Dobré noviny
Vláda schválila návrh rozpočtu, budúci rok očakáva deficit takmer 7,5 % HDP
TASR
TASR

Vláda schválila návrh rozpočtu, budúci rok očakáva deficit takmer 7,5 % HDP

Na snímke minister financií SR Eduard Heger (OĽaNO)
Na snímke minister financií SR Eduard Heger (OĽaNO) — Foto: TASR/Jaroslav Novák

Deficit verejných financií by mal v budúcom roku dosiahnuť 7,44 % hrubého domáceho produktu (HDP).

Budúcoročný rozpočet v tejto oblasti podľa vlády nadväzuje na rastúce výdavky na štátne IT, ktoré však prinesú aj efektívnosť informatizácie. V rokoch 2018 – 2019 boli priemerné ročné výdavky na IT na úrovni vyše pol miliardy eur, na rok 2020 sa očakáva čerpanie 768 miliónov eur. Najväčšou rozpočtovou položkou sú podľa materiálu výdavky na prevádzku a úpravy informačných systémov, ktoré v roku 2019 dosiahli 219 miliónov eur.

„Druhou najväčšou položkou sú náklady na komunikačnú infraštruktúru, ktoré dosiahli 67 miliónov eur,“ vyčíslili v materiáli s tým, že kým veľké investície do štátneho IT a budovanie systémov sú z veľkej časti financované zo zdrojov EÚ, prevádzku financuje štát zo svojho rozpočtu.

Do cestnej dopravy má ísť v budúcom roku 1,56 miliardy eur

V budúcom roku má ísť do cestnej dopravy na Slovensku 1,56 miliardy eur. Tieto výdavky sú určené na výstavbu cestnej siete, financovanie bezplatnej dopravy a správy, prevádzky a údržby ciest prvej triedy, diaľnic a rýchlostných ciest. Vyplýva to z návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2021 až 2023, ktorý v stredu schválila vláda.

Na výstavbu cestnej siete formou PPP sú v roku 2021 rozpočtované výdavky vo výške 348 miliónov eur. „Medziročný rast výdavkov v sume 192 miliónov eur je ovplyvnený najmä rozpočtovaním výdavkov na úhradu DPH za projekty D4/R7 v sume 131 miliónov eur a zvýšením výdavkov na platbu za dostupnosť PPP projektov o 34,2 milióna eur,“ približuje sa v materiáli.

Výdavky na výstavbu ciest prvej triedy v roku 2021 sú v rámci kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR rozpočtované zo zdrojov Európskej únie (EÚ) a príslušného spolufinancovania. V porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2020 sú vyššie o 117 miliónov eur. Ďalšie výdavky určené na cesty prvej triedy sú rozpočtované v kapitole všeobecná pokladničná správa (VPS) v sume 21,6 milióna eur. Na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sú rozpočtované v roku 2021 výdavky v sume 129 miliónov eur a ďalšie výdavky sú rozpočtované v kapitole VPS v celkovej sume 431 miliónov eur.

Na kompenzáciu straty za poskytovanie bezplatnej dopravy v pravidelnej mestskej a prímestskej autobusovej doprave pre vybrané skupiny obyvateľov sú zároveň v rozpočte alokované výdavky do sumy 70 miliónov eur.

Návrh rozpočtu medziročne zvyšuje o 99,4 milióna eur objem prostriedkov Slovenskej správy ciest (SSC) na správu, údržbu a opravy ciest prvej triedy, ako aj prostriedkov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na správu, údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest. „Dôvodom zvýšenia je najmä o 60 miliónov eur vyššia alokácia výdavkov na údržbu a opravy ciest prvej triedy vrátane veľkoplošných opráv,“ konštatuje sa v návrhu.

Na železničnú dopravu sú na rok 2021 plánované výdavky vrátane výdavkov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v objeme 1,20 miliardy eur, čo v porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2020 predstavuje zvýšenie o 30 miliónov eur. Pre ŽSR na železničnú infraštruktúru, správu a prevádzku sú rozpočtované prostriedky v sume 556 miliónov eur. Výdavky na osobnú železničnú dopravu predstavujú 641 miliónov eur. V kapitole VPS sú rozpočtované výdavky na rozvoj a modernizáciu železničnej infraštruktúry v hodnote 26,3 milióna eur.

Na leteckú dopravu sa na rok 2021 plánujú výdavky v sume 11,6 milióna eur. Výdavky vo výške 6 miliónov eur sú rozpočtované najmä na financovanie bezpečnostnej ochrany letiska, výkonu záchranných a hasičských služieb na letisku a na refundáciu výdavkov spojených s poskytovaním letových prevádzkových služieb letom oslobodeným od odplát. Výdavky v sume 5,56 milióna eur sú rozpočtované v kapitole VPS na investičné projekty v rámci investičného zámeru Letisko M. R. Štefánika Bratislava.

Viac si môžete prečítať na ďalšej strane.

Časť 3 / 12

Už ste čítali?