší, ak sa spojíme, zmeníme spolu krajinu
Marián Balázs
Marián Balázs

Šéf komunikácie Lidla: Ako prví sme sadili stromčeky v Tatrách, pridali sa aj ďalší. To nás teší, ak sa spojíme, zmeníme spolu krajinu

O spoločenskej zodpovednosti firiem sa v poslednej dobe hovorí často a je potešiteľné, že aj v období pandémie môžeme vidieť prospešné projekty.

BRATISLAVA 16. októbra - O spoločenskej zodpovednosti firiem sa v poslednej dobe hovorí často, v období pandémie však táto téma ustúpila do úzadia. Preto je potešiteľné, ak teraz vidíme projekty či už spoločenskej, alebo ekologickej zodpovednosti. V relácii KRIŽOVATKY s Mariánom Balázsom bol o takýchto aktivitách porozprávať Tomáš Bezák, ktorý je hovorcom spoločnosti LIDL Slovenská republika.

Bezák, ktorý vo firme pôsobí od roku 2012, vysvetľuje, že spoločenská zodpovednosť sa odvíja od stupňa rozvoja danej spoločnosti, pričom v jednotlivých regiónoch je to rôzne. „Možno tam, kde sme my teraz – stredná a východná Európa – boli západné a severské štáty pred desiatimi rokmi. Verím, že o ďalších desať rokov, možno menej, sa tam dostaneme a budeme riešiť také otázky, ako momentálne riešia severania a krajiny na západ od nás,“ uviedol pre Dobré noviny.

Ako firma vracia spoločnosti úspech

Ako vysvetľuje, na Slovensku sa realizuje množstvo projektov, ako je napríklad podpora zdravotnej starostlivosti o choré deti, pričom na severe či na západe takéto projekty nemajú, pretože tam túto oblasť perfektne pokrýva štát. Dodáva však, že niektoré témy, ako sú napríklad plasty a mikroplasty, sa riešia podobne.

„Pokiaľ máte vybudované inštitúcie a nejakým spôsobom funguje hospodárstvo, fungujú vzťahy, tak sa posúvate na vyššiu úroveň a hľadáte akoby nejakú nadstavbu,“ hovorí Bezák a dodáva, že aj na Slovensku sa táto situácia vyvíja: „Vnímame, že ľudia od firiem vo všeobecnosti čoraz viac vyžadujú a očakávajú pridanú hodnotu.“

Je to podľa neho už o tom, ako daná firma nejakým spôsobom vracia spoločnosti úspech, ktorý dosiahla. „Dobrým príkladom sú plasty. Možno ešte pred dvomi-tromi rokmi to nebola veľká téma, ale rýchlo sa ňou stala až tak, že plynulo prešla do mainstreamu,“ pripomína. Zrazu je tak úplne prirodzené riešiť ekologické témy v tom zmysle, ako budeme nahrádzať v bežnej či globálnejšej spotrebe práve plasty.

Projekty, ktoré pomáhajú

Ako vysvetľuje, Lidl má na Slovensku viacero projektov, ktorým dominujú dve línie – životné prostredie a starostlivosť o deti a mladšie generácie. Je to napríklad projekt, kde každý rok slovenským nemocniciam darujú život zachraňujúce prístroje pre novorodencov, ale aj projekt „Od začiatku v dobrých rukách“, vďaka ktorému každý týždeň pomôžu jednému znevýhodnenému dieťaťu.

V ekologickej sfére už napríklad osem rokov vysádzajú stromčeky v Tatrách v rámci projektu „Voda pre stromy“, v minulosti zas priamo pri pokladniciach vysvetľovali recykláciu plastov. „Momentálne máme projekt ‚Podeľ sa a pomôž‘, čo je potravinová zbierka, ktorá prebieha v každej našej pokladni, alebo ‚Nenechajme to plávať‘, čo je projekt, kde sa snažíme vzdelávať našich zákazníkov. Kladieme im nepríjemnú otázku, ktorá má za úmysel zmeniť ich nákupné správanie - či potrebujú mikroténové vrecká,“ vymenováva Bezák.

Ako v povesti o Svätoplukových prútoch

V rámci projektov sa Lidl podľa Bezáka usiluje o čo najväčšie zapojenie zákazníkov. „Pretože mnohí z nás si myslia, že prečo by som sa ja mal snažiť? Prečo by som sa ja mal obmedzovať a vychádzať z komfortnej zóny? Veď ten môj príspevok nemá v celkovom účtovaní veľký zmysel,“ hovorí.

Už dávnejšie sa preto na to skúsili pozrieť inak - aj v zmysle slávnej povesti o troch Svätoplukových prútoch. „Napríklad voda pre stromy – z každej predanej fľaše našej minerálky venujeme jeden cent na výsadbu stromčekov. Keď sa tých zákazníkov za rok nájdu státisíce, možno milióny, tak výsledok je taký, že ročne v Tatrách vysadíme 200 000 stromov. Momentálne je ich tam 1,5 milióna,“ dodáva.

Nenechajme to plávať

Projekt Nenechajme to plávať spustili v polovici septembra. „Je to o tom, že každý z nás robí denne množstvo rozhodnutí, z ktorých mnohé sú aj neuvedomené, ale majú veľký vplyv na životné prostredie,“ hovorí. Projekt sa týka mikroténových vrecúšok, ktoré nájdete v každom obchode. To je v zásade jednorazové: „Málo ľudí sa asi zamyslí, koľko takýchto vrecúšok ročne spotrebuje. Podľa štatistiky ich priemerný nakupujúci použije 800 ročne.“

Ako tvrdí, dostupných je čoraz viac ekologických alternatív. „Keď niekto príde s vlastným pláteným vrecúškom, tak to na tej kase vieme sprocesovať. Chceme dosiahnuť, aby klesla spotreba týchto sáčkov tým, že ľudia sa nad tým začnú zamýšľať,“ hovorí. Zákazníkom teda dávajú rôzne možnosti.

Ak sáčky potrebujú, môžu si ich zakúpiť za jeden cent. Pokiaľ ich nechcú, ale potrebujú ich, majú ich stále zadarmo. „Pokiaľ sa však rozhodnú prispieť tým jedným centom, dávame verejný prísľub, že z toho jedného centu spravíme dva, čiže tú výslednú sumu zdvojnásobíme a venujeme Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie slovenských riek a vodných nádrží od plastového odpadu,“ vysvetľuje.

Ľudia chcú pomáhať

Dôležité pre Lidl je to, aby klesla spotreba týchto sáčkov. Ako príklad z praxe uvádza nádrž Ružín, resp. jej povodie pri Margecanoch, ktoré spoločnosť pomáhala čistiť, a jeho stav. „Človek kým to neuvidí, tak si to možno ani nevie predstaviť,“ upozorňuje Bezák a dodáva: „Plasty sú problémom aj Slovenska, nie je to iba o tých morských vtákoch a tuleňoch. Aj na Slovensku máme, bohužiaľ, rieky a krásnu prírodu, ktorú špatia odpadky, plastové a iné. Pevne verím, že aj vďaka tomuto projektu sa podarí niekoľko ton či desiatok ton z tých slovenských riek a vodných nádrží vyzbierať.“

Pozitívne však je, ako sa ľudia chcú zapájať. „Som presvedčený, že ľudia chcú pomáhať, chcú priložiť ruku k niečomu dobrého. To je pocit, ktorý vo vás zostane, zarezonuje a aj sám sa možno potom stanete ambasádorom nejakej dobrej myšlienky,“ myslí si Bezák. Okrem zákazníkov zapájajú aj zamestnancov – potravinová zbierka napríklad funguje tak, že keď zákazník nakúpi, časť nákupu môže odovzdať do pripravenej nádoby a tá putuje na podporu konkrétnej organizácie. „Zapája sa mnoho našich zamestnancov,“ hovorí.

Inšpirácia pre ostatných

Bezák odporúča aj ostatným firmám, aby skúsili podobné projekty. „Vašim najväčším bohatstvom nie sú ani tak technológie, tovar, systém a podobne, ale vaši ľudia. Pokiaľ nemáte motivovaných zamestnancov, ktorí to s vami zvládnu a zmanažujú, tak vám to dlhodobo fungovať nebude,“ vysvetľuje.

Podľa neho Lidl veľmi rád inšpiruje: „So stromčekmi v Tatrách sme v roku 2012 boli prvou firmou, ktorá niečo také robila, potom sa postupne pridávali ďalší. To je skvelé, pretože čím viac takýchto aktivít bude, tým ďalej sa ako krajina a spoločnosti posunieme.“

Projektom Nenechajme to plávať chcú v ľuďoch vzbudiť inšpiráciu, aby premýšľali nad využívaním mikroténových sáčkov. „Pre nás bude výborné, pokiaľ sa čoraz viac zákazníkov, alebo možno aj ľudí, ktorých osloví komunikácia tohto projektu, začne zamýšľať nad svojimi každodennými rozhodnutiami," hovorí.

Tých s dopadom na životné prostredie je podľa neho denne veľmi veľa, mnohé z nich robíme automaticky a neuvedomujeme si, aké majú v konečnom dôsledku dopady. „Pokiaľ klesne spotreba sáčkov a ľudia sa budú správať udržateľnejšie a zodpovednejšie, to bude skvelé a budeme z toho profitovať ako celá krajina,“ uzavrel Tomáš Bezák.

Viac sa dozviete v priloženom videorozhovore so šéfom komunikácie spoločnosti Lidl Tomášom Bezákom.

Už ste čítali?

Daniel Hassan.

Sudánsko-slovenský lekár Daniel Hassan: Mojím vzorom bol primár Blažej z Nemocnice na okraji mesta

Najkrajších 10 rokov života vraj prežil v hospici s nevyliečiteľne chorými…

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…